شناسه خبر : 94003
شنبه 23 مهر 1401 , 09:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیروزی بزرگ ملت عراق مقابل آمریکا؛ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر معرفی شدند

پارلمان عراق روز پنج شنبه با انتخاب «عبداللطیف رشید» به عنوان رئیس‌جمهور و وی هم با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان مامور تشکیل کابینه، ضمن برداشتن یک گام بلند برای برون رفت از بحران سیاسی این کشور، یک سیلی محکم و تاریخی نیز به آمریکا و دشمنان ملت عراق زد.
سرانجام پس از حدود یک سال بن بست و کشمکش سیاسی در عراق که بعد از انتخابات پارلمانی اکتبر 2021(مهر 1400) در این کشور آغاز شده بود؛ پارلمان عراق روز پنج شنبه گام بلند خود را با انتخاب رئیس‌جمهور و معرفی نخست‌وزیر برای تشکیل کابینه و برقراری ثبات سیاسی برداشت. در بن بست سیاسی سال‌های اخیر عراق برخی کارشناسان معتقد بودند سفارت خانه‌های کشورهای غربی و به خصوص آمریکا نقش اصلی را داشتند و از همین رو، معرفی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از سوی پارلمان را می‌توان پیروزی بزرگ ملت عراق در مقابل آمریکا دانست.

در نشست روز پنج شنبه پارلمان برای رأی‌گیری دور اول «عبداللطیف رشید»، از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق به کسب ۱۵۷ رأی و «برهم صالح» ۹۹ رأی شدند که هیچ کدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق یک نامزد برای رئیس‌جمهور شدن باید ۲۲۰ رای به دست آورد؛ در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و پس از آن ۱۶۵ رأی ملاک انتخاب رئیس‌جمهور خواهد بود. در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور ۲۶۹ نماینده حضور داشتند که «عبداللطیف رشید» ۱۶۲ رای و برهم صالح ۹۹ رای کسب کرد. تعداد برگه‌های باطله نیز ۸ رای اعلام شد‌ و بدین ترتیب «عبدالطیف رشید» به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور عراق بعد از سقوط صدام از سوی پارلمان این کشور رسماً انتخاب شد.
«عبداللطیف رشید» کیست؟
بر اساس گزارش رسانه‌های عراق و اطلاعات منتشرشده، «عبداللطیف رشید» متولد۱۹۴۴ میلادی در سلیمانیه عراق(78 ساله ) و عضو حزب اتحادیه میهنی و از چهره‌های نزدیک به «جلال طالبانی» و باجناق وی است. وی از بنیان‌گذاران حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق است و پیش از این نماینده این حزب در لندن و کشورهای اروپایی بود. وی دکترای مهندسی منابع آب از انگلیس دارد. رشید در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰میلادی وزیر منابع آبی عراق بود و دولت عراق او را به عنوان نامزد این کشور برای دبیرکلی سازمان بین‌المللی غذا (فائو) معرفی کرده بود. بنابر اعلام رسانه‌های عراقی، رشید از سال ۲۰۱۰ مشاور ارشد رئیس‌جمهور عراق بوده و در انتخابات اخیر نیز به صورت مستقل نامزد شده بود. رسانه‌های عراق به این موضوع اشاره کرده‌اند که به رغم برخورداری از سابقه زیاد در حزب اتحادیه میهنی کردستان تا ساعاتی قبل از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری، وی گزینه مورد حمایت این حزب برای ریاست جمهوری نبود اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که از نامزد خود صرف نظر کرده و از نامزدی «عبداللطیف رشید» حمایت می‌کند. در عین حال برخی گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی شیعه نیز از جمله ائتلاف دولت قانون اعلام کردند که گزینه آنها برای ریاست جمهوری، عبداللطیف رشید است. بنابر اعلام برخی از رسانه‌های عراق، «عبداللطیف رشید» از تابعیت انگلیسی برخوردار و دو تابعیتی است. این خبر از سوی منابع رسمی تایید یا رد نشده است.
 نخست‌وزیر
پس از انتخاب رئیس‌جمهور توسط پارلمان در نشست روز پنج شنبه مسیر برای معرفی نخست‌وزیر این کشور نیز باز شد. طبق قانون اساسی عراق، پس از اعلام نتیجه انتخابات و انتخاب هیئت‌رئیسه پارلمان که طبق عرف سیاسی در این کشور به اهل سنت می‌رسد، نوبت به انتخاب رئیس‌جمهور که طبق عرف سیاسی سهم کُردها است می‌رسد. سپس  نوبت به معرفی فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان می‌رسد. پس از معرفی فراکسیون بزرگ و تایید آن، رئیس‌جمهور جدید، از فراکسیون بزرگ‌تر می‌خواهد که نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند. نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه هم باید اعضای کابینه خود را ظرف یک ماه از تاریخ مکلف شدن، معرفی کند. در همین ارتباط، کمیته هماهنگی شیعیان عراق روز پنج شنبه طی درخواستی مکتوب و مستند به «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان اعلام کرد که فراکسیون بزرگ‌تر پارلمان را  با ۱۳۷ کرسی تشکیل داده و طبق قانون، وی می‌بایست پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، فراکسیون بزرگ‌تر  و نامزد مورد توافق آن برای نخست‌وزیری را معرفی کند. در همین راستا «محمد الشیاع السودانی» نامزد چارچوب هماهنگی احزاب و جریان‌های شیعی عراق (بجز جریان الصدر) بعد از انتخاب عبداللطیف رشید کتباً از سمت وی، مأمور تشکیل کابینه شد. «محمد الشیاع السودانی»، نامزد نخست‌وزیری عراق دقایقی بعد از انتخاب رشید به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور به شبکه الجزیره قطر گفت که از سوی رئیس‌جمهور منتخب مأمور تشکیل کابینه شده است.السودانی پس از اینکه این مأموریت را بر عهده گرفت، در نخستین اظهار نظر خود گفت:« کابینه را در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل خواهم داد. کار ما از اولین ساعات دولت آغاز خواهد شد و برای فعال‌سازی صنعت، کشاورزی و بخش خصوصی کار خواهم کرد. » وی افزود:«مبارزه با فساد از اولویت‌های دولت خواهد بود.» وی اضافه کرد: «پیام ما به کشورهای دوست و برادر، پیام همکاری، تفاهم و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حق حاکمیت است.»
السودانی همچنین مواضع مرجعیت (آیت‌الله سیستانی) و نقش پدرانه او در حمایت از عراق و حفظ جامعه تشکر کرد.چندی پیش چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای برون رفت از بن‌بست سیاسی پیش آمده بعد از انتخابات، اعلام کرده بود که تنها نامزدش برای نخست‌وزیری، محمد شیاع السودانی است و هر گونه شایعه [تغییر وی] را رد می‌کند.جریان صدر از مخالفان سرسخت این گزینه برای نخست‌وزیری دولت بعدی بغداد است و ماه گذشته از طریق هواداران خود، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا جلسات پارلمان برگزار نشود. با این حال، السودانی چندی پیش طی شرکت در  نشستی در ساختمان پارلمان عراق  با بیش از ۶۰ نماینده پارلمان این کشور دیدار کرد و به تشریح برنامه‌های دولت خود پرداخت.
جریان صدر بازنده اصلی
برخی رسانه‌ها جریان صدر را بازنده اصلی تحولات روز پنج شنبه عراق می‌دانند. جریانی که تمامی تلاش خود را از استعفای دسته‌جمعی از پارلمان گرفته تا یورش به منطقه سبز و اشغال صحن پارلمان و تحصن در مقابل ساختمان «شورای عالی قضایی» جهت برگزاری مجدد انتخابات به نتیجه نرسیده است گفتنی است که ظهر روز پنج شنبه و همزمان با جلسه نمایندگان در پارلمان عراق، ۹ فروند راکت به سمت منطقه سبز و مناطق اطراف آن شلیک شد که چندین زخمی در پی داشت. برخی منابع از جمله کانال صابرین نیوز نوشتند که راکت‌ها از سمت شهرک صدر شلیک شده است.
مواضع جریانات سیاسی عراق
شخصیت‌های سیاسی عراق از کاظمی گرفته تا عمار حکیم و شیخ قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق و نمایندگان پارلمان هم به رشید و هم به شیاع السودانی تبریک گفته‌‌اند. حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق را تبریک گفت. آقای رئیسی در پیام خود به مناسبت تبریک انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس‌جمهور عراق ابراز امیدواری کرد که دولت جدید این کشور در جهت رشد و شکوفایی عراق گام بردارد و روابط تهران و بغداد بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi