شناسه خبر : 81798
دوشنبه 16 فروردين 1400 , 14:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سوال برانگیز و تامل برانگیز درباره گاندو۲

پخش سریال گاندو۲ نوعی عیدی رسانه ملی به مردم در شرایط کرونایی عید ۱۴۰۰ بود.

فاش نیوز - قصد ما در این مطلب بر پخش سریال گاندو2  است و جدای از بحث فنی و پرداخت به داستان فیلم، حواشی پیرامون پخش این سریال از بخش نخست سریال گاندو می‌باشد و اینکه پیرامون این دو فصل در فضای سیاسی جامعه و رسانه‌ها چه گذشت. لذا مخاطبان را به خویشتنداری دعوت کرده تا انتها این مطلب را دنبال و سپس نتیجه‌گیری نمایند. اما در ابتدا از طولانی بودن مطلب پوزش می‌طلبم.

 پس از ساخت و پخش سریال گاندو در خرداد و تیرماه سال 98 و استقبال چشمگیر مخاطبان از آن با موضوع مظنون امنیتی، جاسوسی که روایت واقعی فعالیت و دستگیری یک جاسوس (سیا) بنام "جیسون رضائیان" (خبرنگار نشریه واشنگتن پست) از شبکه سه بود، واکنش‌های مختلفی از سوی جریان‌های سیاسی، افراد وابسته و غیروابسته به دولت و دیگر سیاسیون به همراه داشت. در رسانه‌های داخلی و خارجی نیز بخش‌هایی از این سریال مورد نقد، بررسی و تحلیل قرار گرفت.

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی با اشاره به برخی واکنش‌ها به سریال گاندو، این سؤال را مطرح کرد که آیا گاندو پروژه‌ای برای مقابله با دولت ایران است؟

 آرمان امروز در انتقاد به پخش سریال نوشت: نوک پیکان هجمه گاندو به سمت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و دیپلمات‌های ارشد کشور است و البته گاهی برای ایجاد تلطیف به سعدی شاعر پرآوازه کشور هم انتقاد وارد شده است.

حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در انتقاد به گاندو گفت: دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد و صدا و سیما هم پول ندارد سریال بسازد ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارند و هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده‌است و هم می‌تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. شما با گاندو، گنده نمی‌شوید.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در واکنش به قسمت‌های مربوط به هیئت دولت و وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبر گفت: دولت حق دارد از این سریال شکایت کند. با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در سریال گاندو برخورد بدی شده‌ است و همچنین این اتفاق دربارهٔ وزارت اطلاعات کشور نیز افتاده‌ است.

مجتبی امینی تهیه کننده سریال، در نامه‌ای خطاب به محمود واعظی گفت: «خدا را شکر که توانستیم اثری را بسازیم و به نمایش بگذاریم که دوست و دشمن انقلاب اسلامی را پای تلویزیون جمهوری اسلامی نشاند و تحسین نمایندگان مردم را برانگیخت. جناب آقای واعظی سریال گاندو توهم و تخیل نیست، سریال گاندو صدای در گلو مانده مردم ایران است. چه شد که دشمنان مردم و شبکه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی و سی ان ان به محتوای سریال گاندو حمله کردند و شما هم حمله کردید؟

علی مطهری نماینده مجلس در یادداشت خود که در ستون سیاسی روزنامه ایران نوشت، انتقادهای خود را اینگونه مطرح کرد: سریال گاندو بیشتر تخیلی بود تا واقعی؛ این سریال بر اساس پروژه نفوذ ساخته شده بود، در حالی که احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است. آمریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولاً مبدأ ارسال نفوذی یا جاسوس هستند می‌دانند که معمولاً دولت‌ها در ایران قدرت تعیین‌کننده نیستند و قدرت تأثیرگذار در جای دیگری است، لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است.

محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در پاستور در واکنش به این مطلب که فردی در سریال گاندو به شما شبیه و در نقش منفی است، گفت: من بحمدالله نگاه نمی‌کنم بنابراین نگران نیستم.ولی همچنین یک سال بعد در گفت و گویی ضمن شرح پرونده جیسون رضائیان گفت: آنچه که شما در سریال گاندو دیدید یک دروغ تمام‌عیار بود.

همچنین محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها گلایه کرده و نوشته است حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست.

شنیده شده است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ ظریف فرموده‌اند: من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود.

 

در تحلیلی دیگر با موضوع هدف دار بودن سریال در ایران وایر نوشته شد: سریال گاندو با هدف تأیید تئوری نفوذ مدنظر رهبر انقلاب اسلامی ساخته شده‌ است. این سریال تلاش می‌کند نشان دهد نگرانی رهبر از نفوذ در ارکان قدرت جدی و واقعی بوده‌است.

نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، از کلیه عوامل دست اندرکار در ساخت مجموعه تلویزیونی گاندو قدردانی کرد.

۱۵۵ نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از بازیگران عوامل و گروه تولید و تهیه سریال گاندو و ریاست سازمان صدا و سیما تقدیر کرده و حمایت خود را از تولید چنین مجموعه‌های تلویزیونی اعلام کردند.

بعد از پخش قسمت آخر سریال به گزارش پارسه، نزدیک به ۲۰۰ خانواده شهید با نگارش نامه‌ای ضمن انجام تقدیر و تشکر از دست‌ اندرکاران ساخت سریال (گاندو) خواستار ساخت فصل دوم آن شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما براساس نظرسنجی که ۲۰ تیر همان سال از سراسر کشور داشته‌است اعلام کرد: ۸۰ و نیم درصد از مردم بیننده برنامه‌های صدا و سیما بوده‌اند که در این بین مجموعه تلویزیونی «گاندو» با حدود ۴۴ درصد بیننده در صدر مجموعه‌های جدید تلویزیون قرار گرفت.

 

پس از تجربه اول سازندگان سریال گاندو در سال گذشته گروه سازنده سریال شامل نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و بازیگران در سایه سکوت خبری کامل رسانه ای، تصمیم به ساخت قسمت دوم گاندو را گرفتند. البته این گروه با علم به اینکه در تجربه اول خود دچار چه هجمه‌هائی شدند، حتی نام پروژه ساخت این قسمت سریال را هم فاش نکرده و با نام پوششی سریال بنام (سریال لوتی) اقدام به فیلمبرداری و ساخت مراحل فنی کردند.

با این وجود در شب آخرین روز سال 99 یعنی 30 اسفندماه، اقدام به پخش قسمت اول سریال گاندو2 و رونمائی از آن کردند که موجبات غافلگیری مخاطبان صدا و سیما شد. بر این اساس می توان پخش سریال گاندو2 را نوعی عیدی رسانه ملی، به مردمی که به علت شرایط کرونایی عید سال 1400 خانه نشین بودند، قلمداد کرد.

 اگر بخواهیم در چند خط داستان این سریال را به صورت تحلیلی بیان کنیم، در قسمت اول و بخش اول سریال شاهد هستیم فردی به صورت کاملا" امنیتی از نقطه صفر مرزی به تهران منتقل می‌شود که ذهنیت بیننده را درگیر ماجرای دستگیری "روح الله زم" مدیر کانال خبری آمد نیوز می‌کند. همچنین به بیننده چنین القاء می‌شود که در این سریال نیز باید شاهد یک رخداد از ماجرای واقعی باشد.

در ادامه شاهد نمایش میز ایران در واحد ام ای 6 سرویس اینتلینجنت سرویس سازمان اطلاعاتی و جاسوسی کشور انگلیس هستیم که در اتاق فکر خود، به همراه مقامات عالیرتبه نظامی و جاسوسی خط مشی برخورد با ایران را در برخورد با فشار حداکثری اعلام و اذعان می‌کند برخورد نظامی محدود و فراگیر برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، بی‌نتیجه خواهد بود.

پس از این تصمیم شاهد افزایش فعالیت‌های جاسوسی این واحد و افراد آن در داخل کشور و مقابله امنیتی و اطلاعاتی کشورمان در برخورد با اقدامات خرابکارانه آنها هستیم و اینکه سربازان گمنام کشورمان تمامی تحرکات آنان را رصد و در لحظه مورد نیاز وارد فاز عملیاتی مسلحانه می‌شوند.

از خصوصیات این تیم عملیاتی می‌توان به این موضوع پی برد که این گروه همگی بسیار جوان، باهوش، با ضریب خطای ناچیز، مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا برای کسب و جمع آوری اطلاعات، ایمان بالا و فداکاری تا پای جان بوده و نتیجه عملکرد عملیات‌های آن با درصد بسیار بالا موفقیت آمیز است.

این مجموعه در فصل دوم روایتی حول محور نفوذ و حضور افراد دوتابعیتی در برخی از مراکز و دستگاه‌ها است. در کنار همه اتفاقات، جاسوسی به نام "موسی‌پور" با سیستم اطلاعاتی انگلیس(ام ای6) که برگرفته از پرونده فردی به نام (محمدعلی شعبانی) است وجود دارد.

 سازندگان سریال تلاش کرده‌اند تا شباهت حداکثری در ظاهر این فرد را ایجاد کنند. محمدعلی شعبانی یکی از افراد دو تابعیتی در کنار تیم مذاکرات هسته‌ای بود. شعبانی در سوئیس متولد شده و حدود سال 1383 برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در دانشگاه «سوآز» مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد و پس از آن به تهران بازگشت. شعبانی کارآموز سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا یا نایاک در سال 2007  است که همان سال به منطقه اشغالی اسرائیل سفر کرد و با نهادها و افراد بسیاری از جمله مئیر جاودانفر دیدار کرد.

او در مذاکرات هسته‌ای نقش مسئول رسانه‌ای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات را برعهده داشت و در زمان مذاکرات هسته‌ای نیز از برجام در رسانه‌های غربی دفاع می‌کرد اما هم اکنون نیز فراری و ساکن انگلیس است.

روند داستان این سریال با توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس و پس از تصرف نفتکش انگلیسی توسط ایران در پی تخلف دریایی و اقدامی تلافی جویانه شدت می‌گیرد و با اوج گرفتن روند کاری جاسوسان در مذاکرات برجام و چالش های پس از آن ادامه می‌یابد، اما ناگهان در قسمت پنجم سریال، این قسمت با 45 دقیقه تاخیر پخش و در آن شاهد سانسور واژه "تیم" از عبارت (تیم مذاکره کننده) می‌‌شویم که البته نشان از فشار مقامات امور خارجه به رسانه ملی است.

 البته در ظاهر این پایان ماجراست، اما همزمان با پخش هر قسمت از سریال، فشارها برای توقف آن بیشتر می‌شود و در کمال ناباوری و تاسف، دو قسمت آخر سریال حذف شده و پخش آنها به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1400 موکول می‌شود و این سریال 15 قسمتی در 13 قسمت ناتمام می‌ماند.

این حرکت رسانه ملی که تاکنون سابقه نداشته است، مخاطبان را دچار شک و شبهه فراوانی می‌کند که اصل قضیه چیست! اگر رسانه‌ها و فضای مجازی را رصد کنیم، شاهد این خواهیم بود که از ابتدای پخش سریال گاندو2 یک جریان موازی در امتداد پخش سریال به راه آفتاده است تا بیننده را از مسیر اصلی داستان به حاشیه براند،

جریانی که در ابتدای مطلب اشاره کردیم که پس از پخش فصل اول گاندو به راه آفتاده بود، ولی سازندگان این فصل سریال همچنان به شدت بر اصول خود مانده و حاضر به پذیرفتن اشتباه نیستند و بر امتداد ادامه وقایع آن اصرار دارند.

در مقابل وزارت امور خارجه و مدیران آن حاضر به پذیرفتن این واقعیت نیستند و داستان این سریال را حاکی از قوه تخیل سازندگان آن می‌دانند و آنان را به هجمه به علیه دولت متهم می‌کنند، حال با توجه به امر بی طرفی چند سئوال کلیدی بی پاسخ مانده است. مانند اینکه آیا قطع ادامه سریال، ارتباط خاصی با ورود جاسوسه انگلیسی شارلوت به ایران دارد؟

ایا توقف سریال در توان آقای ظریف بوده است یا اینکه رسانه ملی، رعایت شان ایشان را کرده است؟ ادامه سریال چه بوده که می‌تواند این چنین بر انتخابات ریاست جمهوری موثر واقع شود؟ و نهایتا" آیا ادامه پخش سریال در مذاکرات 1+4 تاثیر مستقیم دارد؟

در پایان چون بحث آقای ظریف پیش آمد، کلا" خارج از بحث سریال گاندو2 در واپسین روزهای سال گذشته، پستی در اینستاگرام مشاهده شد که در این پست یک دقیقه ای، آقای ظریف در یک مکانی که اصلا" قابل شناسائی نیست و در کانال و رسانه ای هم اشاره نشده است، یک مجری خانم محجبه از آقای ظریف سئوالی با این عبارت می‌پرسد: آقای ظریف شما به نقش و عملکرد خودتان، در مدتی که وزیر امور خارجه بودید از یک تا صد چه نمره ای می دهید؟ پاسخ آقای ظریف صفر است.

آخر این چه جوابی است؟ آیا هیچ منطقی، این پاسخ را می‌پذیرد؟ آقای وزیر، به خدا نه چپم نه راست، نه اصلاح طلب نه اصولگرا، شما فکر کن یک هموطن !همین!!

آقای ظریف! اگر شما کاره ای نبودید، پس چه کسی با جان کری و اعضای اتحادیه اروپا، پس از توافق برجام دست داده است؟ آقای ظریف! چه کسی پس از امضای برجام پشت تریبون آمد و به دنیا اعلام کرد که از امروز تمام تحریم‍های جهانی علیه ایران لغو شده است؟ آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه فقط به همین سئوال آخر صادقانه جواب دهید. آیا یک فرد انسان معمولی (سیتیزن) یا تبعه و ملیت آمریکائی می تواند با وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا دست بدهد و یک عکس سلفی بگیرد؟

والسلام 

|مرتضی قنبری وفا

اینستاگرام
سرانجام گندوها مانع تداوم پخش"گاندو" شدند. گندوهای آشنا و ناآشنا. من ازبیگانگان هرگزننالم که هرچه کردباما "آشنا"کرد. بزهای گر که گله را به گری میکشند را بایدزود جداشون کرد، گندوهای آشنا و آشناهای گندو نتیجه عملشان و معاونت و مشاورتشون همین شد که می بینیم، و مردم برای رفع و دفع شر گندوها دعامیکنند، ما بیشتر .
جاسوسها دربدنه همه نهادها...وزارتخانه ها..دفاترمهم دولتی و غیردولتی...نفوذ کرده اند...بنظرشما همین الان نارضایتیهای ناشی از...کاهش شاخص بورس حدود یکسال....که سرمایه مردم عادی را پودر کرده..ایا...مشکوک نیست؟ ایا روال عادی..یک سازمان بسیارمهم که یکی ازپایه اقتصادی کشورست...باید این باشد؟..همه جا نفوذ کرده اند...کاشکی کارها را به کهنه سربازان بسیجی..میسپردند..
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi