شناسه خبر : 102098
شنبه 31 تير 1402 , 12:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اوج همدلی و هماهنگی رزمندگان در «کربلای ۵»

فاش نیوز - مرندی گفت: ما اگر امروز در منطقه و جهان قدرتمند هستیم به دلیل پشت سر گذاشتن روزهای سخت دفاع مقدس است، تمام موفقیت‌های ایران و جبهه مقاومت در منطقه و فرامنطقه محصول فرهنگ دفاع مقدس است.

کد خبر: ۶۰۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۱ - 22July 2023
 
«سید محمد مرندی» کارشناس مسائل آمریکا و اروپا در گفت‌و‌گوی مشروح با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در تشریح خاطرات عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ اظهار داشت: مهم‌ترین خاطرات بنده از دفاع مقدس مربوط به سال ‌۶۵ است، اما اولین باری که به جبهه‌ها اعزام شدم سال ۶۱ بود، به طور کلی از سال ۶۱ الی ۶۷ هر سال بخشی از سال را در جبهه‌ها حضور داشتم.
 
مرندی با بیان اینکه سال ۶۵ در یکی از یگانهای غواصی بودم، خاطرنشان کرد: مدت زیادی را به همراه دوستان رزمنده‌ام در این یگان زندگی کرده‌ام که بسیاری از آنان افتخار شهادت را داشتند.
 
کربلای ۵ اوج همدلی و ایثار رزمندگان/ موفقیت‌های ایران و جبهه مقاومت محصول فرهنگ دفاع مقدس است+فیلم
 
کربلای ۵ و والفجر ۸ برای غواصان مهم و تعیین کننده بود
 
مرندی با تصریح بر اینکه ایام عملیات‌های کربلای ۵ و والفجر ۸ برای غواصان مهم و تعیین کننده بود، گفت: در عملیات کربلای ۴ عده‌ای از رزمنده‌ها به شهادت رسیدند، البته به نحوی که عده ای در آمار شهدا و مجروحین اغراق می کنند، ما تلفات و شهید نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه غواصان یگان ما در گردان حضرت زینب (س) از لشکر سید الشهدا در عملیات کربلای ۴ حتی یک مجروح هم نداشتیم، گفت: این عملیات به محض اینکه مشخص شد شکست خواهد خورد، فرماندهان دستور عقب‌نشینی دادند، این اقدام سبب شد که گردان ما حتی یک مجروح هم نداشته باشد، اما عملیات کربلای ۵ که موفقیت‌هایی داشت متأسفانه دوستان زیادی به شهادت رسیدند.
 
کربلای ۵ اوج همدلی و هماهنگی رزمندگان
 
مرندی ادامه داد: عملیات کربلای ۵ به عقیده من اوج همکاری و همدلی نیرو‌های رزمنده بود و نیروی هوایی و هوانیروز ارتش کلیدی‌ترین نقش را ایفا کرد، علی رغم اینکه هواپیما‌های عراقی به لحاظ تعداد بسیار برتر از ما بودند و پدافند هوایی ارتش بعث .قدرت بسیار بالایی داشت، اما شجاعت خلبانان ما بر قدرت مادی نیروهای صدام غلبه کرد.
 
وی در ادامه تأکید کرد: بالگرد‌ها و فانتوم‌ها وقتی اقدام به حمله می‌کردند، هر لحظه نگران مورد اصابت قرار گرفتن آنها توسط ضد هوایی ارتش بعث عراق بودیم، از سوی دیگر نباید نقش توپخانه ارتش و سپاه نادیده بگیریم که اگر نبودند، قطعاً فاجعه رقم می‌خورد.
 
سخت‌ترین روز‌های زندگی‌ام را در کربلای ۵ گذراندم
 
وی افزود: در این عملیات همکاری و هماهنگی بهداری ارتش، بهداری سپاه، بیمارستان‌های نظامی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت اوج تجلی وحدت و همدلی بود، بنظرم من کربلای ۵ استثنایی‌ترین و سخت‌ترین عملیات تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود، من سخت‌ترین روز‌های زندگی خودم را در کربلای ۵ گذراندم. در یک لحظه ۶ نفر از دوستانم را که مدت زیادی با یکدیگر زندگی کرده بودیم، شهید شدند.
 
کارشناس مسائل آمریکا و اروپا: کربلای ۵ اوج همدلی و ایثار رزمندگان/ موفقیت‌های ایران و جبهه مقاومت محصول فرهنگ دفاع مقدس است+فیلم
 
مرندی تشریح کرد: در شب عملیات کربلای ۴ ما دو گروهان غواصی به نام‌های الحدید و القدر بودیم، دو نفر از اطلاعات عملیات آمدند تا نقشه عملیات را برای ما شرح دهند، در حین توضیح دادن حس کردند که ما نسبت به این عملیات خوش‌بین نیستیم، یکی از این دوستان که از اطلاعات عملیات آمده بود گفتند درمورد این عملیات اقدامات شناسایی و اطلاعاتی زیادی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مناسب ترین منطقه برای عملیات است. در ادامه گفت جای دیگری را هم کار کردیم که دیدیم نمی‌شود از دژ‌های نونی شکل آنجا عبود کرد، خیلی کار سختی است.
 
پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه گفت: دو هفته بعد وقتی که دو نفر دیگر از اطلاعات و عملیات آمدند که نقشه عملیات کربلای ۵ را برای ما تشریح کنند، شروع کردند در مورد دژهای نونی شکل توضیح دادند. به محض اینکه گفتند «نونی» ما به یکدیگر نگاه کردیم و خندیدیم. این همان منطقه بود که قبلا گفتند غیر قابل عبور است.
 
وی ادامه داد: ما به این فکر می‌کردیم که احتمالا آن شب آخرین شب زندگی ما است، زیرا نمی‌توانیم از این دژ‌ها عبور کنیم و یا اگر عبور کردیم، قطعاً کشته می‌شویم، ولی توانستیم  از آنها عبور کنیم. کار دست خدا بود.
 
مرندی بیان داشت: روز عملیات کربلای ۵ که ما وارد پنج ضلعی و دژها شدیم، شهدای زیادی را تقدیم کردیم، اما سخت‌تر از آن روز برای من مرحله سوم عملیات بود و ما آتش عجیبی در آن شب‌ها تجربه کردیم که هنوز بعد از گذشت چند ده سال در خاطرم است.
 
این پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: درس اصلی که دفاع مقدس به ما داد، اتحاد و همدلی بود، ما اگر امروز در منطقه و جهان قدرتمند هستیم به دلیل پشت سر گذاشتن روز‌های سخت دفاع مقدس است، تمام موفقیت‌های ایران و جبهه مقاومت در منطقه و فرامنطقه محصول فرهنگ دفاع مقدس است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi