شناسه خبر : 104159
چهارشنبه 12 مهر 1402 , 15:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افزایش مخالفت‌ها در غرب با ادامه تسلیح اوکراین

سناتور جمهوری‌خواه: آمریکا باید به فکر مردمش باشد، نه دولت فاسد اوکراین

فاش نیوز - سناتور ارشد جمهوری‌خواه با دفاع از قطع کمک‌ها به اوکراین در بودجه آمریکا گفت که دولت آمریکا باید به فکر کمک کردن به مردم خودش باشد، نه اینکه برای رژیم فاسد کیف پول و سلاح بفرستد.

 

هر چه زمان می‌گذرد مخالفت‌ها با ادامه کمک‌ها به اوکراین و تسلیح کیف بیشتر می‌شود نظرسنجی‌های اخیر نیز در آمریکا از کاهش حمایت از کمک‌های نظامی و مالی دولت این کشور به اوکراین حکایت دارد. جدیدترین نظر‌سنجی انجام شده توسط «ای‌بی‌سی‌نیوز» نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی بر سر میزان کمک‌هایی که کشورشان به اوکراین ارائه می‌دهد، اختلاف نظر دارند. بر اساس نتایج این نظر‌سنجی که در پایان ماه سپتامبر(شهریور) انجام شده، ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان عنوان کرده‌اند آمریکا کمک‌های زیادی به اوکراین ارسال می‌کند، ۳۱ درصد دیگر گفته‌اند مقدار کمک‌های آمریکا به اوکراین مناسب و به‌اندازه است و ۱۸ درصد دیگر هم عنوان کرده‌اند که این کمک‌ها بسیار کم است. شکاف دو حزبی درباره ادامه کمک‌ها به اوکراین در آمریکا روز به روز تشدید می‌شود و این اختلافات به درون کنگره نیز کشیده شده است. در همین راستا بندهای کمک مالی و نظامی به کیف نیز از سوی جمهوری خواهان در بودجه سال آینده آمریکا حذف شده است. کنگره آمریکا در حالی روز یکشنبه با تصویب یک لایحه بودجه ۴۵ روزه، موقتا جلوی تعطیلی سازمان‌های دولت این کشور را گرفت که کمک‌ها برای اوکراین را از این بودجه حذف کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای کوتاه درست‌ اندکی پس از آن‌که کنگره لایحه بودجه فدرال را به تصویب درآورد، گفت: «ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم که حمایت آمریکا از اوکراین قطع شود «رند پاول» سناتور ارشد جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی نیز شامگاه دوشنبه گفت که دولت آمریکا باید به فکر کمک کردن به مردم خودش باشد، نه اینکه برای رژیم فاسد کی‌یف پول و سلاح بفرستد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاول در این‌باره توضیح داد: «میلیون‌ها آمریکایی برای پاسخ دادن به نیازهای روزانه‌شان با مشکل مواجه هستند. آیا فرستادن پولی که به این سختی به‌دست می‌آید برای یک دولت خارجی فاسد، عادلانه است، سوگند [کاری] من، مرا ملزم می‌کند که آمریکایی‌ها را در اولویت قرار دهم، نه الیگارش‌های اوکراینی» وی این اظهارات را در واکنش به افشای سندی از دولت «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه فاسد برشمردن دولت اوکراین باعث تضعیف اعتماد سران خارجی به کیف و قطع کمک‌های نظامی آنها به این کشور می‌شود، بیان کرد. این در حالی است که «دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین با بی‌اهمیت شمردن حذف بند کمک‌های مالی و نظامی به کیف در طرح بودجه موقت کنگره آمریکا برای دولت، گفته است که حمایت‌های واشنگتن از کشورش کاهش پیدا نکرده است. پیش از این نیز «کوین مک‌کارتی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم درباره حذف بند کمک به اوکراین در طرح بودجه موقت گفته بود که منافع واشنگتن بسیار مهم‌تر از ارائه کمک‌های بیشتر به کیف است. رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با بیان اینکه به کمک به اوکراین در جنگ با روسیه همچنان پایبند است، اما گفت، مسائل امنیتی مرز آمریکا با مکزیک باید اولویت بیشتری برای قانونگذاران آمریکایی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، «مک کارتی» در پاسخ به سؤالی درباره وضع کاخ سفید درباره اینکه در بودجه تصویب شده خبری از کمک مالی کافی برای کیف به منظور خرید تسلیحات نیست، تاکید کرد که تضمین منافع ملی آمریکا مانند مرز جنوبی باید در راس توجه قرار بگیرد.
وتوی کمک‌های اروپا به کیف از سوی مجارستان
اختلافات درباره ادامه کمک‌ها به اوکراین به اروپا نیز کشیده شده است. وتوی «مجارستان» باعث شد نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تخصیص بسته کمک نظامی ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین بی‌نتیجه به پایان برسد. به گزارش یورونیوز این نشست که برای نخستین بار در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا و در کیف برگزار می‌شد قرار بود موضوع اختصاص یک بسته کمک‌های نظامی ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین را مورد بحث قرار دهد. مجارستان از ماه می‌(اردیبهشت) مخالفت خود را با این موضوع ابراز داشته و با وجود درخواست‌های مکرر «جوزپ بورل»، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بوداپست به مخالفت‌های خود ادامه داد. «بورل» در پایان نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا که با حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کیف برگزار شد، گفت: «وزرای خارجه اتحادیه اروپا با آمدن به کیف‌، پیام قوی همبستگی و حمایت از اوکراین را در مواجهه با این جنگ ناعادلانه و نامشروع ارسال می‌کنند.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود هیچ ‌اشاره‌ای به موضع مجارستان نکرد و افزود که حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین در همه ابعاد ادامه خواهد یافت. «پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان در گردهمایی وزیران اتحادیه اروپا در کیف شرکت نکرد و یکی از معاونان وی، نمایندگی او را در این نشست بر عهده داشت.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi