شناسه خبر : 107832
شنبه 07 بهمن 1402 , 11:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید حسن باقری؛ مبدع نظام دفاعی ایران

فاش نیوز - روشی که شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری) در دفاع مقدس برای مقابله با دشمن بعثی انتخاب کرده بود، موجب تدوین نظام دفاعی سپاه شد.

کد خبر: ۶۴۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷ - 27January 2024
 

افشردی؛ مبدع نظام دفاعی ایرانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ زمانی که جنگی بین‌المللی علیه نظام تازه شکل گرفتۀ جمهوری اسلامی ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، خیل عظیمی از مردان این کشور عزم خود را جزم کردند تا در صحنه‌های نبرد نابرابر با دشمن متجاوز حضور یابند، این دشمن تا بن دندان مسلح را با شکست مواجه سازند و درسی فراموش‌ناشدنی به این متجاوز به خاک و میهن اسلامی ایران و نیز حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن بدهند.

این حضور میلیونی رزمندگان در طی هشت سال دفاع مقدس باعث شد بسیاری از مردان خوب و با ایمان این سرزمین سر در راهی که انتخاب کرده بودند، بدهند و جان عزیز خود را فدای عزت، آبرو و شرف این سرزمین کنند؛ به همین دلیل بیش از ۲۰۰ هزار تن از رزمندگان غیور اسلام در دوران جنگ تحمیلی جان خود را در طبق اخلاص نهادند و به شهادت رسیدند.

شهدایی که هر یک از آن‌ها می‌توانند الگو و سرمشقی برای همگان از نوجوانان تا کهنسالان باشند؛ زیرا در آن دوران با عظمت و فراموش‌ناشدنی، رزمندگانی را داشتیم که با داشتن ۱۳ سال سن همچون شهیدان «حسین فهمیده» و «مرحمت بالازاده» پای در میدان سخت جنگ نهادند و مانند قاسم بن الحسن (ع) برای دفاع از ولایت و اسلام به شهادت رسیدند و یا کسانی که همانند حبیب بن مظاهر در دفاع از حق، جان عزیز خود را فدا کردند.

شرایطی که در آن زمان حکم‌فرما بود، باعث شد تا هر کس در هر حرفه و شغل و جایگاه اجتماعی که قرار داشت، در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یابد، بلکه بتواند دِین خود را به اسلام و میهن اسلامی ادا کند؛ یکی از کسانی که در این مسیر نورانی گام نهاد، «غلامحسین افشردی» بود که به حرفۀ خبرنگاری اشتغال داشت.

افشردی به عنوان روزنامه‌نگار در روزنامه جمهوری اسلامی ایران قلم می‌زد و حتی بنا بر دعوت سازمان ملل سفری به لبنان و اردن انجام می‌دهد و از مشاهدات خود گزارشی تحلیلی از وضعیت بد مسلمانان این دو کشور منتشر می‌کند؛ اما زمانی که احساس کرد که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهتر می‌تواند خدمت کند، راهی سپاه شد و در اوایل ۱۳۵۹ به استخدام این نهاد انقلابی درآمد و با ورود به واحد اطاعات سپاه، نام مستعار «باقری» را برای خود برگزید.

زمانی هم که جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد، رهسپار مناطق عملیاتی جنوب شد و واحد اطلاعات و عملیات سپاه را بنا نهاد و با تجربه به دست آمده در سفر به لبنان و اردن اقدام به کشیدن «کالک» و نقشه‌های نظامی کرد؛ به نحوی که همگان اذعان دارند وی در اطلاعات و عملیات نابغه بود.

قدرت و درک بالای افشردی از شرایط صحنه‌های نبرد باعث شد تا وی پس از مجروح شدن «سید یحیی صفوی» در عملیات «فرمانده معظم کل قوا»، هدایت عملیات را برعهده بگیرد و بعد از آن در عملیات شکست حصر آبادان فرماندهی محور دارخوین و جاده ماهشهر را بر عهده داشت و در زمان عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان، فرماندهی قرارگاه نصر را عهده‌دار بود.

البته پس از عملیات رمضان به واسطه موفقیت در هدایت نیرو‌ها، فرمانده وقت کل سپاه وی را به فرماندهی قرارگاه کربلا و سپس جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه منصوب کرد و در این سِمت هنگامی که در منطقه عمومی فکه به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان سپاه مشغول شناسایی جهت انجام عملیات والفجر مقدماتی بود، براثر اصابت ترکش گلوله خمپاره در ۹ بهمن ۱۳۶۱ به شهادت رسید.

شهید افشردی که پایه‌گذار اطلاعات عملیات در سپاه است، هدایت نیرو‌ها را با استفاده از تجربیات عملیات‌های گذشته انجام می‌داد و بعد‌ها روشی که این شهید سرافراز در دفاع مقدس برای مقابله با دشمن بعثی انتخاب کرده بود، موجب تدوین نظام دفاعی نیرو‌های مسلح کشورمان شد؛ زیرا بر اساس آنچه فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس مطرح کرده «با کمک این نظام دفاعی یک ارتش انقلابی ساخته شد، ارتش کلاسیک و قدیمی ایران متحول شد، تمامی سرزمین‌های اشغالی آزاد گردید و جنگ با یک پیروزی سیاسی (قطعنامه ۵۹۸) به پایان رسید».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi