شناسه خبر : 103688
چهارشنبه 29 شهريور 1402 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک سازمان مردم‌نهاد به گوترش گوشزد کرد

سازمان ملل و مسئولیت کمک‌رسانی به آوارگان افغانستانی در ایران

غفلت از این موارد می تواند وضعیت کنونی را از دست بازیگران دولتی خارج نموده و ابعاد بحران را گسترده نماید...

فاش نیوز - پیامدهای امنیتی ناشی از جریان آوارگی جدید پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان بر منافع و امنیت ملی کشورمان موضوعی است که بارها از سوی مسئولان به سازمان ملل گوشزد شده است.

به گزارش خبرنگار ما، در این راستا اخیرا یک سازمان مردم نهاد به نام "مرکز توسعه خواهرشهری ایران" با ارسال نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل متحد از تمام ظرفیت خود برای رفع تحریم ها، ارسال کمک های جهانی برای آوارگان افغان را در دستور کار قرار داده و سهم منصفانه خود در مدیریت جریان آوارکی افغانستانی ها را ایفا کند

متن نامه به شرح ذیل است:                        

به نام خدا

جناب آقای آنتونیو گوترش  

                                                                                                                                                                                                         تاریخ:26/06/1402

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد      

                                                                                                                                                                                             شماره‌نامه:07-58-110-1402

موضوع : درخواست بازبینی وتوجه ویژه به هجوم افاغنه به سرزمین جمهوری اسلامی ایران

احترامأ اشعارمی دارد.

موضوع: پیامدهای امنیتی ناشی از جریان آوارگی جدید پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان بر منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

پیوندهای گسترده خواهرخواندگی میان شهرهای ایران و بیش از ۱۴۰ شهر در کشورهای مختلف حکایت از ارتباطات گسترده ای دارد که می­ تواند روند توسعه همه جانبه و همگام این شهرها را تسریع نماید.

کانون اصلی تمرکز خواهر خواندگی، صلح و دوستی میان ملت هاست. در این راستا تعامل و تبادل و حمایت شهرها در کلیه زمینه‌ها مورد توجه بوده و شبکه‌های شهری عملا بر تمام خاستگاه های معیشتی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی اثر می گذارند.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مردم مظلوم آن کشور به دنبال راهی برای برون رفت از تهدیدات ناشی از حضور این گروه در قدرت بودند. جمهوری اسلامی ایران در میان همسایگان مختلف افغانستان، نخستین گزینه میلیون ها افغانستانی برای خروج بود.

اکنون شهرهای مختلف کشورمان میزبان جمعیت های افاغنه است که ارزیابی های رسمی و غیررسمی عددی بین ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را نشان می­ دهد. تردیدی نیست که اضافه شدن چنین جمعیتی به یک کشور،  پیام های مختلف اجتماعی و اقتصادی متعددی خواهد داشت.

اقتصاد ایران در حالی میلیون ها افغان را در خود جای داده که سال‌هاست تحت فشار تحریم های غیرقانونی و ریاکارانه رژیم آمریکا قرار دارد. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی این وضعیت غیرقابل محاسبه است. نگرانی ها آنجایی بیشتر می ­شود که گزارش های مختلف از انتقال عناصر افراط گرا وابسته به گروه های تروریستی در میان جمعیت آوارگان مورد توجه قرار گیرد.

با چنین وضعیت پیچیده ای در ایران، شاهد بی تفاوتی جامعه جهانی به ویژه کشورهایی هستیم که مسببان اصلی وضعیت کنونی افغانستان به شمار می ­آیند. رژیم آمریکا و هم پیمانانش اگر تاکنون مردم نجیب ایران را تحت فشار تحریم­ ها قرار داده بودند، اکنون جمعیت میلیونی آوارگان افغان را نیز در شار تحریم های خود قرار داده اند.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف اسلامی و انسانی خود، میزبان آوارگان افغان بوده و بار بی مسئولیتی های آمریکا در قبال اشغالگری بیست ساله افغانستان را به دست می­ کشد. اما واقعیت این است که اقتصاد ایران توانایی خود برای جذب نیروی کار جدید و پر تعداد کنونی را در اثر تحریم های غیرقانونی آمریکا از دست داده و نگرانی امروز، مهاجرت مجدد میلیون ها افغان و در کنار آنها صدها هزار ایرانی به اروپاست. بدیهی است اگر هر چه سریعتر اقدامات عاجل برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی آوارگان افغان در ایران صورت نگیرد، شهرهای اروپا در آینده نزدیک باید آماده میزبانی از میلیون ها افغان و در میان آنها صدها عنصر ضدامنیتی باشند.

 مرکز توسعه خواهر شهری ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد پیگیر خاستگاه های شهروندی و شهری، توقع دارد سازمان ملل و همه موجودیت های مدنی از جمله مقامات شهرهایی که با آنها دارای قرارداد خواهر خواندگی است، از تمام ظرفیت خود برای رفع تحریم ها، ارسال کمک های جهانی برای آوارگان افغان را در دستورکار قرار داده و سهم منصفانه خود در مدیریت جریان آوا کی افغان ها را ایفا نماید.

هچنین با اعمال فشار به گروه طالبان برای رعایت حقوق اساسی بشر، بازگشت توام با احترام آوارگان به وطن شان تسهیل گردد. غفلت از این موارد می تواند وضعیت کنونی را از دست بازیگران دولتی خارج نموده و ابعاد بحران را گسترده نماید.

                                                                                                                                                                                                            مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi