شناسه خبر : 106843
شنبه 02 دي 1402 , 10:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیکر ۲ هزار شهید هنوز در مناطق عملیاتی باقی مانده است

فاش نیوز - تا کنون ۳۵ هزار شهید شناسایی شده‌اند، اما بیش از ۱۲ هزار شهید همچنان گمنام هستند، از این ۱۲ هزار شهید هم پیکر ۱۰ هزار شهید تفحص شده اما پیکر حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها همچنان در مناطق عملیاتی باقی مانده است.

پیکر 2 هزار شهید هنوز در مناطق عملیاتی باقی مانده است

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، در پی تشییع پیکر ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور که چند روز پیش با حضور با شکوه مردم انجام شد، هنوز عده‌ای سعی در شبهه‌افکنی درباره ماهیت تفحص شهدای گمنام دارند. در این میان برخی نیز می‌پرسند: «چرا بعد از این همه سال باز هم شهید تفحص می‌شود؟»، «چرا تفحص شهدا تمام نمی‌شود؟» یا «چرا همه شهدا را با آزمایش DNA شناسایی نمی‌کنند تا از گمنامی در بیایند؟» و ...

اوج این شبهه زمانی بود که سال گذشته و در جریان اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ علی کریمی فوتبالیست سابق، در توئیتی ماهیت تشییع شهدای گمنام را مورد پرسش و توهین قرار داد:

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۸ سال دفاع مقدس ۱۹۷ هزار نفر در راه دفاع از کشورمان به شهادت رسیدند. بیش از یک چهارم این شهدا، یعنی ۴۷ هزار شهید، مفقودالاثر بودند.

تا کنون ۳۵ هزار شهید شناسایی شده‌اند اما بیش از ۱۲ هزار شهید همچنان گمنام هستند. از این ۱۲ هزار شهید هم پیکر ۱۰ هزار شهید تفحص شده اما پیکر حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها همچنان در مناطق عملیاتی باقی مانده است. بسیاری از رزمندگان در مناطق خاص مانند باتلاق‌ها، میدان مین، هور و ... به شهادت رسیده‌اند؛ به همین دلیل تفحص آنها سال‌ها طول می‌کشد.

 برخی هم در داخل مرزهای عراق به شهادت رسیده‌اند که تا همین چند سال قبل امکان تفحص آن‌ها وجود نداشت.

از سال ۱۳۸۱ شناسایی شهدا با کمک آزمایش DNA آغاز شد و با این روش بسیاری از شهدای گمنام شناسایی شدند. با این حال در ۸۵ درصد مواقع شناسایی از طریق آزمایش DNA ماه‌ها طول می‌کشد؛ پس برای حفظ حرمت شرعی، پیکر شهید گمنام دفن می‌شود. 

با تطبیق یک به یک DNA شهدا با خانواده‌ها، تلاش برای شناسایی ادامه دارد و اگر شهیدی شناسایی شود، گمنامی مزار او برداشته شده و نامش روی آن نوشته می‌شود. 

با همه این اوصاف بعضی از شهدا به دلیل فوت خانواده یا تفحصشان قبل از سال ۱۳۸۱ تا ابد گمنام خواهند ماند. بعضی دیگر هم به دلیل اینکه در مناطقی مانند اروند به شهادت رسیده‌اند و اثری از پیکرشان نیست تا ابد مفقودالاثر می‌مانند. 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi