شناسه خبر : 77723
یکشنبه 30 شهريور 1399 , 09:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حاج‌قاسم مکالمات بیسیم کدام عملیات را گوش می‌داد؟

حاج قاسم در ماه پایانی عمرش مکالمات بیسیم کدام عملیات را گوش می‌داد؟/ نائینی: 8 سال دفاع مقدس یکی از مولفه های قدرت انقلاب اسلامی است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ۷ مهرماه و همزمان با هفته دفاع مقدس از ۱۷۰ اثر جدید تحقیقاتی که در یک سال اخیر جمع‌آوری شده است با حضور فرمانده محترم کل سپاه رونمایی می‌کنیم.

سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و مجاهدت‌های رزمندگان 8 سال دفاع مقدس و با اشاره به فرمان  حضرت امام(ره) مبنی بر شکل‌گیری نیروی سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 26 شهریور سال 1364، تصریح کرد: شناخت از سپاه و نگاه راهبردی حضرت امام(ره) از سپاه باعث این فرمان بی‌بدیل و تاریخی شد که دستخط کمتر دیده‌شده ایشان مدتی است توسط مرکز منتشر شده است.

وی با بیان اینکه بعد از 35 سال، حقانیت اهداف راهبردی سپاه در جامعه ظهور و بروز پیدا کرده است، افزود: امروز سپاه با 5 نیرو در بلندای قله افتخارات قرار گرفته و با توجه به برنامه‌های استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه، این نهاد انقلابی معادله قدرت را به‌نفع انقلاب اسلامی تغییر داده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه "در زمان حاضر با دوقطبی‌سازی مقاومت و سازش روبه‌رو هستیم"، ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه تروریست‌های آمریکایی را که دستش به خون حاج قاسم سلیمانی آلوده شده بود مورد هجوم موشک‌های خود قرار داد، همچنین پهپاد پیشرفته آنها نیز مورد تیررس موشک پدافند پیشرفته سپاه انقلاب اسلامی قرار گرفت که همه این اقدامات آثار تدبیر حضرت امام(ره) در چنین روزی است.

سردار نائینی مهمترین مسئله دفاع مقدس را تحمیل جنگ به ملت ایران عنوان کرد و گفت: اسناد و شواهد و قرائن فراوانی وجود دارد که این جنگ از اراده کشور عراق بزرگتر بوده است و افراد دیگری پشتوانه این جنگ بوده‌اند.

وی با بیان اینکه تحمیل جنگ عملاً به انقلاب اسلامی توسط استکبار جهانی صورت گرفته است؛ هنر حضرت امام(ره) را پیوستگی میان جنگ و انقلاب اسلامی دانست.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه نباید طراحی جنگ را به اراده یک کشور همسایه مثل صدام تقلیل داد؛ بلکه یک کار سازمان‌یافته از سوی استکبار جهانی صورت گرفته است، تصریح کرد: استکبار جهانی همه کار از جمله تحریم، شورش‌های داخلی و کودتا را برای مقابله با انقلاب اسلامی انجام داده بود، اما هیچ کدام نتیجه‌بخش نبود برای همین جنگ را برنامه‌ریزی کرد تا انقلاب اسلامی را کنترل کند و تمام امکانات را برای حمایت از صدام و مقابله با جمهوری اسلامی ایران در اختیار رژیم بعث قرار داد.

سردار نائینی با ابراز اینکه به‌وضوح می‌توان اثبات کرد که آمریکا آغازگر جنگ ایران و عراق بود، ادامه داد: نباید جنگ را میان دو کشور همسایه قلمداد کرد چرا که در طول جنگ آمریکا چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم همواره به عراق کمک کرد.

وی تصریح کرد: روزنامه واشنگتن‌پست در تاریخ 24 آذر 65 گزارشی در خصوص همکاری آمریکا با عراق در زمینه بمباران‌های عراق علیه ایران تهیه کرد مبنی بر اینکه سازمان سیا اطلاعات زیادی از آرایش نظامی و مناطق اقتصادی در اختیار عراق قرار داده بود و اطلاعات ماهواره‌ای به‌صورت دقیق و به‌نحو احسن در اختیار آنها قرار می‌گرفت. عراق پس از دقایقی پس از بمباران از میزان خسارت و نوع عملیات به‌صورت دقیق اطلاع پیدا می‌کرد برای همین است که می‌گوییم صدام آلت دست آمریکا برای حمله به ایران بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: در تاریخ 25 آذر 65 سخنگوی کاخ سفید در همین راستا می‌گوید "همه می‌دانند پیروزی عراق غیرممکن است؛ از طرف دیگر نیز پیروزی ایران خواست هیچ کشوری نیست. امروز همه جهان بسیج شده‌اند تا به عراق کمک کنند و هدف ما این است که از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در این جنگ ممانعت کنیم."

سردار نائینی با اذعان به اینکه "ما نتوانسته‌ایم به‌خوبی حوادث جنگ را آن‌طور که در خور آن حادثه بود روایت کنیم"، اظهار داشت: واقعیت این است که هویت تاریخ انقلاب اسلامی و عامل قدرت آن همین 8 سال دفاع مقدس است و نباید اجازه دهیم این واقعه تضعیف و مخدوش شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز استکبار جهانی علیه ملت ایران جنگ‌های متعددی به‌راه انداخته است که می‌توان به جنگ نرم، عملیات روانی و جنگ شناختی که بخش قابل‌توجهی از آن به اقدامات برای مخدوش شدن انقلاب اسلامی منعطف شده است،‌ اشاره کرد؛ گفت: برخی داخل کشور با اغراض سیاسی و با فهم ضعیفی که از دفاع مقدس دارند و حتی در زمان دفاع مقدس نیز نبوده‌اند روایت‌های مختلفی از یک اتفاق جنگ را اعلام می‌کنند و با تقطیع کردن و با اهداف شیطانی نتیجه‌گیری شخصی می‌کنند و اقتدار و وحدت نیروهای مسلح را نشانه می‌گیرند و حتی فرماندهان جنگ را اتهام می‌زنند که جان رزمندگان برای آنها مهم نبوده و یا عملیات‌های خلاقانه‌ای را انجام نمی‌دادند، بنابراین رسانه‌ها باید در برابر این خط فکری ایستادگی کنند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌ریزی‌های مختلف برای آغاز یک عملیات در 8 سال دفاع مقدس تأکید کرد: جنگ ایران و عراق سطوحی مختلف را داشته است که در رأس سطح راهبردی آن حضرت امام(ره) حضور داشتند و ایشان با تیزبینی و درایت همه مردم را در این جنگ وارد کردند تا آنجایی که 85 درصد رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، مردم عادی بودند.

سردار نائینی دفاع مقدس را سرمایه و مؤلفه اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیروزی مطلق در 8 سال دفاع مقدس از آن جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران و حضرت امام بود و مرکز اسناد تمام این روایتها و گنجینه‌های 8 سال دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده است و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه "مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیش از 40 مجلد از روزشمار جنگ، اطلس، تاریخ شفاهی و... را منتشر کرده است که امیدواریم این معارف به نسل‌های بعد نیز انتقال داده شود" تأکید کرد: در 7 مهر سال 99 و همزمان با هفته دفاع مقدس از 170 اثر جدید تحقیقاتی که در یک سال اخیر جمع‌آوری شده است با حضور فرمانده محترم کل سپاه رونمایی می‌کنیم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با ابراز اینکه "در این مراسم از 40 فرمانده که تاریخ شفاهی 8 سال دفاع مقدس را در اختیار ما قرار دادند، تقدیر می‌شود"، تصریح کرد: از جمع 300نفره فرماندهان 8 سال دفاع مقدس از 115 نفر تاریخ شفاهی جمع‌آوری کرده‌ایم؛ همچنین 400 فرمانده گردان را شناسایی کرده‌ایم که از 100 نفر آنها تاریخ شفاهی، ضبط کرده‌ایم.

سردار نائینی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه "آیا از حاج قاسم سلیمانی نیز تاریخ شفاهی داریم؟"، عنوان کرد: با توجه به اینکه حاج قاسم مأموریت‌های سنگین و بسیار پیچیده و دشوار داشت فرصت برای تاریخ شفاهی پیدا نکردیم و می‌دانید ایشان هرگاه مقابل دوربین قرار می‌گرفت از شهدای دیگر سخن می‌گفت.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حاج قاسم ادامه داد: حاج قاسم یک ماه قبل از شهادت با بنده تماس گرفت و درخواست نوار صوتی مکالمات عملیات کربلای5 را کرد که شنیدم در این مدت قبل از شهادت همواره این مکالمات را به‌یاد شهدای آن زمان گوش می‌دادند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: شنبه 5 مهرماه جلد دوم کتاب «تاریخ شفاهی سردار صفوی» رونمایی می‌شود و با توجه به سالروز عملیات ثامن‌الائمه(ع) از خانواده‌های شهدای ارتش و سپاه مثل شهیدان فکوری، نامجو، فلاحی، کلاهدوز و جهان‌آرا تقدیر خواهد شد.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi