شناسه خبر : 109817
دوشنبه 27 فروردين 1403 , 12:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روحیۀ ملی، عزت نفس، پهپاد و موشک نقطه‌زن

واقعیت این است که در عصر دیجیتال و در هنگامۀ مانور قدرت، رسانه های نو پدید که تا دیروز عمدا آتش نگرانی مردم را شعله ور می کردند...

فاش نیوز- امروز تکامل و بسط تاریخی تکنولوژی، علاوه بر" تولید مداومِ خصلتِ فزایندگی در تمام وجوه زندگی روزمره " باعث ایجادِ احساسِ غرور و افتخارِ فزاینده نیز ‌شده است.

 ضرورت بسیار مهم برای جامعه ی امروز ایران اسلامی، این است که بخش بیشتری از جوانان هوشمند و با فراست آن، همانند دوران مرد آزمایی هشت ساله؛ جهان را از دریچه ی چشمان خویشتن باورِ خویش! نگاه کنند.

به نظر می رسد آن چشم انداز غرورانگیزِ عَضُله نمایی!!! اکنون تحت تأثیر معنادارِ امری است که با مفهومِ عقلانیتِ دیجیتال؛ صورت بندی می شود.

واقعیت این است که در عصر دیجیتال و در هنگامۀ مانور قدرت، رسانه های نو پدید که تا دیروز عمدا آتش نگرانی مردم را شعله ور می کردند؛ امروز نا باورانه شاهد یک لنگر گاه سکون و سکوی پرتاب و دیدی فراگیر هستند که البته پس از فرایندی بسیار دشوار و نفس گیر و صبری جمیل بدست آمد:

صحبت حُکّام ظلمت شب یلداست

نور زخورشید جوی بو که بر آید

رسانه های نوپدید، از مشاهده ی عملیات گسترده ی پهپادی سپاه علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی و کشوری که اصلا وجود خارجی ندارد! در شوکِ آینده اند.

انگار تماشای به پرواز در آوردن و اوج گیری تعدای پرشمار پرنده ی هدایت پذیر از دور؛ آنها را یاد کفتربازان پیشا انقلابی! اندخته...

 هرچند می‌توان از مهمترین عواقب سیاسی پیشرفت فنی، به تضعیف تضادها، توسعه ی "تفاهم میان انسان نو" و رشد قدرت سیاسی اشاره کرد... و حتی، تصور «ارنست رنان» مبنی بر «اعمال نفوذ جادوگران وکاهنان در آغاز تاریخ» را تصدیق کرد، و پذیرفت که:

 «امروزه اصحاب فن و جادوگران جدید، اسراری واقعی دراختیار دارند،که براساس آن بر طبیعت فرمان می رانند، و این اسرار به همان اندازه برای مردم امروز مرموز - و غیر قابل درک است که برای اسلاف آنان! (دوورژه؛ جامعه شناسی سیاسی، ص 114)»

اما مسئله ی تأمل بر انگیز این است که دست یابی فن سالاران دیندار از طایفه ای که دور ولایت امر و امامت امت می گردد و گوش به فرمان ولی فقیه با خوانش اندیشه ی اسلامی است به چنین دانش فنی و دست زدن به کاری که غُصه سر آید :

" خواب از سر تحلیل گران صد البته  پُرکارِ اندیشکده های علوم سیاسی در امریکا؛ پرانده و در اندیشه و انگیزه ی آن ها ولوله انداخته و آشوب به پا کرده است."

پر واضح است که دست یابی به فرمول شکستن شاخ غول! موجب ایجادِ احساسِ وصف ناشدنی غرور و افتخار و باعث بالا رفتن روحیه ی ملی و عزت نفس در ملتی با تاریخ و تمدن کهن شده است.

به راستی؛ مردمانی که حکومت ناروای طاغوت را سرنگون کردند! و در دوران دفاع مقدس شأن و شرف و عزت وقدرت و شوکت را در بالاترین حد قابل تصور به جهانیان نشان دادند؛ امروز نیز قادرند غول رها شده از چراغ جادوی دیجیتال و صد البته لجام گسیختگیِ عجیب و غریب قیمت ها را نیز مهار کنند!!!

از مهمترین پیامدهای سیاسی پیشرفت فن سالاران دیندار و اقدام غرور انگیزشان؛ می توان به تضعیف تضاد و گسترش تفاهم و رشد قدرت سیاسی، و بالا رفتن روحیه ی ملی و انسجام اجتماعی و... اشاره کرد.

از آنجا که:

1.. « قدرت همیشه محدود به هدفی است که برای دست یافتن به آن طرح ریزی شده است... (عالم؛ تاریخ فلسفه ی سیاسی غرب، ص 310)»

2. « افراد، جهان اجتماعی را با مفهوم پردازی و اجرای عملی این مفاهیم می سازند... (افریت، نگرش ها در جامعه شناسی سیاسی، ص103)»

3. « نظام مزیت بندی در هر حکومتی بستگی به سیستم ارزشی آن دارد. عدم اطلاع از این سیستم ارزشی و تقدمی که هر حکومتی برای مسائل و پدیده ها قائل است، از عوامل زیربنایی اختلافات بین المللی است.... (بوفر؛ مقدمه ای بر استراتژی، ص265)»

بجاست بر جنبه های تضعیف تضاد و گسترش تفاهم و رشد قدرت سیاسی؛ حاصل از این دست آورد تاریخ ساز؛ بیشتر تمرکز شود.

در همین راستا بار دیگر به سان دوران پر افتخار هشت ساله ی دفاع مقدس؛ ضروری است جنبش عطیم عزت نفس و خود باوری و تکیه بر خصال خویشتن! در سرتاسر کشور ِهمواره سربلند ایران اسلامی به حرکت در آید.

این امر نیاز به مدیریت قوی تر و تأثیرگذارتر فرهنگ سیاسی و بهره گیری از اساتید برجسته و استخوان ترکانده ی دانشکده های علوم سیاسی و متخصصان جنگ روانی دارد.

علی الخصوص به نظر می رسد که اندیشکده های امریکایی برای کم رنگ کردن شیرینی این دست آورد عظیم؛ علاوه بر امر غم نان و تلاش معاش! که واقعیتی بسیار بسیار مهم اما چاره پذیر است؛ بر موضوع پوشاک تمرکز بیشتری داشته باشند!

جانباز دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi