شناسه خبر : 96586
دوشنبه 05 دي 1401 , 09:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توسل رزمندگان به حضرت زهرا(س) در عملیات «کربلای ۴»

«مطهری» گفت: در شب عملیات، شهید «علی چیت‌سازیان» فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر انصارالحسین (ع) به رزمندگان می‌گفت که آب را به حضرت فاطمه زهرا (س) قسم دهند، چون آب مهریه حضرت است.

 

رزمندگان در عملیات «کربلای ۴» آب را به حصرت فاطمه (س) قسم می‌دادندعملیات «کربلای ۴»، بیانگر اوج مظلومیت شهدا علی الخصوص شهدای غواص است، عملیاتی که در شامگاه سوم دی سال ۱۳۶۵ اتفاق افتاد و به دلیل اینکه اطلاعات عملیات، توسط عده‌ای منافق به ارتش بعث عراق اطلاع داده شده بود، رزمندگان ایرانی مظلومانه در زیر آتش سنگین دشمن به شهادت رسیدند.

گردان غواصی «جعفر طیار» لشکر انصارالحسین (ع) در این عملیات شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. 

«کریم مطهری» فرمانده این گردان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان اظهار داشت: برنامه ریزی شده بود که عملیات «کربلای ۴» در غرب شهر «بصره» روبه‌روی «خرمشهر» و «آبادان» صورت گیرد.

وی افزود: در این عملیات قرار بود غواص‌های پنج لشکر از جمله لشکر انصارالحسین (ع) از اروندرود عبور و خط را بشکنند و راه را برای عبور سایر نیروهای آبی و خاکی فراهم کنند.

مطهری با اشاره به آموزش‌های غواص‌ها قبل از اجرای عملیات در سد«گتوند» گفت: غواص‌ها قبل از عملیات یک سری آموزش‌ها و به خصوص شبیه سازی عبور از اروند را آموزش می دیدند. برای این منظور به سمت سد «گتوند» رفتیم، که با توجه به قرار داشتن در فصل زمستان، آب و هوا در خوزستان بسیار سرد بود.

فرمانده گردان غواصی «جعفر طیار» لشکر انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: رزمندگان شب و روز در آب مشغول آموزش بودند، با توجه به اینکه عبور از اروند هدف ما بود در نتیجه فشار کاری زیادی روی رزمنده‌ها بود.

وی به شور و حال رزمندگان برای شرکت در عملیات «کربلای ۴» اشاره کرد و افزود: رزمندگان علاوه بر آمادگی جسمانی، از معنویت بالایی برخوردار بودند. این عوامل باعث شده بود تا همه بچه ها به نیروهای زبده‌ی با معنویت تبدیل شوند.

مطهری با اشاره به خاطره‌ای از آن دوران تصریح کرد: یک شب امام جمعه وقت همدان، آیت‌الله «موسوی همدانی» در جمع غواص‌ها حاضر شد  و ذکر مصیبتی خواند که در جمع حالت معنوی خاصی پیدا کرد. 

وی در ادامه گفت: از این اتفاق به بعد هر بار مرا می‌دیدند، می گفتند عجب نیروهایی داشتید، ایشان حتی در زمان نزدیک فوتشان نیز شروع به گریه می‌کردند و می‌گفتند آن‌ها چه کسانی بودند؟! رزمنده‌ها هیچ گاه از معنویت دور نمی شدند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در نهایت، شامگاه سوم دی سال ۱۳۶۵، این عملیات کلید خورد، اذعان کرد: چون لباس غواصی به اندازه کافی نبود، به همین خاطر تمام نیرو‌ها سعی می‌کردند بهترین عملکرد را داشته باشند، اگر کسی هم اسمش خط می‌خورد گریه می کرد و حتی از همرزمان خود می‌خواست که به جای او در عملیات شرکت کند که نشان دهنده شور و اشتیاق آنها بود.

وی در خصوص چگونگی عملیات اینگونه توضیح داد: در شب عملیات، شهید «علی چیت‌سازیان» فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر انصارالحسین (ع) با قرآنی لب آب ایستاده بود تا رزمنده‌ها را عبور دهد. او به رزمنده‌ها تاکید می‌کرد تا اگر به گرداب برخوردند، آب را به حضرت فاطمه زهرا (س) قسم دهند، چون آب مهریه حضرت زهرا (س) است.

مطهری در ادامه یادآور شد: بچه ها طناب‌هایی را درست کرده بودند  که روی آن گره‌هایی بود تا غواص‌ها دست هایشان را به آن بگیرند و از هم جدا نشوند، زیرا هر چه بیشتر می‌رفتیم آب ما را به سمت گرداب می‌برد.

وی با بیان اینکه قبل از حرکت در شلمچه درگیری شده بود و عراقی ها هوشیار شده بودند، افزود: با توجه به این موضوع آنها متوجه ما بودند و به سمت ما شلیک می‌کردند. زمانی که به ۵۰ متری خط رسیدیم، به ما از بی‌سیم اعلام شد می توانید شلیک کنید.

فرمانده گردان غواصی «جعفر طیار» لشکر انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس مظلوم‌ترین شهدا را شهدای غواص برشمرد و خاطرنشان کرد: در هر درگیری باید موضع مساوی باشد، اما در آب این شرایط وجود نداشت و رزمنده‌ها پناه و سنگر نداشتند در صورتی که عراقی‌ها تا بُن دندان مسلح بودند و آتش بر سر رزمنده‌ها می‌ریختند.

وی با اشاره به اینکه عراق فکر می‌کرد ضربه نهایی را به مازده است، متذکر شد: با تدبیر امام خمینی (ره) و طراحی فرماندهان، ظرف ۱۵ روز تمام لشکر‌ها ساماندهی مجدد شده و عملیات «کربلای ۵» در شلمچه اتفاق افتاد که یک ضربه جانانه‌ به بدنه نظامی عراق بود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi