شناسه خبر : 105731
یکشنبه 28 آبان 1402 , 11:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پژوهشگر دفاع مقدس: درخواست شهید رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای برای تجدیدنظر در حوزه دفاعی

فاش نیوز - موسوی گفت: شهید بابامحمد رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرد که تعدادی سلاح و مهمات در اختیار نیروهای خراسانی قرار گیرد. بعد از این درخواست، ایشان طی نامه‌ای به فرمانده تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی، که آن زمان در اهواز مستقر بود، از او تعدادی سلاح درخواست کردند که این درخواست‌ از سوی فرمانده وقت تیپ دوم اجابت شد.

کد خبر: ۶۳۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱ - 19November 2023
 

«سید هاشم موسوی» پژوهشگر دفاع‌ مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد درباره نقش نیروهای خراسانی در آزادسازی سوسنگرد اظهار داشت: نیروهای رزمنده خراسان پس از حمله عراق به ایران در روز دوم مهر ۱۳۵۹ با چهار دستگاه اتوبوس در خوزستان حضور یافتند. آن‌ها به مجرد اینکه به اهواز رسیدند؛ در دو خط دفاعی برای تثبیت حضور دشمن مستقر شدند؛ یکی دُب حردان، واقع در انتهای جاده اهواز به سمت خرمشهر و در حوالی کارخانه نَورد اهواز و دیگری در شهر حمیدیه بود. شهید «علی غیوراصلی» که اصالتی خراسانی دارد و آن زمان در حمیدیه حضور داشت؛ در همان بار نخستی که سوسنگرد به محاصره درآمد برای آزادسازی این منطقه به شهادت رسید.

وی همچنین درباره نحوه تعامل نیروهای رزمنده خراسانی با فرماندهان آن مقطع گفت: در جریان محاصره نخست سوسنگرد؛ ارتباط شهیدان بابامحمد رستمی با دکتر مصطفی چمران تقویت شد چراکه این دو شهید قبلاً در نبرد آزادسازی شهر پاوه با یکدیگر آشنا شده بودند. از طرف دیگر؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به خاطر سبقه مبارزاتی شهید رستمی در خراسان، روی ایشان شناخت کاملی داشت. همین اتفاقات باعث شد که نزدیک به ۲۰۰ نفر نیرو از سپاه برای حراست و حفاظت از سوسنگرد در ۲۶ آبان به این منطقه اعزام شوند.

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه خراسان جز معدود استان‌هایی بود که از ابتدای جنگ تحمیلی به‌صورت سازمانی در مناطق نبرد حضور داشت، افزود: در کنار نیروهای سپاه پاسداران؛ یک گردان از لشکر ۷۷ نیروی زمینی ارتش و یک تیم مهندسی قوی از جهاد خراسان نیز در عملیات آزادسازی سوسنگرد حضور داشت و در این عملیات خوش درخشیدند.

موسوی در ادامه یادآور شد: در هجوم دوم که دشمن از سوسنگرد عقب‌نشینی کرد؛ بر روی رودخانه نیسان، پلی بود که سوسنگرد را به دهلاویه و بستان وصل می‌کرد. این پل توسط نیروهای تخریب خوزستانی منهدم شد تا از ورود دشمن جلوگیری شود. برای اینکه فقط نیروها و نفرات رزمنده، و نه ادوات، بتوانند از مسیر این رودخانه به سمتی که دشمن در آن است نفوذ کنند به وسیله چوب و بقایای خانه‌های مردم پل کوچکی احداث شد. در این منطقه بر ضد نیروهای دشمن کمین‌هایی زده شد و در دو کمینی که نیروهای خراسانی در آنجا داشتند، انصافاً توانستند ضربات سنگینی را بر نیروهای عراقی وارد کنند.

پژوهشگر دفاع مقدس: درخواست شهید رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای برای تجدیدنظر در حوزه دفاعی به‌منظور آزادسازی سوسنگرد

این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه به دلیل آشنایی شهیدان بابامحمد رستمی و چمران با رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ شهید رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست تجدیدنظر در حوزه دفاعی داشت، در ادامه تصریح کرد: شهید رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرد که تعدادی سلاح و مهمات در اختیار نیروهای خراسانی قرار گیرد. بعد از این درخواست، ایشان طی نامه‌ای به فرمانده تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی خوزستان، که آن زمان در اهواز مستقر بود، از او تعدادی سلاح مثل ژ-۳، آر.پی.جی، خمپاره ۸۱ و تعدادی نفربر درخواست کردند. این درخواست‌ از سوی فرمانده وقت تیپ دوم؛ اجابت شد به طوری که در آن زمان فقط شش نفربر تحویل نیروهای رزمنده خراسانی شد که نیروها و خدمه این نفربرها کار با آن‌ها را طی یک دوره در دزفول آموزش دیده‌ بودند.

موسوی در ادامه درباره نحوه تثبیت نیروهای خراسانی در سوسنگرد گفت: پس از عقب‌نشینی دشمن از سوسنگرد یک تشکیلات سازمان‌یافته برای حراست از سوسنگرد ایجاد شد. به همین جهت به شهید بابارستمی از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده شد که نیروهای خراسان در ارتفاعات «الله اکبر» مستقر شوند تا هم شهر سوسنگرد حفظ شود و هم برای آزادسازی منطقه بستان از آنجا اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی ابراز داشت: نیروهای خراسانی در آن منطقه مستقر شدند و یکی از ماندگارترین لحظات حضور آن‌ها در آنجا زمانی بود که مرحوم آیت‌الله «میرزا جوادآقا تهرانی» از اساتید برجسته اخلاق و عرفان در مشهد به این منطقه آمدند که در حالی که مشغول گلوله‌گذاری برای شلیک خمپاره‌ هستند از ایشان تصاویری ثبت و ضبط شده است.

پژوهشگر دفاع مقدس: درخواست شهید رستمی از آیت‌الله خامنه‌ای برای تجدیدنظر در حوزه دفاعی به‌منظور آزادسازی سوسنگرد

این فرمانده دفاع مقدس در پایان صحبت خود یادآور شد: متاسفانه تاکنون در خصوص تلاش‌های رزمندگان خراسانی در عملیات‌هایی نظیر آزادسازی سوسنگرد حق مطلب ادا و مجاهدت‌های آن‌ها به درستی بیان نشده است. امیدواریم با بیان و نشر مطالبی که در مناسبت‌های مختلف دفاع مقدس تهیه می‌شود حقوق معنوی از دست رفته رزمندگان خطه خراسان تا حدی ادا شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi