شناسه خبر : 94958
دوشنبه 16 آبان 1401 , 08:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست خبری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه 15 آبان‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران آخرین برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای بنیاد شهید و امور ایثارگران را تشریح کرد.
 
نشست خبری رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران/پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت/ احراز شهادت بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب/اعلام اسامی ایثارگران مشمول واگذاری خودرو به وزارت صمت

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با اشاره به مصوبات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: اجرای مصوبات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت پیگیری می‌شود. مصوبات این نشست که به ریاست رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا برگزار شد ابلاغ شده است و امروز به اطلاع عمومی نیز خواهد رسید.
 
حضور پرشور مردم در تشییع پیکر مطهر شهدا دیدنی و شنیدنی است
معاون رئیس جمهور افزود: حوادث اخیر نشان داد که امنیت در کشور ما مردم پایه است و روح سلحشوری، استقلال خواهی و وطن‌دوستی در مردم ما همچنان زنده است. امروز در کشور شهدایی را مشاهده می‌کنید که مظلومانه به شهادت رسیدند. برخی از این شهدا پاسداران امنیت کشور هستند که داوطلبانه حضور پیدا کردند و از کادر رسمی نیستند. همان طور که انقلاب ما بر پایه حرکت مردمی در فتنه‌های ابتدای انقلاب و بر تجزیه‌طلبان پیروز شد و مردم در سال‌های دفاع مقدس پای کار بودند امروز نیز امنیت ساز هستند و در تشییع پیکر مطهر شهدا حضور پرشور و ابراز همراهی مردم از اقوام و مذاهب مختلف دیده می‌شود و این استقبال عظیم از شهدا در تهران و شیراز گفتنی و شنیدنی است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفت: مردم ما فتنه را می‌فهمند و مقابل فتنه ایستادگی می‌کنند. دشمن سعی در ایجاد یأس و ناامیدی مردم دارد و سعی می‌کند که مشکلات کهنه را تشدید کند تا مردم از حمایت از نظام دست بردارند و دشمنان بر آنها غلبه کنند. دشمن قدرت حمایت مردم از نظام را نشانه گرفته است اما مردم ما آنها را پشیمان خواهند کرد.
 
رسانه‌ها فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان را رسوا کنند
وی خطاب به اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت گفت: انتظار ما از اهالی رسانه انعکاس و نشر فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان جریانی تمدن‌ساز و امنیت‌ساز است. در اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد برخی جذب شعارهای پوشالی دشمنان ملت می‌شوند و روایت درست دریافت نمی‌کنند. ملت ایران باید روایت درست از داشته تمدنی خود داشته باشند. ملتی که مهاجمان را متفرق کرد. آنچه لازم است حفاظت از دستاوردهای فرهنگ ایثار و شهادت است و این فداکاری‌ها دستاوردی برای ملت ما به همراه دارد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به توطئه‌های دشمنان و تجزیه‌طلبان در اوایل انقلاب گفت: این افراد تفکرات سرکوبگرانه حتی در مقابل نیروهای داخلی خودشان داشتند. ما در کشور 17 هزار شهید ترور داریم لذا وظیفه رسانه‌ها این است که توطئه‌های دشمنان را رسوا کنند.
 
احراز شهادت بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب انجام می‌شود
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی در مورد شیوه احراز شهادت گفت: در این زمینه قانون داریم و قانون عنوان شهید را به درستی تعریف کرده است. شهید کسی است که در حمله به کشور یا بر اثر ترور و توسط گروه‌های معاند به شهادت برسد اما تشخیص آن با شورای تأمین شهرستان و وزارت اطلاعات است. اگر شخصی هم به مأموریت اعزام شود یگان مربوطه باید نحوه شهادت او را گزارش دهد. وظیفه تطبیق مستندات پس از اعلام کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر در قوانین مربوط به نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات‌ بر عهده بنیاد است‌. خلأهایی در مورد محیط‌بانان، نیروهای جهادی و امدادگران و برخی مأموریت‌های مأموران نیروی انتظامی وجود دارد که باید این خلأها برطرف شود.
 
فرایند تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده وابسته به بنیاد ادامه دارد
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوص شرکت‌های زیان‌ده وابسته به بنیاد و اینکه انحلال آنها به کجا رسیده است، گفت: از 40 شرکت سازمان اقتصادی کوثر 16 شرکت زیان‌ده ادغام و یا منحل شدند و این فرایند ادامه دارد.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال برای اجرای قوانین ایثارگری نیاز بودجه بنیاد 150 هزار میلیارد تومان بود اما بودجه بنیاد 50 هزار میلیارد تومان تصویب شده است که البته سال گذشته این بودجه 30 هزار میلیارد بوده است. در میان دستگاه‌های دولتی بنیاد بالاترین رشد بودجه را داشته است و دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه با وجود مشکلات اقتصادی کشور کمک بسیاری کردند. مستمری والدین معظم شهدا و کمک معیشت جانبازان رشد 70 درصدی داشته است اما متأسفانه به دلیل تورم چشم‌گیر نبوده است.
 
بدهی بیمه تکمیلی ایثارگران پرداخت می‌شود
معاون رئیس جمهور در رابطه با بدهی بیمه دی به ایثارگران و مراکز درمانی گفت: بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده است. پرداخت حق بیمه به طور متوسط ۳ یا ۴ ماه عقب است که قبلاً بیشتر بود اما خوشبختانه بخشی از این تأخیر جبران شده و با قول مساعدی که سازمان برنامه و بودجه داده مابقی تعهدات را به تدریج و تا آخر سال پرداخت می‌کنند و اگر این کار عملی شود طی دو ماه آینده وضعیت بیمه درمان تکمیلی ایثارگران بهتر از این خواهد شد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: بیمه دی هزار میلیارد تومان بابت این قرارداد طلب دارد که مربوط به دولت قبل است و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز مابه‌التفاوت مبلغ قرارداد قبلی با پیش‌بینی بیمه دی برای قرارداد جدید بود که از این مبلغ ۷۰۰ میلیارد را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کرده و طلب قبلی هم از محل سهامی که قرار است داده شود تسویه می‌شود.
 
پرونده شهدای سلامت در بنیاد به سرعت تعیین تکلیف می‌شود
معاون رئیس جمهور درباره اینکه پرونده شهدای سلامت چه زمانی تعیین تکلیف می‌شود، گفت: شهادت ۲۳۶ نفر تاکنون احراز شده است. این موضوع کارگروهی در وزارت بهداشت دارد و بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده‌های ارسالی را به سرعت تعیین تکلیف می‌کند. ستاد ملی کرونا فرایندی در وزارت بهداشت دارد که مستندسازی و اقدامات لازم باید صورت گیرد و سپس پرونده برای بنیاد ارسال شود که اخیراً ۴۵ پرونده دریافت شده و به نتیجه رسیده است.
 
اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران توسط بنیاد پیگیری می‌شود
دکتر قاضی زاده هاشمی در خصوص دستگاه‌های مستنکف از تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: با سازمان اداری و استخدامی و کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص دستگاه‌های مستنکف از اجرای این قانون همکاری داریم تا به آن دستگاه‌ها گوشزد شود و گاهی در مجلس هم جلساتی با مدیران آن دستگاه‌ها برگزار می‌شود تا وظایفشان را انجام دهند. مشخص است که کدام دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند و اسمشان را می‌توانید از مجلس بپرسید.
 
پرداخت حق پرستاری به 130 هزار ایثارگر
 معاون رئیس جمهور در خصوص حق پرستاری جانبازان و والدین شهدا، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حق پرستاری به افرادی داده می‌شود که از کار افتاده شده باشند و ازکارافتادگی هم یک امر ثابت نیست به عنوان مثال به کسی حق پرستاری تعلق می‌گیرد که از یک سنی عبور کرده، باید کمیسیون پزشکی وضعیت را بررسی کرده و میزان ازکارافتادگی او را تعیین و برایش حق پرستاری در نظر بگیرد. تعدادی جانباز ویژه ۷۰ درصد داریم که به آنها حق پرستاری پرداخت می‌شود که تعدادشان هم محدود است و همچنین به تمام جانبازان بالای ۵۰ درصد نیز حق پرستاری تعلق گرفته و سایر موارد نیز با تشخیص کمیسیون پزشکی بوده است.
وی افزود: هم‌اکنون ۱۳۰ هزار مورد حق پرستاری پرداخت می‌شود که این تعداد متغیر است. چون هرم سنی ایثارگران به سمت سالمندی پیش می‌رود طبیعتاً افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند بیشتر می‌شود زیرا میزان ازکارافتادگی افزایش می‌یابد.
 
دومین آزمون اختصاصی استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد برگزار می‌شود
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص وضعیت اشتغال ایثارگران گفت: دو موضوع در زمینه اشتغال ایثارگران مطرح است و یک مورد دیگر خود اشتغالی است. نخستین موضوع این است که فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد طبق قانون برنامه ششم توسعه باید استخدام شوند، دوم تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و سوم سهمیه استخدام ایثارگران در آزمون‌های استخدامی است. در مورد استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد حدود 7 هزار و 560 نفر در آزمون اول قبول شدند و بعد از حل مشکل تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه به تدریج سرکار می‌روند. خبر خوب این است که دومین آزمون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد تا انتهای امسال طبق قول سازمان اداری و استخدامی و سازمان سنجش برگزار خواهد شد.
وی افزود: در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران بیش از حدود 100 هزار نفر کد تبدیل وضعیت را دریافت‌ کرده‌اند و حدود 30 هزار تبدیل وضعیت شده‌اند و فرآیند تبدیل وضعیت آنها انجام شده است. مراحل تبدیل وضعیت سایر ایثارگران نیز در حال انجام است و مشکلی در سازمان‌های دولتی نداریم و مشکل در دستگاه‌های غیردولتی است. در مورد سهمیه استخدامی هر سال آزمون برگزار می‌شود و ایثارگران مشمول آن می‌شوند. در مورد وام خوداشتغالی خبر این است که این وام 7 برابر شده است و منابع آن در اختیار ما است و تقریباً متقاضی پشت نوبت نداریم. هر ایثارگری بتواند طرحی مصوب و مجوزی دریافت کند و بتواند مجوز را به ما بدهد صندوق و اشتغال و کارآفرینی او را برای دریافت وام معرفی خواهد کرد.
 
اسامی ایثارگران مشمول واگذاری خودرو به وزارت صمت اعلام شده است
معاون رئیس جمهور در خصوص واگذاری خودرو به جانبازان و ایثارگران گفت: سال گذشته حکمی در بودجه وجود داشت که متأسفانه منابع مالی آن دیده نشده بود اما در سال جاری در قانون بودجه تسهیلات یارانه‌ای برای مشمولان در نظر گرفته شده است و البته تعداد بیشتری از ایثارگران مشمول شده‌اند. در قانون واگذاری 10 هزار خودرو پیش‌بینی شده اما تعداد مشمولان ۲۵۰ هزار نفر است که تمامی اسامی این مشمولان را به وزارت صمت اعلام کردیم و اجرای آن و شیوه انتخاب افراد از روش‌هایی مانند قرعه کشی در اختیار بنیاد نیست.

 

منبع: ایثار
اینستاگرام
این اقا یه بنیاد رو نتونست جمع و جور کنه ! چطور میخواست رئیس جمهور بشه؟؟؟؟؟؟؟
حق پرستاریهاچی چراپرداخت نشد؟!تکلیف ماجانبازان انقلاب تبصره یک چیست؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi