شناسه خبر : 87211
دوشنبه 22 آذر 1400 , 10:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز؛

جشنواره «سینما حقیقت» سال تحویل سینمای مستند

ما نخستین نمایش در جشنواره‌ی سینماحقیقت را شرط حضور در این جشنواره قرار دادیم. بنابراین فیلم‌هایی که تولید می‌شوند اولین بار در این جشنواره نمایش داده می شوند...

فاش نیوز - دبیر پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی «سینما حقیقت» در نخستین روز برگزاری این رویداد، این جشنواره را سال تحویل سینمای مستند کشور عنوان و پیامی را خطاب به سینماگران داخلی و خارجی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش‌نیوز، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم جشنواره‌ی بین‌المللی سینماحقیقت را سال تحویل سینمای مستند در کشورمان بدانیم اظهار داشت:

ان‌شاءالله که همینطور است و سعی کردیم که این طور باشد. با اتفاق جدیدی که امسال در بخش فیلم‌های ایرانی رخ داده است، ما نخستین نمایش در جشنواره‌ی سینماحقیقت را شرط حضور در این جشنواره قرار دادیم. بنابراین فیلم‌هایی که تولید می‌شوند اولین بار در این جشنواره نمایش داده می شوند.

وی همچنین در این رابطه به خبر جدیدی اشاره کرد و افزود: ما بر آن هستیم که این شرطِ نخستین نمایش در سینماحقیقت را برای فیلم‌های بخش بین‌الملل نیز بگذاریم و این مرحله‌ی بعدی است. این شرط برای سینمای ملی ما اجرا شد و فیلم‌سازان از آن جایی که فیلم‌هایشان را به جشنواره‌های دیگری داده بودند، دچار فراز و نشیب زیادی شدند و ما متاسفانه نمی‌توانستیم آثارشان را بپذیریم. بنابراین بله؛ ان‌شاءالله که سال تحویل سینمای مستند کشور هست و خواهد بود.

پیام دبیر پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینماحقیقت برای فیلم‌سازان داخلی و خارجی بخش دیگر صحبت‌های حمیدی مقدم بود که گفت: پیام بنده شامل تقدیر و تشکر از تمامی مستندسازان دلسوز و سخت‌کوش کشورمان است که در شرایط بسیار سخت، فیلم مستند تولید می‌کنند و این مرارتِ تولید مستند، به مراتب از دیگر قالب‌های سینمایی بیشتر است. فیلم‌ساز مستند باید زمان بیشتری را برای تولید یک فیلم صرف کند.

او ادامه داد: بنابراین همگی تلاش کردند آثاری را برای نمایش در جشنواره‌ی سینما حقیقت تولید کنند که تعدادی از آنها توانسته است به بخش‌های چندگانه‌ی این جشنواره راه پیدا کند. ما تنها قسمتی از این آثار را می‌توانیم عرضه نماییم و به نمایش بگذاریم و فیلم‌سازان لازم است برای نمایش آثارشان در سایر مدیوم‌ها از جمله تلویزیون و پلتفرم‌های آنلاین و فروش جهانی تلاش و تعامل کنند. یک شرکت فعال داشته باشند تا بتوانیم تعاملی دو سویه با جهان برای معرفی فرهنگ ایرانی برقرار نماییم. در جهان امروز نیاز به این تبادل نظر در حوزه‌های مختلف داریم و می بایستی یک سرزمین پر از ایده و استعداد و توانایی و البته درگیر با مشکلات متعدد را به نمایش بگذاریم که این خود بر جذابیت موضوع می افزاید که چگونه یک ملت می‌تواند مصائب و مشکلات خود را پشت‌سر بگذارد و هم‌پا و هم‌نفس در مسائل ملی، حرکت‌های جدیدی را اضافه کند. تمامی این‌ها توسط مستندسازان ثبت و ضبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که مستندسازان در این کار ملی مشارکت کنند؛ نمی‌گوییم که سفارشی و فرمایشی کار کنند. مستندسازان با اصل و صفِ نخست وقایع مواجه می‌باشند و از همین روی می‌بایستی در روایت، صادق باشند که کارشان سخت می‌شود؛ اما در عین حال خداوند به آنها موهبتی به نام تخیل فارغ از معنای واقع‌گرایی در سینمای مستند و همچنین فناوری تکنیک را عطا فرموده است که ان‌شاءالله یک روایت موزون و عادلانه از وضعیت موجود داشته باشند و بتوانند راویان خوبی از زندگی امروز این ملت باشند و برای استفاده‌ی خودمان در حوزه‌ی ملی و همچنین ثبت و ضبط در تاریخ، آیینه‌ی یک ملت را به جهانیان مخابره کنند.

حمیدی‌مقدم در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار فاش‌نیوز در خصوص موضوع خدمات متقابل سینمای مستند و انقلاب اسلامی در طول این چهل‌ودو سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد تصریح داشت: ما اگر در فرمایشات مقام معظم رهبری و حتی پیش‌تر از آن در بیانات حضرت امام(ره) و همینطور سیاست‌گزاران دقت نماییم می‌دانیم که نگاه به رسانه، به خصوص سینما در شکل متعالی آن، همواره یک نگاه ویژه بوده است. این یک لبه‌ی چند سویه می‌تواند باشد. ما شکلی که اعتقاد داریم این است که هنرمندان حوزه‌ی سینما و به خصوص مستندسازان خدمات بی‌شماری داشتند؛ آنچنان که اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی انقلاب اسلامی توسط عکاسان و خبرنگاران و سینماگران مستند در صف اول رخ‌ داد و ثبت و ضبط شد. آن زمان هنوز شبکه‌های مجازی نبودند که اخبار را اینگونه منتشر کنند و آنها همگی از پیشگامان این حوزه بودند و تاثیرات اجتماعی به‌سزایی در حوزه‌های فرهنگی انقلاب و اطلاع‌رسانی به مردم داشتند.

وی یادآور شد: بعد از آن، ما ماجرای هشت سال دفاع مقدس را داریم که اثر مستندسازان بر کسی پوشیده نیست. امروزه از متعالی‌ترین شکلی که یاد می‌کنیم چه چیزی است جز گزارش‌ها و عکس‌ها و تصاویر مستندسازان آن دوران که در خط مقدم بودند و برای نسل امروز یک بازسازی تصاویر را در کنار حافظه‌ی شفاهیِ تاریخی به ارمغان و یادگار گذاشتند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که تا چه میزان سینمای مستند به انقلاب اسلامی خدمات ارائه داده است.

دبیر پانزدهمین جشنواره‌ی سینمای مستند ایران در خاتمه اظهار داشت: هنر رسانه و سینمای مستند به خاطر اورجینال و ناب بودن آن همیشه در کنار مردم بوده است. به هر روی انتقاداتی هم بار آن شده و به طور بی‌واسطه مسائلی مطرح گردیده است. این همان نکته‌ای است که ما می‌گوییم دولت‌مردان و سیاست‌گزاران می‌بایستی سعه‌ی صدر داشته باشند. اگر نگاه مستندسازان را درک کنیم که از یک دغدغه‌ی ملی و این جایی و بومی می باشد، آن زمان است که می‌شود حرف‌های دردناک و دردمندانه‌ی آنها را هم شنید و از آن برای آینده و رفع نواقص، استفاده‌ی دوچندان نمود. ما اگر امروزه با این همه سندهای زنده به خودمان نگاه نکنیم، آن وقت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. به این ترتیب سینمای مستند در کنار جامعه است؛ اگر و اگر فیلم‌ساز، هوشمندانه، زیرکانه و دردمندانه برای هویت ملی کشورش گام بردارد.

پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه 1400 به دبیری «محمد حمیدی مقدم» در حال برگزاری است.

| تورج اردشیری‌نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

اینستاگرام
همزمان با جشنواره سینمای حقیقت ، فیلمهای مستند در این جشنواره در برخی از سایت های اینترنتی کشور بصورت آنلاین ، با خرید بلیط در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .
در دو روز گذشته با خرید بلیط توانستم دو فیلم مستند با نام (زندگی در آرشیو) که به ماجرای هولناک بمباران شیمیائی رژیم بعثی عراق در کردستان ایران را به تصویر کشیده و فیلم (از رنج عاشقی) که به موضوع مشکلات عاطفی جانبازان اعصاب و روان بستری در آسایشگاه را پرداخته را مشاهده کنم ، که البته عرضه این فیلمها با بلیط برای تامین هزینه های تولید این فیلمهای مستند توجیه اقتصادی دارد ، ولی فیلمهائی که تهیه کننده آن موسسه شاهد ، متعلق به بنیاد شهید است نباید به رایگان در دسترس عموم قرار بگیرد تا همگان با این واقعیتهای جنگ تحمیلی آشنا شوند و بدانند در پس بمباران شیمیائی کردستان ایران و کنج آسایشگاه های جانبازان ، چه می گذرد ! امیدواریم این موضوع در دستورکار متولیان این حوزه قرار بگیرد .
والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi