شناسه خبر : 95325
دوشنبه 23 آبان 1401 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جبهه مقاومت پیروزی‌هایش را مدیون این فرمانده است

مرز‌های موفقیت شهید حسن طهرانی مقدم در زمینه ساخت موشک‌ها به کشور محدود نمی‌‍شد و حتی جبهه مقاومت را بهره‌مند از فعالیت‌های خود کرد.

 

 صدای انفجاری که صبح روز ۲۱ آبان سال ۱۳۹۰ تا کیلومتر‌ها در تهران شنیده شد خبر از حادثه‌ای تلخ در میانه پاییز را می‌داد. کانون انفجار در ملارد بود. به تدریج خبر‌های دقیقتر از محل حادثه منتشر شد. انفجار مربوط به پادگان حضرت امیرالمونین ملارد بود، جایی که شهید حسن طهرانی مقدم کار طراحی و ساخت موشک را انجام می‌داد. حادثه در حین آماده سازی موشک و با انفجار زاغه مهمت اتفاق افتاد.

جبهه مقاومت پیروزی‌هایش را مدیون این فرمانده است+ فیلم

شهید طهرانی مقدم را پدر موشکی ایران می‌نامند کسی که با تلاش‌ها و مجاهدت‌هایش از دوران دفاع مقدس توانست تحول عظیمی را در صنعت موشکی کشور پدید آورد.

سردار طهرانی مقدم سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. دوران جوانی‌اش همزمان با اوج‌گیری فعالیت‌های انقلابی به صف انقلابیون پیوست. سال ۵۸ در رشته مهندسی صنایع پذیرفته شد و در همین رشته نیز مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد. وی سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و برای مدتی به عنوان فرمانده اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال فعالیت می‌کرد. در آبان ۱۳۶۲ به حسن تهرانی مقدم و چند تن دیگر از نیرو‌های توپخانه ماموریت راه‌اندازی و سازماندهی «فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه» محول شد.

در اواخر سال ۱۳۶۲ که حضرت امام خمینی (ره) با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند، سردار تهرانی مقدم مسوول حمله توپخانه‌ای به شهر بصره با توپ‌های ۱۳۰ میلیمتری شد که حداکثر بُرد آن‌ها بین ۲۸ تا ۳۰ کیلومتر بود. ولی یک سال بعد نخستین موشک ایرانی به سمت عراق و شهر کرکوک شلیک شد.

سال ۶۴ و پس از تشکیل نیرو‌های سه گانه سپاه به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

سال ۸۵ به عنوان رییس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی توانست در دوران فرماندهی خود در صنعت موشکی با همکاری سایر رفقای پاسدارش تحول عظیمی در این عرصه ایجاد کند.

موفقیت‌های طهرانی مقدم محدود به مرز‌های ایران نبود. او با حضور در لبنان، زمینه‌های راه‌اندازی و تجهیز یگان موشکی حزب الله را فراهم آورده که نقش بسیاری در پیشرفت نظامی حزب الله و قدرت گیری آن داشته و این اقدام پایه‌ای آنان بعد‌ها زمینه موفقیت حزب الله و فلسطینیان در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه را فراهم کرد. محصول تلاش‌های او تربیت نیرو‌های جوان و مستعد در زمینه تولید موشک‌های دوربرد و پیشرفته‌اش شد که قدرت بازدارندگی ایران را در پی داشت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi