شناسه خبر : 107762
سه شنبه 03 بهمن 1402 , 13:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک رسانه عربی مدعی شد

امیرعبداللهیان به مصر می‌رود نگرانی تل‌آویو از نزدیکی روابط تهران

فاش نیوز - یک رسانه عربی از سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مصر خبر داد.
پایگاه خبری عربی ۲۱ مدعی شد که «در سایه افزایش تنش‌ها در منطقه و درگیری‌ همپیمانان ایران با آمریکا و اسرائیل و غرب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی روزهای آتی به قاهره سفر خواهد کرد»
در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود این سفر منجر به تقویت روابط دوجانبه شود و رسانه‌های صهیونیستی نسبت به این امر ابراز نگرانی کردند.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره ابراز نگرانی کرده و اخیرا گزارشی تحت عنوان «هشدار... ایران و مصر در سایه جنگ غزه به هم نزدیک می‌شوند» منتشر کرده است.
این روزنامه نوشته است که امیرعبداللهیان به قاهره سفر خواهد کرد و نزدیکی روابط ایران و مصر باید مقامات تل‌آویو را نگران کند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مذاکرات فشرده‌ای میان مصر و مسئولان ارشد انصارالله یمن و ایران در روزهای اخیر انجام شده است و هدف از آن ممانعت از گسترش درگیری‌های دریایی میان اسرائیل و غرب و ایران است زیرا این درگیری‌ها به کشتیرانی در کانال سوئز آسیب وارد می‌کند.
در این گزارش همچنین آمده است: آنچه در منطقه رخ می‌دهد روابط ایران و مصر را تقویت خواهد کرد زیرا منافع مشترکی با هم دارند و ایران یک بازیگر اصلی در منطقه است، بنابراین با توجه به تنشی که میان مصر و آمریکا و اسرائیل به‌وجود آمده است انتظار می‌رود که روابط ایران و مصر قوی‌تر از قبل شود.
پیش از این رخا احمد حسن، عضو شورای امور خارجی مصر در گفت‌گو با اسپوتنیک با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و مصر و تبریک پیروزی السیسی در انتخابات توسط ابراهیم رئیسی گفت: بازگشت سفرای ایران و مصر احتمالا به‌زودی انجام  خواهد شد و تبریک پیروزی عبدالفتاح السیسی از سوی همتای ایرانی‌اش نشان می‌دهد که روابط میان تهران و قاهره به بالاترین سطح رسیده است.
وی تاکید کرد که رؤسای جمهور ایران و مصر در این گفت‌وگو درمورد مسائل متعددی از جمله بازگشت روابط دو کشور و پرونده‌های منطقه‌ای مانند غزه و دریای سرخ رایزنی کردند.
این مسئول مصری خاطرنشان کرد که سطح روابط میان دو کشور در حال حاضر نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بودن بازگشت سفرای دو کشور است و از اظهارات سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان نیز می‌توان فهمید که وی به این پرونده پرداخته است. وی که دستیار وزیر خارجه پیشین مصر است، افزود: با توجه به بازگشت روابط ایران و عربستان و تلاش‌ها برای حل بحران یمن، بازگشت روابط ایران و مصر به مثابه تکمیل دایره است. این مسئول مصری همچنین گفت که نزدیک شدن روابط ایران و کشورهای عربی و افزایش مبادلات تجاری میان آن‌ها در تقویت ثبات و توسعه نیز سهیم خواهد بود.
وی همچنین گفت که بازگشت روابط ایران و مصر بهانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه ایران خطری برای منطقه است را باطل می‌کند و تنها خطر واقعی در منطقه اسرائیل خواهد ماند.
تاکید امیرعبداللهیان بر آمادگی ایران برای همکاری همه‌جانبه با کویت
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای کویتی خود، با برشمردن موضوعات روابط دوجانبه، آمادگی تهران را برای پیگیری و اجرائی کردن همه فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی انتصاب عبدالله علی الیحیا را به عنوان وزیر امور خارجه کویت، به وی تبریک گفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ضمن آرزوی موفقیت برای وی در سمت جدید، با برشمردن موضوعات روابط دوجانبه، آمادگی تهران را برای پیگیری و اجرائی کردن همه فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف اعلام کرد. وزیر خارجه کویت نیز ضمن تشکر، با اشاره به روابط خوب دو کشور، مواضع دولت کویت در توسعه و تحکیم مناسبات دو کشور را تشریح کرد.
تمجید امیرعبداللهیان از موضع مجلس و دولت کویت در حمایت از مردم فلسطین
مزروق الحبینی رئیس گروه دوستی پارلمانی کویت و ایران که در صدر هیئتی پارلمانی به ایران سفر کرده، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و درخصوص موضوعات منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این ملاقات در اولویت قرار گرفتن روابط دوجانبه از سوی پارلمان‌های دو کشور را با اهمیت خواند.
وی ضمن تمجید از موضع و نقش مجلس و دولت کویت در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، با ارزیابی تحولات و رخدادهای جاری در غزه و با اشاره به تداوم اقدامات جنایت‌بار رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع فلسطین اظهار داشت: دشمن صهیونیستی هرچند غزه را در سطح گسترده تخریب و ده‌ها هزار تن از مردم را شهید کرده ‌اما به هیچ‌یک از اهداف خود دست نیافته، بنابراین تلاش می‌کند شکست خود را با توسل به اقدامات تروریستی کور جبران کند.
مزروق الحبینی رئیس گروه دوستی پارلمانی کویت و ایران نیز در این ملاقات اظهار داشت: گسترش مناسبات پارلمانی و مردمی بین دو کشور محکم‌ترین پایه برای استمرار و گسترش مناسبات دوجانبه است، بنابراین اولویت نخست ما گسترش روابط دوستی پارلمانی با مجلس شورای اسلامی ایران بوده است.
وی ارتقاء مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را برای دولت کویت، واجد اهمیت و اولویت دانست و افزود: ما به عنوان کشوری مسلمان و عربی، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق مردم و حمایت از آرمان فلسطین را ارج می‌نهیم.
در این ملاقات، دکتر ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت نیز حضور داشت.
امیرعبداللهیان: در نشست سران اوپک گازی در الجزایر مشارکت فعالی خواهیم داشت
موسی خرفی نایب‌رئیس‌مجلس الجزایر و رئیس گروه دوستی پارلمانی الجزایر و ایران که در صدر هیئتی پارلمانی به ایران سفر کرده، ظهر یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و درخصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و راه‌های گسترش همکاری‌ها گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این ملاقات مناسبات دو کشور را در بهترین شرایط خود دانست و از حضور هیئت پارلمانی بلندپایه الجزایر در کشورمان و در جهت توسعه مناسبات دو کشور ابراز خرسندی کرد. وزیر امور خارجه همچنین در این دیدار با اشاره به کارنامه درخشان و افتخارآمیز ملت الجزایر در راه مبارزه با استعمار فرانسه و نیل به استقلال، از مواضع انقلابی و اصولی مجلس ملی و دولت الجزایر در حمایت و پشتیبانی صادقانه از مردم فلسطین و غزه تقدیر و تمجید کرد و آن را الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی برشمرد.
امیرعبداللهیان روند مناسبات دو کشور دوست و برادر ایران و الجزایر را پرنشاط و روبه رشد توصیف کرد و افزود: ما در سیاست خارجی برای گسترش مناسبات با کشورهای آفریقایی خصوصا الجزایر اهمیت و اولویت بالایی قائل هستیم و جمهوری اسلامی ایران برگزاری اجلاس سران اوپک گازی (مجمع کشورهای صادرکننده گاز) در الجزایر را رویدادی مهم ارزیابی می‌کند و مشارکت فعالی در آن خواهد داشت.
نایب‌رئیس‌مجلس الجزایر و رئیس گروه دوستی پارلمانی الجزایر و ایران نیز ضمن ابراز قدردانی از حسن میزبانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به نیابت از مجلس ملی و ملت الجزایر حادثه تروریستی تلخ در کرمان را که منجر به قربانی شدن شمار زیادی از مردم ایران شد، صمیمانه تسلیت می‌گویم.
موسی خرفی افزود: بدون شک مسئله فلسطین برای الجزایر از اهمیت راهبردی برخوردارست. ملت الجزایر به عنوان ملتی انقلابی برای دستیابی به استقلال و رهایی از استعمار فرانسه بیش از یک و نیم میلیون شهید تقدیم کرد. اطمینان داریم که فلسطین پیروز خواهد بود و خون شهدا بهای آزادی است. رئیس گروه دوستی پارلمانی الجزایر با ایران با اشاره به ملاقات اخیر رئیس‌جمهور اسلامی ایران با رئیس‌جمهور الجزایر در سازمان ملل متحد گفت: مناسبات دو کشور دوست الجزایر و ایران با جدیت بیشتری در حال پیگیری است و الجزایر آمادگی دارد مناسبات خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های سیاسی و قانون‌گذاری و اقتصادی به ویژه انرژی و بهداشت و کشاورزی گسترش دهد.
وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور الجزایر مصمم است روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. به گزارش ایرنا، در این ملاقات حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر نیز حضور داشت.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi