شناسه خبر : 107693
یکشنبه 01 بهمن 1402 , 12:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران در گفت و فاش نیوز:

پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات واردات خودرو جانبازان

سبد خودرویی که تعدادی از شرکت های وارد کننده ارائه کرده‌اند و طبعا در سامانه بارگزاری خواهد شد مطابق لیستی که در اختیار شبکه موجود است، ( پیوست) جانباز می‌تواند با ارزیابی شخصی، خودرو خود را انتخاب نماید. این روند یک هفته به طول می‌انجامد و بعد از یک هفته از هفتم تا دهم بهمن امکان ویرایش برای جانباز وجود خواهد داشت با ذکر این موضوع که تا پایان مرحله ثبت سفارش، هیچ مبلغی پرداخت نمی شود.

فاش نیوز - بر اساس لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، مطابق بند (و) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ١۴٠٢، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر یا رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

باگذشت بیش از ده ماه از سال جاری و علی رغم پیگیری های مکرر جانبازان، بنیادشهید و تشکل‌های ایثارگری از مراجع ذیصلاح و تشکیل جلسات مکرر با مدیران ارشد بنیاد شهید، وزارت صمت و بانک مرکزی این قانون هنوز در پیچ و خم بروکراسی دولتی و در کارتابل‌های مدیرانی که می بایست مشکل را حل و فصل نمایند بسته مانده و غیر از تشویش اذهان عمومی و تبلیغات سوءی که در جامعه گذارده، متاسفانه در عمل اتفاق خواست و قابل قبولی در اجرای این قانون بودجه سال 1402 اتفاق نیفتاده است.

در همین ارتباط و با توجه به پرسش‌ها و ابهاماتی که در باره واردات خودرو جانبازان در بین خود جانبازان واجد شرایط به وجود آمده و این مطالب از طُرق ارسال متن و ایمیل، تماس تلفنی، نوشتن کامنت و ... به فاش نیوز واصل شده است، بر آن شدیم تا بر اساس رسالت رسانه ای خود با رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان که رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران نیز می‌باشد گفت و گویی با حسن ابوطالبی داشته باشیم که متن این پرسش و پاسخ از نظر شما عزیزان می‌گذرد:

حسن ابوطالبی از جمله کسانی است که در قالب شبکه ملی ایثارگران به نمایندگی از تشکل‌های جانبازی از نزدیک پیگیر موضوع واردات خودرو بر اساس قانون بودجه می‌باشد.

فاش نیوز: در مورد روند پیشرفت موضوع واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد به بالا توضیح دهید؟

- ابوطالبی، همانطور که در گزارشات قبلی بیان شد، آیین نامه واردات خودرو جانبازان دو ایراد داشت، یکی ماده ۱۷ بود که واردات را منحصر در شرکت‌های وارد کننده اعلام کرده بود و دیگری ماده ۲۰ که ۵ سال ممنوعیت فروش خودرو را عنوان کرده بود.
از همان ابتدا این دو موضوع به جد در دستور کار شبکه ملی ایثارگران قرار گرفت و پس از برگزاری یک جلسه با آقای علی آبادی وزیر محترم صمت و جلسات مکرر با معاونین و مدیران این وزارتخانه، آخرین خبرها حاکی از آن است که بنابر گفته مسئولین وزارت صمت ماده ۱۷ اصلاح شده است و در نتیجه به موازات شرکت‌های وارد کننده جانباز نیز می‌تواند راسا اقدام به واردات کند و  ماده ۲۰ نیز به گفته مسئولین وزارت صمت از آیین نامه حذف گردیده است.
دو ایراد دیگر در آیین نامه وجود داشت که بعد از این دو ماده در دستور کار قرار گرفت. یکی تامین ارز نیمایی بود که همچنان در دستور کار قرار دارد و
مورد دیگر صدر و ذیل بند یک ماده ۱۷ آیین نامه است، که دارای تعارض است.
بدین گونه که در صدر این بند آمده برای جانبازان ویژه ملاک ارزش خودرو از مبدا و برای سایرین از مقصد می باشد که در مکاتبه با آقای علی آبادی وزیر محترم صمت اصلاح این بند از ماده ۱۷ نیز درخواست شده است.

 فاش نیوز: آیا با شرکت‌های وارد کننده خودرو هم جلسه مشترکی داشته‌اید؟

- بله در اولین جلسه با جناب آقای دکتر منطقی در محل وزارت صمت، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو و نمایندگان برخی از شرکت‌ها  نیز حضور داشتند.
 این انجمن با ارائه پیش نویس قراردادی در جلسه حاضر شد و از آنجا که پیش نویس قرارداد مذکور قبل از جلسه به دست ما رسیده بود، با مطالعه آن متوجه شدیم که این قرارداد خیلی یک طرفه تنظیم شده است لذا درخواست اصلاح و تعدیل آن را نمودیم.

فاش نیوز: انتخاب خودرو و روند ثبت سفارش چه زمان و چگونه انجام می‌شود؟

- همانطور که در گزارشات قبلی به استحضار رسید، بر اساس صورتجلسه مورخ ۲۳ /۱۰ /۱۴۰۲ با حضور آقای دکتر منطقی و مدیران سازمان توسعه تجارت مقرر گردید از روز یکشنبه یکم بهمن سامانه ثبت سفارش خودرو برای انتخاب خودرو فعال شود و پس از انتخاب خودرو و تایید بنیادشهید، شناسه خودرو تعریف و سپس تا انتهای بهمن ۱۴۰۲ ثبت سفارش پایان یابد.

 

فاش نیوز: جانبازان چگونه خودروی خود را انتخاب کنند؟

- بر اساس  سبد خودرویی که تعدادی از شرکت‌های وارد کننده ارائه کرده‌اند و طبعا در سامانه بارگزاری خواهد شد مطابق لیستی که در اختیار شبکه موجود است، ( پیوست) جانباز می‌تواند با ارزیابی شخصی، خودرو خود را انتخاب نماید. این روند یک هفته به طول می‌انجامد و بعد از یک هفته از هفتم تا دهم بهمن امکان ویرایش برای جانباز وجود خواهد داشت با ذکر این موضوع که تا پایان مرحله ثبت سفارش، هیچ مبلغی پرداخت نمی شود.
 

فاش نیوز: در مورد تفاوت قیمت خودروها توضیح دهید که اگر شرکت‌ها وارد کنند یا جانباز چه تفاوتی دارد؟

- اگر پس از انتخاب خودرو جانباز تمایل به واردات از طریق شرکت‌ها داشته باشد، علاوه بر قیمت خودرو تا سقف مبلغ یورو تعیین شده، جانباز باید بر اساس جدول عوارض و مالیات،(پیوست) مبالغی را به شرکت بپردازد. این پرداخت غیر از حق الزحمه شرکت وارد کننده است که تقریباً ۱۸ درصد مبلغ خودرو تعیین شده است. اما اگر خود جانباز تمایل به واردات داشته باشد غیر از معافیت گمرکی، یاید همین مالیات و عوارض را پرداخت نماید.
 تفاوت اساسی که میان واردات خودرو از طریق شرکت‌ها با خود جانباز وجود دارد آن است که فرضا اگر جانبازی بخواهد خودرویی که در سال ۲۰۲۳ وارد کشور شده است همان خودرو  را در سال ۲۰۲۴  وارد کند، باید مسیر همولوگیشن را طی نماید، به این معنا که هر خودرویی که در سال ۲۰۲۴  وارد می‌شود، باید استانداردهای ایران را پاس کند.
این امر برای شرکت‌ها مقرون به صرفه نیست، و برای جانباز این امکان وجود ندارد، لکن جانباز می‌تواند صبر کند و پس از  طی شدن مسیر همالوگیشن توسط یکی از شرکت‌ها، نسبت به واردات آن خودرویی که از نظر استاندارد مورد تایید قرار گرفته است اقدام به واردات آن نماید.


فاش نیوز: آیا میان گروه‌های سه گانه جانبازان مشمول واردات که از ۳ سطح مختلف امتیاز برخوردارند در اولویت زمانی، تفاوتی وجود دارد؟

- شبکه ملی ایثارگران از همان ابتدا به طور یکنواخت پیگیر امور مربوط به خودروی هر سه سطح امتیاز بوده است و از نظر این شبکه هیچ گروهی نسبت به دیگری اولویت نداشته و ندارد.


فاش نیوز: درباره جانبازان شهید و برخورداری آنها از امتیاز توضیح دهید؟

- در ماده ۵ آیین نامه آمده است یکی از وراث جانبازان متوفی بعد از تصویب قانون می توانند به قائم مقامی و نمایندگی سایر وراث اقدام به استفاده از امتیاز بنمایند.

 

اینستاگرام
با سلام و تشکر

جانباز از چه طریقی میتواند بفهمد که در چه سطحی است
جانباز ویژه به چه کسانی گفته میشود ؟
و آیا ضایع نخاعی ها هم جزو ویژه هستند یا نه ؟
آیا خودروهایی که در هر سطح قرار دارد قیمت هایشان نسبت به همدیگر در همان سطح مثلا سطح ۳۰۰۰۰ یورو تفاوت دارد یا نه ؟
مثلا تویوتا هیبرید و یا کیا ۱۶۰۰ ، آیا برای هر کدام ۳۰۰۰۰ باید پرداخت کرد ؟ چون هردو نسبت به هم از نظر قیمت تفاوت دارند!
جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده‌اند
چه کساني شامل ميشوند؟؟؟؟؟
سلام
برای امسال گفته شده که جانبازان ویژه ۷۰درصد خودرو واگذار میشه و برا دیگه و جانبازان ۵۰درصد به بالا گفتن که سال اینده ایا پرداخت وجه برا ۵۰ درصد به بالا هم سال اینده باید صورت بگیره؟
با سلام
سامانه که باز نميشه ؟؟؟؟ لطفا رانمايي بفرماييد
اين نحوه خودرو وارد کردن موجب شرمندگي و خجالت جانبازان شده
با توجه به اینکه که شاید بر اساس این توافق ، فقط برای جانبازان ۷۰ درصد ویژه ، ملاک ارزش خودرو در مبدا محاسبه شده و سایر مشمولان در مقصد محاسبه ‌شود و این مسئله در کسب سود نهائی اختلاف زیادی ایجاد می کند ، از کلیه مشمولان عزیزمان تقاضا داریم در صورت عملی شدن چنین کاری ، کوچک‌ ترین اعتراض و بی‌حرمتی به جانبازان ویژه بزرگوار انجام نشود و بگذاریم خود انجمن ملی ایثارگران ، بعنوان طرف مذاکره با وزارت صمت از تمامی مشمولان دفاع کرده و دیگر خدای ناکرده نگوییم : چرا تقی گرفت ، نقی نگرفت؟ پس ما چی؟ و حتی بگوییم نوش جانشان ، حقشان بیشتر از ماست و از راه کسب مال نامشروع مانند ، اختلاس یا ارتشاء که صاحب چنین امتیازی نشدند.
این گروه خودشان ، که درخواست چنین تمایز امتیازی برای خود را نکرده و اگر برای ما نشد ، دیگر شخصیت آنان را حداقل زیر سوال نبریم ، بنده از طرف شخص خودم سخن می‌گویم ، می دانم در این شرایط بدون شک همگی مشکلات خود را دارند و تحت فشارند و باید بعنوان مرد خانواد ، حداقل نیازهای افراد خانواد خود را تامین کنند ، ولی خواهشا" بنده را قضوت نکنید و نگویید از روی شکم سیری سخن می‌گویم ، اصلاً قصد نداشتم این موضوع را مطرح کنم ، ولی خودم با اینکه ۷۰ درصد هستم ، هشت سال است که خودروی شخصی ندارم ، که دلایل خاص و شخصی خود را دارم ، که تمایلی برای بیان جزئیات آن ندارم ، چون جایش نیست .اما در صورت هر اتفاقی در هر حوزه ای تقاضا دارم حرمت همدیگر را داشته باشیم ، که این حرمت داری از هر سخنی بالاتر بوده و ما باید الگوی حرمت داری یکدیگر در میان مردم عادی باشیم و تحمل اینکه شاهد مجادله بین همدیگر باشیم را اصلا" و ابدا" نداریم ، شک نداشته باشید گروهی صرفا" به دنبال مشاهده چنین مواردی هستند تا علیه ما سوژه بسازند ، باید آنان در حسرت دیدن اختلافات داخلی ما بین جانبازان و ایثارگران بسوزند و دق کنند.
باز هم تکرار می کنم که کار را بعهده شبکه ملی ایثارگران ، نماینده مشروع خودمان بسپاریم ، اگر برای همگی مشمولان اتفاق آفتاد فبها ، ولی اگر نشد سکوت نجیبانه در شان دوستان جانباز و ایثارگر خودمان. با تشکر و سپاس
سلام چرا گمرکی حذف نشده و سود شرکتها همان 18 درصد باقی مانده.
با سلام چرا واردات با خودروهای داخلی یکی میدونید این عین بی عدالتی و باید شما پیگیر این موضوع میشدین حل بشه اما چون ذی نفع بودین سکوت کردین
سلام و ارادت؛
وقتی اعلام میشه مبلغ خودرو ۲۵۰۰۰، ۳۰۰۰۰ یا ۳۵۰۰۰ یورو! همین معادل به تومان و تمام!!!!

اگر آقایون قصدشان این بود کمکی به جانباز کرده باشن یورو نیمایی محاسبه میکردن!
مالیات، هزینه گمرکی، ۱۸ درصد و... به کجا چنین شتابان!!!! ما نه مدیر هستیم نه تاجر!!!! یه تیکه گوشت که استخون ازش زده بیرون هستیم، کنج خونه نشستیم تا خداوند ما را به خیل یارانمان برساند!!!
بیشتر از این آبروی ما را نبرید، ولله ولله ولله حق الناس است و بترسید از پل صراط
شبکه ملی ایثارگران چرا از اول پیگیر حذف ماده 45 نبود چرا حق جانبازانی که ده سال قبل با وام بنیاد خودرو گرفتند و چون شرایط خوبی برخوردار نبود خودرو و قادر به رانندگی نبودن فروختن اما امروز از این واردات حذف شده اند شبکه ملی ایثارگران باید این موضوع را در اسرع وقت پیگیری کند .
با سلام :پدربنده برج ۳ شهید شدن و پیشتر نیز در نوبت واگذاری خودرو بودند ، حتی پیامک واریز وجه ایران خودرو هم برای ایشان آمد اما برای دریافت خودرو صبر کردن ، الان که شهید شدن کد ملیشون در سامانه خودرو وارد نشده و پیگیری میکنیم دوستان بنیاد شهید میگن تعلق نمیگیره و در جریان نیستند ،اسم ایشان در لیست جانبازان ویژه نیز بوده و هر دو پای ایشان بالای زانو قطع بوده، آیا این ظام آشکار نیست که با شهادت ایشان ،نام ایشان نیز از لیست حذف شود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi