شناسه خبر : 105634
جمعه 26 آبان 1402 , 20:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزادسازی سوسنگرد؛ برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس

مرور خاطرات رزمندگان دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس می‌تواند برای نسل‌های بعدی عبرت آموز باشد.

عملیات آزادسازی سوسنگرد؛ برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس

دفاع‌پرس: ششم مهر ۱۳۵۹ ارتش بعثی عراق وارد خاک سوسنگرد شد. تنها سه روز بعد، یعنی در تاریخ نهم مهر، نیرو‌های نظامی ایران توانستند این شهر را از حصر و تصرف عراقی‌ها آزاد سازند. نیرو‌های دژخیم عراق باری دیگر در تاریخ بیست و یکم مهر بستان و در بیست و چهار آبان باری دیگر سوسنگرد را اشغال کردند؛ ولی نیرو‌های جان بر کف ایران باز هم توانستند ظرف کوتاه‌ترین مدت یعنی در ۲۶ آبان دوباره سوسنگرد را آزاد سازند و به نوعی بر با انجام این عملیات بر حقانیت خود صحه گذاشته و یک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادند.

به طور کلی، این شهر سه بار به اشغال نیرو‌های عراقی درآمد و نهایتا هر سه بار نیز به ید توانای نیرو‌های ایرانی آزاد شد. از این عملیات در تاریخ دفاع مقدس به نام عملیات سوسنگرد یا عملیات آزادسازی سوسنگرد نیز یاد می‌شود. ضمنا در این عملیات ۲۴ خلبان ایرانی حضور داشتند که «هوشنگ کیان‌آرا»، «سیدمحمدتقی حسینی»، «محمد کام بخش ضیایی»، «نعمت الله اکبری سامانی»، «یونس خوش بین» و «ابراهیم امیدبخش» به مقام رفیع شهادت رسیدند. در این عملیات خلبانان ایرانی با جنگنده‌های اف ۵ و اف ۱۴ حضور داشتند. شهید مصطفی چمران نیز در این عملیات شخصا حضور داشت که از ناحیه‌ی پا به شدت مجروح و به تهران انتقال داده شد.

مرور خاطرات رزمندگان دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس می‌تواند پندآموز برای نسل‌های بعدی باشد؛ آن‌ها که در آن زمان یا نبودند یا بسیار کم سن و سال بودند، با مرور خاطرات مجاهدت رزمندگان در طول دوران جنگ تحمیلی می‌توانند ابعاد و وجوه مختلف دفاع مقدس پی ببرند. در این میان نقش رسانه‌ها نیز بسیار حائز اهمیت می‌تواند باشد. کتابها، فیلم‌ها و سریال ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با تولید محتوی در رابطه با رشادت‌های رزمندگان جان بر کف دوران دفاع مقدس می‌توانند فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی منتقل سازند.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi