شناسه خبر : 103728
چهارشنبه 29 شهريور 1402 , 09:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جرقه جنگ قره‌باغ زده شد ورود هیئت نظامی صهیونیست به باکو!

فاش نیوز - همزمان با ورود یک هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی به آذربایجان، دولت الهام علی‌اف با متهم کردن ارمنستان به اقدامات تروریستی برضد نیروهای آذری از شروع عملیات ضدتروریستی خود در منطقه قره‌باغ خبر داد.

روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر روز بحرانی‌تر می‌شود. همه‌چیز در این میان به مسئله قره‌باغ و کریدورهای «زنگزور» و «لاچین» برمی‌گردد. جمهوری آذربایجان در جنگ سال 2020 بخش‌های بزرگی از قره‌باغ را تحت کنترل خود درآورد و در ماه‌های گذشته نیز با اعمال محدودیت‌هایی، دسترسی ارمنستان از طریق کریدور لاچین به منطقه قره‌باغ را با محدودیت جدی مواجه ساخته است. دولت باکو همچنین با همراهی ترکیه و با سوءاستفاده از شرایط منطقه ظاهراً تصمیم گرفته است کریدور «زنگزور» در نوار مرزی بین ایران و ارمنستان را تصرف کرده و خاک اصلی خود را به جمهوری خودمختار نخجوان و از آن‌جا به ترکیه متصل کند؛ موضوعی که جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است که اجازه چنین کاری را نخواهد داد. به گفته کارشناسان، آذربایجان با سوءاستفاده از شرایط منطقه و درگیری روسیه در جبهه اوکراین تصمیم گرفته است ژئوپلیتیک منطقه را یک‌بار برای همیشه به نفع خود تغییر دهد. و در این مسیر از شروع یک جنگ تازه علیه ارمنستان نیز ترسی ندارد. در این میان رژیم صهیونیستی نیز به‌عنوان یکی از متحدین دولت علی‌اف به‌دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه قفقاز و پیشبرد منافع نامشروع خود در نزدیکی مرزهای ایران می‌باشد. دیروز هم وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ورود یک هیئت نظامی از رژیم صهیونیستی به باکو خبر داد. به نوشته وبگاه روسیاالیوم، طبق بیانیه ‌این وزارتخانه، هیئت نظامی رژیم صهیونیستی به سرپرستی
«ایال زمیر» مدیرکل وزارت جنگ این رژیم با «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار کرده است و طرفین درخصوص همکاری‌های نظامی با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «ژنرال حسن‌اف در این دیدار از سطح عالی روابط آذربایجان و اسرائیل ابراز خرسندی کرد». سفر این مقام ارشد صهیونیست به باکو در ادامه دید و بازدیدهای مقام‌های جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی از پایتخت‌های دوطرف پس از افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو انجام شده است.
جرقه جنگ جدید
همزمان با ورود این هیئت صهیونیستی، وزارت دفاع آذربایجان از شروع عملیات ضدتروریستی خود در منطقه قره‌باغ برضد مواضع ارمنستان خبر داد. گفته شده که این عملیات با استفاده از پهپادهای انتحاری اسرائیلی ‌هاروپ انجام گرفته است. به گزارش تسنیم شبکه کان اسرائیل مدعی شد که جمهوری آذربایجان این اواخر اقدام به خرید تسلیحات نظامی و سامانه‌های هوایی پیشرفته از این رژیم کرده و آنها را به باکو منتقل کرده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد «اقدامات ضدتروریستی محلی» را در قره‌باغ کوهستانی برای بازگرداندن نظم مبتنی بر قانون اساسی آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز (سه‌شنبه) نیروهای مسلح ارمنستان در منطقه قره‌باغ را به گلوله‌باران، مین‌گذاری مناطق و بهبود مهندسی مواضع جنگی متهم کرد. در همین حال ساکنان خانکندی، مرکز قره‌باغ، از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در این شهر خبر داده‌اند. گزارش‌هایی نیز از وقوع انفجار مخابره شده و گفته شده این شهر توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان گلوله‌باران می‌شود. رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنین خبر داده‌اند حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان بسته و ارتباط ارمنستان با قره‌باغ نیز قطع شده است. باکو در بیانیه خود آورده است: «جمهوری آذربایجان اقدامات ضدتروریستی محلی را در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی آغاز کرده است. از این‌رو، فعالیت‌های ضدتروریستی محلی برای اطمینان از اجرای مفاد بیانیه سه‌جانبه، سرکوب تحرکات گسترده در منطقه اقتصادی قره‌باغ، خلع سلاح و تضمین خروج نیروهای مسلح ارمنستان از سرزمین‌های ما، خنثی کردن ارتش آنها، امنیت زیرساخت‌ها، تامین امنیت جمعیت غیرنظامی بازگشته به سرزمین‌های آزادشده از اشغال، غیرنظامیان درگیر در کار ساخت‌وساز و مرمت و پرسنل نظامی ما و درنهایت بازگرداندن نظم قانون اساسی جمهوری آذربایجان آغاز شده است». این حملات باکو پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان صبح دیروز مدعی شد یک کامیون به‌دلیل انفجار مین کاشته شده از سوی ارمنستان در منطقه «خوجاوند» جمهوری آذربایجان منفجر شد که در نتیجه آن هفت نیروی امنیتی این کشور کشته شدند.
واکنش ارمنستان و روسیه
در واکنش به این حملات وزارت خارجه ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیروهای حافظ صلح روسیه خواست تا اقداماتی را برای توقف عملیات نظامی باکو در قره‌باغ انجام دهند. نشست شورای امنیت ملی ارمنستان هم به ریاست نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور برگزار شد. رسانه‌های ارمنی همچنین اعلام کردند که نیروهای زمینی ارتش آذربایجان در مسیر آغدره شروع به پیشروی کرده‌اند. براساس آمار اولیه حداقل 10 ارمنی در قره‌باغ بر اثر این حملات کشته شده‌اند. دولت آذربایجان همچنین اپلیکیشن «تیک تاک» در این کشور را به‌دلیل آنچه امنیت حکومتی خواند، فیلتر کرد. وزارت دفاع آذربایجان از طریق تلفن همراه به شهروندان ارمنی ساکن قره‌باغ پیامی ارسال کرده مبنی بر اینکه از تاسیسات نظامی دور باشند و به واحدهای نظامی ارمنی کمکی نداشته باشند. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این خصوص اعلام کرد که تنها راه صلح در منطقه بیرون کشیدن تمامی نیروهای نظامی ارمنی از قره‌باغ و انحلال رژیم خانکندی است. روسیه اعلام کرده که نیروهای حافظ صلح این کشور که در منطقه مستقر هستند، در این درگیری مداخله نخواهند کرد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که بعد از آغاز عملیات آذربایجان، با دو کشور در ارتباط هستیم. از افزایش تنش در قره‌باغ نگرانیم. هر دوطرف را به توقف خونریزی دعوت می‌کنیم. نیروهای حافظ صلح ماموریت خود در قره‌باغ را ادامه می‌دهند. روسیه به همکاری با ارمنستان متعهد است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi