شناسه خبر : 93774
یکشنبه 17 مهر 1401 , 10:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهپیمایی میلیونی در یمن همزمان با آغاز هفته وحدت

یمنی‌ها روز شنبه با آمدن به میادین اصلی شهرهای این کشور، بزرگ‌ترین جشن تاریخی خود را به مناسبت میلاد پیامبر اسلام(ص) آغاز کردند.
از ظهر شنبه تعدادی زیادی از شهروندان یمنی برای شرکت در جشن میلاد پیامبر(ص) در میادین اصلی شهرها تجمع کردند. المسیره جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) در یمن را بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ یمن توصیف می کند که هر سال برگزار می شود و در این ارتباط گفت: مراسم‌هایی که از ظهر روز شنبه ۱۲ ربیع الاول آغاز شده، در میدان‌های اصلی شهر صنعا و دیگر شهرهای یمن برگزار خواهد شد.
تصاویر منتشر شده از این مراسم‌ها، زائران را با پرچم‌های سبز و سفید و بنرهایی با عبارت‌های سرشار از عشق و وفاداری به خاتم الانبیاء نشان می دهد. «عبدالملک بدرالدین حوثی»، رهبر انصارالله یمن نیز در مراسم بزرگ جشن میلاد پیامبر(ص) در صنعا به سخنرانی پرداخت و در اولین روز جشن‌های میلاد پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد که حضور گسترده مردم در این جشن‌ها پیامی هشدار دهنده به دشمنان رسول‌الله است و نشان می دهد که این امت پیوند خود را با پیامبر اعظم تقویت کرده‌اند.
گفته شده این جشن‌ها در 14 استان یمن که خارج از اشغال ائتلاف متجاوز سعودی است، برگزار خواهد شد و این استان‌ها برای پذیرایی از میلیون‌ها نفر آماده هستند.
برای حمله به عربستان هیچ خط قرمزی نداریم
از سوی دیگر، برای چندمین بار متوالی طی یک هفته گذشته، دولت صنعا اعلام کرد که برای پاسخ به متجاوزان سعودی و اماراتی در آمادگی کامل به سر می برد. از روز یکشنبه گذشته که آتش بس در یمن به پایان رسید، مقامات مختلف نظامی و سیاسی یمن از جمله سخنگوی ارتش و مقامات انصارالله اعلام کرده‌اند که پس از آتش بس اهداف متعلق به عربستان سعودی و امارات حتی در داخل خاک این کشورها را هدف قرار خواهند داد. روز شنبه نیز ششمین هشدار درباره حمله به کشورهای متجاوز را سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا اعلام کرد و گفت: نیرو‌های یمنی در حمله به اهداف حساس تردید نخواهند کرد.العاطفی افزود: دست نیروی بازدارنده راهبردی یمن به مناطقی بسیار فراتر از عربستان و امارات هم می‌رسد. هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هیچ مانعی از رسیدن موشک‌ها و پهپاد‌های ما جلوگیری نخواهد کرد.
یمن روزهای حساسی را سپری می‌کند و پس از پایان آتش‌بس به نظر می رسد که دولت صنعا خود را آماده رویارویی تمام عیار و پاسخ تعیین کننده به سعودی‌ها و اماراتی‌ها کرده است. طی شش ماه گذشته که آتش بس در یمن برقرار بود، نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی به این آتش‌بس پای‌بند نبودند و بارها خبرهای مرتبط با حملات هوایی و حتی مصادره کشتی‌های سوخت رسانی به یمن که برخلاف بندهای آتش بس بود، اعلام می‌شد. منابع عربی از جمله المسیره به نقل از مقامات سیاسی دولت صنعا گفته‌اند که تعداد نفتکش‌های توقیف شده که به صورت غیرقانونی از سوی ائتلاف سعودی همزمان با آتش بس مصادره شد، بیش از 20 فروند است و در این مدت نیروهای متجاوز برای پروازهای بشردوستانه از صنعا نیز بارها و بارها کارشکنی و محدودیت ایجاد کردند.
همین نقض مکرر آتش بس از سوی متجاوزان باعث شد تا یمنی‌ها به این نتیجه برسند که تمدید آتش بس سازمان ملل برای آنها دستاورد و نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت و اکنون یک هفته پس از پایان آتش بس، نیروهای یمنی با هشدارهای مکرر خود، آمادگی‌شان را برای یک پاسخ نظامی تعیین کننده به متجاوزان اعلام کرده‌اند، تا آنجا که وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن با رد هرگونه خط قرمزی در مقابله با متجاوزان بر استفاده از موشک‌ها و پهپادها در پاسخ به نیروهای سعودی و اماراتی تاکید کرده است. پاسخی که به اعتقاد برخی کارشناسان، اگر تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دهد، حتی به بی ثباتی بیشتر بازار انرژی جهانی منجر خواهد شد و این بی ثباتی در بازار انرژی بدترین سناریوی پیش رو برای غربی‌ها به عنوان نزدیک‌ترین متحدان عربستان سعودی و امارات است. کشورهای غربی که طی چند ماه گذشته بدلیل جنگ اوکراین دچار بحران تامین منابع انرژی بوده‌اند، اکنون به هیچ عنوان انتظار آن را ندارند که پاسخ موشکی ارتش یمن به تاسیسات نفتی عربستان، بازار نفت و انرژی را برای آنها از آنچه امروز هست، بدتر و متزلزل‌تر کند. لذا تردیدی نیست که پاسخ موشکی ارتش یمن وضعیت را نه فقط برای عربستان، بلکه برای متحدان غربی ریاض هم دشوارتر خواهد کرد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi