شناسه خبر : 105028
یکشنبه 07 آبان 1402 , 13:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزی که خون یک دهه هشتادی تهران را سرخ کرد

فاش نیوز - آرمان علی‌وردی، چهارم آبان سال گذشته در جریان اغتشاشات تهران به شهادت رسید، جوان دهه هشتادی که نوع شهادتش یک شهر و یک کشور را داغدار کرد.

کد خبر: ۶۲۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵ - 29October 2023
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ به بهانه مرگ یک دختر جوان، با حمایت رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و برخی کشور‌های غربی که سال‌ها تلاش‌هایشان برای ناامن کردن ایران بی ثمر مانده بود، رقم خورد و ضمن چند ماه آشوب و خونریزی در شهر‌های مختلف باعث شهید شدن تعداد زیادی از جوانان شد. این در حالی بود که دو حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ نتیجه ناآرام شدن کشور در وقایع سال‌های گذشته بود. بسیاری از آنان که در فضای ملتهب چشم به شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی دوخته و از لیدر‌های جریان اغتشاش در خارج از مرز‌ها خط می‌گرفتند در دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی دست به جنایاتی زدند که یکی از تاریک‌ترین صحنه‌های رقم‌خورده در تاریخ سال‌های اخیر کشور بود.

شهادت آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان از این دست جنایاتی بود که تا سال‌ها از ذهن مردم پاک نخواهد شد. یکی را در خیابان‌های تهران، در محله اکباتان به شهادت رساندند و دیگری را در اتوبان تهران کرج، آن هم به فجیع‌ترین شکل ممکن.

آرمان علی‌وردی طلبه بسیجی متولد سال ۱۳۸۰ در تهران و ساکن محله شهران تهران بود. پس از یک سال تحصل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه به دلیل علاقه به دروس حوزوی از دانشگاه انصراف داد و وارد حوزه علمیه شد. از بسیجیان یگان امام رضا (ع) سپاه محمد رسول الله تهران بود و در اردو‌های جهادی و فعالیت‌های مذهبی شرکت فعال داشت.

روزی که خون یک دهه هشتادی تهران را سرخ کرد

ماجرای شهادت

ماجرای شهادت آرمان به روز چهارم آبان در شهرک اکباتان باز می‌گردد. او در جریان ناآرامی‌های پاییز سال گذشته ربوده و دو مرتبه توسط دو گروه مورد حمله قرار گرفت. در ابتدا گروه اول با هر انچه در دستشان بود آرمان را زدند و فیلمی از او گرفتند و منتشر کردند. پس از آن با وجود خونریزی آرمان از جای خود بلند شده و به سمت خیابان اصلی می‌رود تا شاید دوستانش را پیدا کند. اما داخل کوچه به گروهی برخورد می‌کند که در حال شعارنویسی روی دیوار بودند. افراد گروه وقتی او را می‌بینند و حدس می‌زنند که بسیجی است به سوی آرمان که دیگر رمقی برایش نمانده بود رفتند و او را کتک زدند. دختری که اسپری به دستش بود به صورت آرمان کوبید و فرد دیگر با میله گرد نوک تیزی به جمجمه آرمان زد. فرد دیگری بر روی سینه آرمان نشسته و از او می‌خواهد به اهل بیت(س) توهین کند که وی از این کار امتناع می‌کند. بعد از این آنقدر آرمان را می‌زنند تا از هوش برود. یک کارگر افغانستانی که گویا نگهبان یکی از ساختمان‌ها بوده با دیدن وضعیت آرمان زیر سرش بالشت گذاشته و رویش پتو می‌اندازد. وقتی آمبولانس او را به بیمارستان رساند هوشیاری آرمان روی سه بود و نصف روز را در حال کما به سر برد تا اینکه به شهادت رسید.

طلبه جوان و متدین و حزب اللهی

رهبر انقلاب ۱۱ آبان در سخنرانی با دانش آموزان خواستار شناسایی و مجازات عاملان شهادت او شد و فرمودند:  آن طلبه جوان و متدین و حزب‌اللهی، آرمان عزیز که در تهران زیر شکنجه به شهادت رسید و پیکر او را در خیابان رها کردند، چه گناهی کرده بود؟ افرادی که این جنایت‌ها را انجام می‌دهند چه کسانی هستند و از کجا دستور می‌گیرند؟ البته این‌ها قطعاً بچه‌ها و جوان‌های ما نیستند، باید عاملان این جنایت‌ها شناسایی شوند و هر کسی که ثابت شود در این جنایت‌ها همکاری داشته است، بدون تردید مجازات خواهد شد. ایشان همچنین در زیارت از گلزار شهدای بهشت‌زهرا (س) بر سر مزار شهید علی‌وردی نیز حاضر شد.

خیابانی به نام «آرمان»

بعد از درخواست برخی شهروندان مبنی بر تغییر نام شهرک اکباتان به شهرک شهید آرمان علی‌وردی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: در کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران حتماً معبر و یا مکانی را به نام مبارک شهید «آرمان علی وردی» اختصاص خواهیم داد تا مطالبه شهروندان عزیز تهرانی پاسخ داده شود. به همین منظور اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ رأی موافق معبری را واقع در شهران جنوبی به نام شهید امنیت «آرمان علی وردی» نامگذاری کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi