شناسه خبر : 109809
دوشنبه 27 فروردين 1403 , 11:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تنبیه متجاوز؛ از عملیات کمان و فتح «فاو» تا موشک‌باران اسرائیل

فاش نیوز - بعد از تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان، نیروی هوایی ارتش در عملیات کمان ۹۹ با ۱۴۰ فروند هواپیما توانستند پایگاههای نظامی عراق را منهدم کنند.

۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که ارتش بعث عراق تجاوز به خاک کشورمان را با حملات زمینی و هوایی آغاز کرد. حملاتی که ایران را غافلگیر کرده بود. اما با این وجود در اول مهر ۱۳۵۹ عملیات مهم «کمان ۹۹» توسط هواپیماهای ایران انجام گرفت که در این عملیات نیروی هوایی ارتش برای تنبیه متجاوز پایگاههای هوایی عراق را بمباران کردند. بعد هم عملیات‌های زمینی و دریایی گسترده‌ای علیه ارتش بعث صورت گرفت که پیروزی‌های پی‌درپی برای ایران را رقم زد تا جایی که ایران توانست عملیات‌های زمینی برون مرزی هم انجام دهد.امیرسرتیپ غلامحسین دربندی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: تنبیه متجاوز در قوانین کشورها وجود دارد و مهمتر اینکه خداوند در قرآن کریم به ما دستور داده است که تا از بین بردن فتنه جهاد کنید. این آیات در مقابله با کسانی است که حقوق ملت‌ها و کشورها را زیر پا می‌گذارند که نمونه بارز این تجاوز را ۴۳ سال پیش در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و امروز در پیکره آمریکا و اسرائیل علیه ملت‌ها را می‌بینیم. در جنگ تحمیلی ما توانستیم صدام را وادار به عقب‌نشینی کنیم. امروز هم شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی انجام داد و باید پاسخ قاطعی به او داده می‌شد و باید یک روزی شاخ صهیونیست شکسته می‌شد، که این تنبیه در بامداد امروز انجام گرفت.
وی درخصوص تنبیه رژیم بعث عراق در حمله به ایران بیان داشت: ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ صدام به ایران حمله کرد که این حمله با پشتیبانی کشورهای آمریکایی و اروپایی بود؛ طوری که این کشورها به صدام جنگنده و نیرو و سایر تجهیزات نظامی را می‌فرستادند. با این پشتیبانی عراق توانست اوایل حمله نزدیک به ۲۵ هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کند. ایران با وجود اینکه در مظلومیت و محدودیت تجهیزات قرار گرفته بود، جلوی بعثی‌ها ایستاد. امیرسرتیپ دربندی بیان داشت: دشمن اولین حملات را از مرزهای هوایی آغاز کرد. از مرزهای دریایی هم وارد شد. در واقع ما باید از زمین، هوا و دریا مقابل دشمن می‌ایستادیم. در مرزهای هوایی نیروی هوایی ارتش با عملیات کمان ۹۹ و در صبح روز یکم مهر۱۳۵۹ بیش از ۱۴۰ فروند هواپیما بلند شدند و مناطق حساسی از دشمن از جمله ۱۵ پایگاه نظامی عراق را منهدم کردند طوری که چشم جهان از این عملیات خیره ماند. وی افزود: نیروی دریایی ارتش ۷ آذر ۱۳۵۹ توانست مقابل نیروی دریایی عراق بایستند طوری که دشمن تا پایان جنگ، در دریا حرفی برای گفتن نداشت. بعد هم نیروی هوایی ارتش در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ حمله به پایگاه هوایی الولید که همان حمله به اچ ۳ را انجام داد که به عنوان یکی از بزرگترین حملات هوایی نبردهای تاریخی جهان محسوب می‌شد.

این فرمانده ارتش در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در عملیات‌های زمینی، در سال اول جنگ ما توانستیم با ضربات پی‌درپی دشمن را وادار به عقب‌نشینی کنیم. اولین عملیات در ارتفاعات الله‌اکبر در جنوب انجام گرفت. ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۰ توانستیم دشمن را به عقب‌نشینی وادار کنیم. عملیات‌های بعدی عملیات‌های تپه سبز و طریق‌القدس بود که برای اولین بار توانستیم متجاوز را تنبیه کنیم و به پشت سیم‌خاردارهای مرزی عقب برانیم که استکبار جهانی از این عملیات تعجب کرده بود.وی خاطرنشان کرد: بعد از عملیات طریق‌القدس، با اجرای عملیات فتح‌المبین ضربه بزرگتری را بر پیکره دشمن وارد کردیم. این عملیات‌ها ادامه داشت و تا جایی که ما توانستیم عملیات برون‌مرزی رمضان را انجام دهیم. از دیگر عملیات‌های برون‌مرزی می‌توان به والفجر ۸ در فاو، والفجر ۱۰ در حلبچه و چند عملیات دیگر اشاره کرد که همین عملیات‌ها منجر به عقب‌راندن دشمن از خاک کشورمان و پیشروی ما در خاک عراق شد.امیرسرتیپ دربندی بیان داشت: تنبیه متجاوز تا جایی پیش رفت که صدام حسین مجبور به پذیرش بندهای قطعنامه ۵۹۸ شد. که خواسته جمهوری اسلامی ایران در این بندها بازگشت نیروهای عراق به پشت مرزها، استرداد اسرا، دریافت غرامت جنگ، پذیرفتن عراق به عنوان شروع‌کننده جنگ و متجاوز بود.

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi