شناسه خبر : 88372
سه شنبه 12 بهمن 1400 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فیسبوک و اینستاگرام و ترس از نام شهید حاج قاسم سلیمانی

سناریویی برای "زاکربرگ" / فیسبوک و اینستاگرام و ترس از نام شهید حاج قاسم سلیمانی

«مایکل وینسنت هِیدن»، رییس پیشین سیا و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا CIA وNSA سال‌ها پیش عنوان کرده بود فیسبوک خطرناک‌تر از سازمان‌های جاسوسی است.

 کمپین «سانسور را متوقف کنید»، در مقابله با اقدام اینستاگرام و برخی پلتفرم‌های خارجی نسبت به حذف نام و عکس «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» چندی است که توسط فرهنگسرای رسانه آغاز شده است.

ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران، یکی از هولناک‌ترین جنایاتی بود که علیه قهرمان ملی ایران و منطقه اجرا شد. دستوری که بر اساس اعلام صریح وزارت دفاع آمریکا، توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت این کشور شخصا صادر شده بود.

ادعاهای دروغین ترامپ و همراهانش در توجیح این حمله تروریستی از سوی جامعه بین‌الملل محکوم شد طوری که «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل‌های فراقانونی، گفته بود: ایالات متحده شواهد کافی برای توجیه این حمله ارائه نکرده است.
با این حال شهادت سردار سلیمانی که به «قهرمان ملی» ایران شهرت داشت، اگرچه ممکن است در ذهن ملت آمریکا و دیگر کشورهای جهان به عنوان یک موضوع اولیه مطرح نباشد اما به یقین نه تنها در ذهن مردم ایران فراموش نشده و نخواهد شد، بلکه برای مدیران تروریسم سایبری نیز هنوز یک اولویت است، چراکه بعد از ترور فیزیکی سپهبد قاسم سلیمانی در دی ماه سال 98  این بار نوبت به حذف نام و عکس این قهرمان ملی در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام رسید.

سناریوی سانسور، توسط مدیران صهیونیستی پلتفرم‌های خارجی به ویژه اینستاگرام  زمانی آغاز شد که میلیون‌ها ایرانی با هشتگ‌گذاری نام و عکس سلیمانی به عنوان  اسطوره مبارزه با تروریسم و داعش از او به عنوان «قهرمان ملی» یاد کردند و این پیام خود را با تمام کاربران اینستاگرام به اشتراک گذاشتند.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,
 
نظرسنجی مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی مریلند، نشان از محبوبیت سردار سلیمانی در دل میلیون‌ها ایرانی است؛ بر اساس این نظرسنجی محبوبیت شهید سلیمانی از 73 درصد در سال 2016 به 82 درصد در سال 2019 رسیده بود، حقیقتی که حامیان حملات تروریسم سایبری از آن با  خبر بودند و ترس داشتند.

همین موضوع بهانه‌ای شد بر ادامه سناریوی سانسور، سانسوری که بر هیچ کس پوشیده نیست و توسط «مارک زاکربرگ» به همراه «آدام سوری» از مدیران و صاحبان اینستاگرام و فیسبوک رقم خورد. زاکربرگ که روزی شهرتش به عنوان نابغه برنامه‌نویسی و شخصیت سال 2010  رقم خورد الان به همراه «آدام موسری» تحت حمایت و لابی صهیونیستی و سرویس‌های جاسوسی آمریکا به عنوان مدیران برخی پلتفرم خارجی نظیر اینستاگرام و فیس بوک در حذف نام و عکس قاسم سلیمانی نقش اصلی را بازی می‌کنند.

«مایکل وینسنت هِیدن»، رییس پیشین سیا و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا CIA و  NSA، سالها پیش عنوان کرده بود فیسبوک خطرناک‌تر از سازمان‌های جاسوسی است. این اظهارنظر خود گواهی است بر تصمیم دولتمردان آمریکایی و صهیونیست در احاطه و به خدمت گرفتن دانش و افکار زاکربرگ تا او را با سیاست‌های تروریستی مستکبرانه خود همراه کنند. همراهی که برای او شاید مشهوریت بین ایرانی‌ها هم داشته ولی هیچ محبوبیتی با اقدامات حذف نام قهرمان ملی‌‌شان  به همراه ندارد.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,
حضور باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا  در مقر فیس بوک و دیدار با مارک زاکربرگ سال  2011        

چرا که او و همراهانش با لابی صهیونیستی و دولت آمریکا به یکی از مجادله‌آمیزترین و بحث برانگیزترین مسائل جوامع یعنی «آزادی بیان» خدشه وارد کرده‌اند. به جرأت می‌توان گفت آنها با حذف  نام شهید قاسم سلیمانی از صفحه کاربران ایرانی در پلتفرم اینستاگرام و ... ثابت کردند فاصله حرف تا عملشان فرسنگ‌ها در تحقق شعار «آزادی بیان رسانه‌ای» فاصله دارد و اگر قرار باشد منافعشان به خطر بیفتد هر چیزی را سانسور می‌کنند.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,
 نتانیاهو نخست وزیر  وقت رژیم صهیونیستی در دیدار با مارک زاکربرگ

 

آنها به گفته رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای «از یاد او وحشت دارند؛ از اسمش هم می‌ترسند و از تکثیر او وحشت دارند؛‌ الگو یعنی این؛ می‌ترسند که تکثیر بشود.»

باید اعتراف کرد که سخن گفتن از آزادی بیان به مانند تیغ دولبه است و هیچ دولتی از آن بر گزند نیست ولی ادعای رسانه‌های غربی برای آزادی بیان و در بوق و کرنا کردن آن با حذف نام و عکس حاج قاسم سلیمانی ثابت کرد آنها که مدعی‌ این مصداق حقوق بشری هستند، حتی نمی‌توانند یک کاربر معمولی اینستاگرام که شاید تعداد پست‌هایش یا دنبال‌کنندگانش قابل بیان هم نیست تحمل کنند. این در حالی است که بسیاری از ایرانی‌ها و مسئولان کشوری در پی محکوم کردن این اقدام مدیران اینستاگرام؛ خواهان برخورد و شکایت در محافل بین‌المللی از مدیران اینستاگرام شدند. شکایتی که اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده ولی اعتراض دلتمردان ایرانی را هم به همراه داشته است.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,
 
سناریوی فرهنگسرای رسانه برای اینستاگرام

اقدام اینستاگرام نسبت به حذف قهرمان ملی ایرانی‌ها  با اقداماتی از سوی دولت سیزدهم در برخورد با پلتفرم‌های خارجی همراه شده است و از آن به عنوان یک مشکل جهانی یاد می‌شود. از همین رو گفته می‌شود کارگروهی در سازمان ملل متحد تشکیل شده که با حضور کشورهای مختلف در حال تهیه پیش‌نویسی برای قاعده‌پذیر کردن پلتفرم‌های اجتماعی در دنیا هستند.

با این وجود بسیاری از نهادهای فرهنگی در صفحات مجازی خود این اقدام اینستاگرام را محکوم کرده‌اند یکی از این اقدامات در پی مراسم سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی راه‌اندازی کمپین #سانسور را متوقف کنید خطاب به مدیرانی همچون «زاکربرگ» و «آدام موسری» در پی حذف این قهرمان ملی از پلتفرم‌های در اختیارشان بوده است.

در این کمپین به گفته «مهدی شکیبایی» رئیس فرهنگسرای رسانه از مردم و کاربران اینستاگرام و فیس بوک به ویژه  طرفدارانی  که با حضور فیزیکی خود در مراسم تشییع سردار شهید میزان محبوبیت و مشهوریت او را به رخ جهانیان کشیدند خواسته شده است تا بار دیگر با هشتگ مشخص #stopcencorship  و # MarkZuckerberg و#ZuckerbergStopSencor ،  پیام خود را به گوش مدیران اینستاگرام و فیس بوک و توئیتر برسانند که در این باره توضیح دهند و پاسخگوی میلیون‌ها کاربری باشند که در حال مصرف پهنای باند این پلتفرم ( اینستاگرام) هستند.

رئیس فرهنگسرای رسانه درباره این کمپین می‌گوید: «متأسفانه می‌بینیم کشورهایی که صحبت از آزادی بیان و حقوق بشر می‌زنند، تاب تحمل دیدن عکس یک فرمانده نظامی که شوم‌ترین پدیده قرن یعنی داعش را از بین برده است ندارند و هر کسی که عکس او را در صفحه شخصی خود بارگذاری کند، بلافاصله آن را سانسور و حذف می‌کند. این اتفاق در حالی است که مجرمانه‌ترین و مبتذل‌ترین محتوای رسانه‌ای در این شبکه‌های مجازی به راحتی منتشر شده و دست به دست می‌شود.»

فرهنگسرای رسانه به عنوان یک نهاد فرهنگی و رسانه‌ای  متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قصد دارد با این کمپین به زبان‌های عربی و انگلیسی جهانیان را نسبت به چنین سانسوری آگاه کند. کمپینی که همزمان با تشییع پیکر پاک 150 شهید گمنام در شهر تهران آغاز شد و همچنان ادامه خواهد داشت. 

او ادامه داد: تمامی افراد چه داخل و چه در خارج از کشور که قصد پیوستن به کمپین «سانسور را متوقف کنید» دارند با قالبی که در این خصوص ایجاده شده است می‌توانند پیام خود را به اشتراک بگذارند. 

نکته قابل بیان در این کمپین برای مواجه نشدن با فیلترینگ اینستاگرام عدم استفاده از نام شهید سلیمانی‌ است تا پیام خود را به گوش مدیران اینستاگرام و جهان برسانند. 

شبکه اجتماعی اینستاگرام از زمان شهادت سردار سلیمانی بسیاری از صفحاتی که عکس سردار سلیمانی را بارگذاری کردند بست و با محدودیت‌های فراوانی مواجه کرد. صفحه اینستاگرامی فرهنگسرای رسانه یکی از همین صفحات بود که به دلیل انتشار عکس سردار دل‌ها بسته شد و حالا این فرهنگسرا قصد دارد تا با پیام و رویکردی متفاوت مدیران اینستاگرام را به این سناریوی سانسور توجه دهد. کمپینی که به گفته رییس فرهنگسرای رسانه نتیجه‌اش در هر صورت برای کاربران ایرانی برد است. تکرار اصرار بر سانسور؛ نشان از ترس مستکبران از فرماندهان ایرانی است و پایان سانسور نشان از اراده جمعی ایرانی‌ها  بر یک اراده تروریسم سایبری ست.

گزارش از:  مهدی نوروزوندیان
کاریکاتور از: حامد پاژتار

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi