شناسه خبر : 96862
سه شنبه 13 دي 1401 , 11:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مصاحبه با هنرمندجانباز نخاعی، ابوالفضل غلامی

نمایشگاه خطاطی یک جانباز هنرمند ویلچری

تا الان برای کسی ننوشتم و نمی‌نویسم. پیشنهاد داشتم اما ننوشتم. هر وقت حالم خوب بوده نوشتم؛ زمان‌هایی هم که حالم بد بوده نوشتم....

فاش نیوز - استاد ابوالفضل غلامی اهل گرمسار استان سمنان و ساکن شهر قم است.

ایشان متولد سال 1347 از جانبازان نخاعی‌ و ویلچرنشین است که از اوایل سال 61 و در 15 سالگی به جبهه رفته و سال 62 در عملیات خیبر (در جزیره مجنون) مجروح و به افتخار جانبازی نائل گردیده است.

این جانباز آرام، صبور و خوشرو همچنین در عملیات های والفجر مقدماتی، در اواخر سال 61 و والفجر چهار در سال 62 نیز حضور داشته است.

این بسیجی خط‌امامی، خطی خوش همچون دست‌خط امام خویش نیز دارد که بسیار چشم‌نواز می باشد و عباراتی را که قلمی می کند هم بسیار دل‌نواز است.

زمانی که ابوالفضل پس از مجروحیت برای گذراندن دوران نقاهت وارد آسایشگاه جانبازان امام خمینی در شمال تهران شد، به‌قدری کم سن و سال بود که هنوز هیچ خطی بر عذار چون گل نوشکفته اش نرسته بود. به همین طراوت و شادابی و با چهره ای همچون خطش زیبا و دلنشین. گفت و گویی با این جانباز هنرمند انجام داده ایم که

فاش نیوز: خوشحالیم که بعد از مدت ها فرصتی شد تا با هم گفت و گویی هرچند کوتاه داشته باشیم. آن موقع که آسایشگاه بودید خیلی کم‌سن نشان می دادید. متولد چند هستید؟

- شما برادر بزرگتر من بودید! من متولد 47 هستم. از 15 سالگی وارد آسایشگاه جانبازان شده بودم.

 

از کی رفتی جبهه؟

- من اوایل سال 61 رفتم جبهه.

 

فاش نیوز: سلام هنرمند.

 - چه عجب فاش‌نیوز یادی از ما کردید!

 

فاش نیوز: چه خط قشنگی دارید ما که همه اش پای نمایشگاه مجازی تابلوهای شما هستیم، دست مریزاد!

- شما با کار من موافق نبودید ایراد می‌گرفتید؟!

 

فاش نیوز: ایراد که نبود. شما می فرستادید که ما نظر بدهیم، ما هم نظر می دادیم و نقد می کردیم. البته قبول دارم که هنرمند اثرش مثل فرزندش می‌ماند!

- من این تعصب را ندارم. اتفاقا من چون هنرمند نیستم...

 

فاش نیوز: اتفاقا هنرمند واقعی همانی است که خودش را هنرمند نداند.

من تعاروف بلد نیستم بکنم. من فقط برای دل خودم می‌نویسم.

فاش نیوز: مشک آن است که خود ببوید نه آن که خودش بگوید! آن شعر ما را که آنقدر زیبا نوشته بودید در واقع نگاه که می‌کنی یاد این حرف  آقا می‌افتی که می گویند: هر چیزی با هنر آمیخته شود ماندگاری اش دو چندان می شود و فرصت ماندگاری بیشتری را به وجود می آورد. در کل بچه‌‌های جانباز در زمینه های مختلف کار می کنند اما هنر برتر از گوهر آمد پدید! خیلی ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید. خوشحال می‌شویم که تشریف بیاورید و خاطرات جبهه و جنگ خودتان را برایمان تعریف کنید. شرایط آمدن به اینجا را دارید؟

- فاش نیوز عزیز، من یک مقدار گرفتار روزگار شدم. از یک سمت خودم شاغل هستم و از سمت دیگر همسر عزیز من دچار بیماری شده و حدود چهار سالی هست که بلاخره ... حالا نمی خواهم بگم گرفتار شدم گرفتار کلمه خودمان است.

 

فاش نیوز: ابتلا. گفته اند «ألْبَلآءُ لِلْوِلاءِ و هو موکل الولیاء».

- ما ممنونش هستیم. خیلی هوامان را داشته است! از یک سمت هم من گرفتار درمان خانمم بودم. می خواستم بگویم کمتر توانسته ام جایی بروم. با این که خدا شاهده است دلم برای بچه ها خیلی تنگ شده و رفقای قدیمی (دوستان جانباز)، اما خب یک مقداری محدود بودم تا حدودی. ان‌شاءالله دعاکنید همسرم پیوند مغز استخوان شده، دعا کنید به این قضیه پاسخ مثبت بدهد تا یک مقداری فراغ‌بال ایجاد شود تا بتوانم بیایم.

فاش نیوز: کجا کار می‌کنید؟

- سازمان بیمه سلامت و آخرای خدمتم هستم.

 

فاش نیوز: ما فضولی کردیم و کارهای زیبای شما را از کانالی که در فضای مجازی دارید برداشتیم. با اجازه شما حدود 50 اثر شد. خطاطی را از کی شروع کردید؟ چند سال است که خطاطی می‌کنید؟ استادانتان چه کسانی بودند؟

- من از کلاس پنجم، از دوران کودکی می‌نوشتم و استاد هم‌ نداشتم.

 

فاش نیوز: آنچه استاد ازل گفت بگو، می‌نوشتید!

- اما البته استاد کوهستانی که من کارهایشان را خیلی دوست دارم و همچنین استاد علی شیرازی، استاد جوادعلی ایرانی، من از روی خط‌‌ های این استادان نگاه کردم و خیلی چیزها یاد گرفتم یا استاد امیرخانی هم که من خیلی خطشان را دوست داشتم. خیلی سعی می‌کردم که شبیه خط ایشان بنویسم؛ منتها استاد مشخصی که از او درس گرفته و خط نوشته یا آموزش گرفته باشم نداشتم. بیشتر علایق شخصی خودم می‌باشد. برای دل خودم نوشتم. تا الان برای کسی ننوشتم و نمی‌نویسم. پیشنهاد داشتم اما ننوشتم. هر وقت حالم خوب بوده نوشتم؛ زمان‌هایی هم که حالم بد بوده نوشتم. 

 

فاش نیوز: هرچیزی که باشد بخواهی و نخواهی نفعش به دیگران هم می‌رسد که در قالب شعر و کلمه قصار و... زیبا نوشته می شود، آدم بیشتر جذبش می شود و به یادش می ماند.

- من همسرم بیمار بود، پیشم نبود؛ چند ماه برای معالجه رفته بود تهران؛ البته دخترم پیشم بود. در این زمان تنها شدم و در این تنهایی شروع کردم به فعالیت‌های قرآنی. این چند وقت سعی کردم آیاتی که به آدم آرامش می‌دهد را بنویسم. البته شعر را خوش‌نویسان زیاد می‌نویسند. اما تعداد کمی هستند که آیات را می نویسند؛ آن هم به صورت نستعلیق. آیات قرآنی را معمولا ثلث می نویسند اما در این قالب نستعلیق، دوستان کمتری کار می‌کنند. برای من هم یک طور فعالیت دینی و اعتقادی حساب  می‌شود. حداقل اینطوری آرامش بیشتری می‌گیرم و هم اینکه گفتم دوستان لذت ببرند. خدا می‌گوید به من توکل کن؛ من هم کارت را راه می اندازم. حالا ما شاید برویم این آیات را بگردیم و جمع‌آوری یکم سخت باشد که پیدا کنیم، حالا من این آیات را پیدا کردم و مشخصات، آدرس و آیات را می‌نویسم و می‌گذارم تا دوستان استفاده کنند. در این قالب بیشتر راغبم. البته گاهی هم اشعار می‌نویسم.

فاش نیوز: من اتفاقا کارهای شما را می دیدم که یک مدتی هم گروه شعری راه انداخته بودید که اعضای گروه، اشعار مورد علاقه خود را ارسال می کردند. راستی خودتان هم شعر می گویید؟

- نه؛ گاهی وقت‌ها یک‌سری اشعار به ذهنم خطور می‌کند که نوشته ام؛ خوب هم از کار در آمده است. اینطوری پیش آمده بنویسم. اما نه؛ شعر نمی‌گویم. ولی خب از اشعار دوستان استفاده می‌کنم.

 

فاش نیوز: آیا تا به حال خط‌نقاشی کار کردید؟

- خط نقاشی کمی سخت است. یک مقدار لچربازی دارد. امکان این کار را ندارم. آن موقع که جوان بودم کارهای اینگونه انجام می دادم؛ مثلا خط را در قالب ویترا می‌آوردم. الان امکاش را ندارم.

 

آیا خط امام را دیده اید؟

- امام خودشان از کسانی بودند که خیلی زیبا می نوشتند.

 

فاش نیوز: چند سال پیش دیداری با حاج آقای رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید  داشتیم کتابی که خودشان نوشته بودند، به ما هدیه دادند که همه را با خط خودشان نوشته بودند؛ و واقعا فهمیدم ایشان یک خطاط ماهر هستند. من که از زیبایی خطشان تعریف کردم، با تواضع گفتند من خطات نیستم. بروید خط امام را ببینید که چه خطی داشتند و در این زمینه هم واقعا صاحب سبک و نظر بودند. این همه کتاب های چندصد صفحه ای امام نوشته اند که همه را هم با خط خود نوشته اند؛ بدون خط خوردگی.

- من خط نوشتاری با خودکار خیلی بهتر از قلم می‌نویسم؛ چون قلم سخت است. یک حرکت نابجا یا یک لرزش کوچک دست بلرزد تموم کارت خراب می شود.

 

فاش نیوز: الان این از امکانات کامپیوتری می‌شود استفاده کرد؟

- چرا بله می‌شود من در بحث اینستا که داشتم، البته از آن موقع تا حالا که قطع شده من حقیقت اعتقادی به فیلتر‌شکن ندارم. خیلی‌ها پیام می دهند که چرا نیستی؛ منتها من اعتقاد ندارم. فیلترشکن هم نصب نکردم. برنامه هایی هم که قطع شده دیگر از آن به بعد ندارم‌. مثلا خیلی کارها می شود انجام داد. خیلی افراد با خودکار می‌نویسند. به نظرم قلم یک جور دیگری کیف دارد.

با خودکار نوشتن، اینکه شما بتوانید نستعلیق بنویسید نوشته می‌شود. منتها با خودکار نوشتن من به دلم نمی‌چسبد یا مثلا طرف مداد را می تراشد با مداد می نویسد. خب تو که به این زیبایی می نویسی، با قلم بنویس. قلم حس زندگی داره، ولی چرا؛ کامپیوتر هم هست. خیلی هم زیباتر می شود. به هر حال خطاها را رفع می کند. اندازه ها را دقیق و یکدست درمی‌آورد.

 

نگاه کن فاش نیوزآدم با هم دیگه رفاقت داشته باشه خوب هستشا، ببین هرچی میخوای میپرسی و طرف هم احساس بدی بهش دست نمیده

چند وقت پیش یکی به من زنگ زد گفت من از موسسه نمیدانم چی شهدا زنگ میزنم در مورد یک شهیدی گفتن رفیق شماست میخواستم حرف بزنم. هر چی فکر کرد فامیلی شهید یادش نیومدبعد من گفتم باشه پس بعدا با هم صحبت کنیم شماره تلفن داد من دیگه زنگ نزدم

 

فاش نیوز - با تشکر فراوان از شما دوست جانباز عزیزم ، از خدا آروزی سلامتی برای خانوادتان و بهبودی کامل برای همسر محترمتان داریم. انشالله کصالت ها زود رفع  شود و شما را در شرایط بهتری زودتر ببینیم. ممنون از وقتی که گذاشتید.

 

 

 

 

اینستاگرام
سلام
صبح شما و همگی به خیر
بسیار عالی
خطاطی تونم مثل کار جانبازیتون زیبا بود
دست شما بی بلاا
الهی برید کربلا
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست
که هر چیزی بجای خویش نیکوست
فتبارک الله احسن الخالقین
قربان دستخط و خط پات و خط فکری شما
احسن
احسن به جانبازان اصیل، میثم گونه و بی ادعا خط شهدای جنگ تحمیلی
سلام
بسیار زیبا و عالی بود
احسنت دایی عزیزو بزرگوارم ،خطاطی شما مثل کار جانبازیتون زیبا و دلنشین است من به وجود شما افتخارمیکنم انشاالله همیشه سالم و سلامت باشی ،سایه ات مستدام
دوستدار شما خواهر زاده ات
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi