شناسه خبر : 102967
شنبه 11 شهريور 1402 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با چه کسانی دوستی نکنیم؟

فاش نیوز - از دوستی با این افراد پرهیز کنید از دوستی و همنشینی با بدکاران باید پرهیز کرد پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند. بنابر آموزه‌های دینی و تصریح روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع)، دوست نقشی خاص در زندگی انسان دارد و حتی از او به نزدیک‌ترین خویشاوند تعبیر می‌شود. از این رو در انتخاب همنشین و مصاحب و دوست در اسلام تاکیدات و سفارشات بسیاری وجود دارد.

پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند.

امیرمومنان علی(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: همنشین، مانند وصله لباس است؛ بنابراین، دوستِ همگون با خودت انتخاب کن که وصله ناجور نباشد همراه نیز چون دوست است پس همراه سازگار برگزینید.

ایشان همچنین فرموده اند: از همنشینى با یار بد بگریز زیرا که او همدم خود را هلاک مى‌کند و همنشین خود را به نابودى مى‌کشاند.

پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: خوش‌بخت‌ترین مردم کسى است که با مردمان بزرگوار بیامیزد؛ و امیرمومنان امام علی(ع) فرموده‌اند: بیشترین صلاح و درستى، در همنشینى با خردمندان و صاحب‌دلان است.

امام جواد(ع) می‌فرمایند: زنهار از همنشینى با بدکار؛ زیرا او همچون شمشیر آخته است که ظاهرش زیباست و نشانى که مى‌گذارد، زشت.

روایات همچنین به کسانی که شایسته دوستی و همنشینی نیستند نیز تصریح دارند؛ آنچنان که رسول خدا (ص) می فرمایند: در همنشینى آن کس که از دین و دنیاى او بهره‌اى نبرده‌اى خیرى براى تو نیست و هر که براى تو حقّى قائل نبود، تو نیز برایش حقّى قائل نباش که این ارزش شمرده نمى‌شود.

همچنین امیرمومنان علی(ع) فرموده اند: از مصاحبت با اهل گناهان بپرهیز؛ زیرا کسى که از کردار گروهى راضى باشد، همانند کسى است که در جمع آنها باشد. و نیز می‌فرمایند: از معاشرت با عیب‌جویانِ مردم بپرهیز؛ زیرا همنشینِ این‌گونه افراد نیز از عیب‌جویى آنان در امان نیست. ایشان فرموده‌اند: مصاحبت با احمق، شکنجه روح است.

امام صادق(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: از سه کس برحذر باش: خیانتکار، ستم‌کار و سخن‌چین؛ زیرا کسى که به خاطر تو [به دیگرى] خیانت کند، به تو نیز خیانت مى‌کند و کسى که به خاطر تو [به دیگرى] ستم کند، به تو نیز ستم مى‌کند و کسى که براى تو سخن‌چینى کند، بر ضدّ تو نیز سخن چینى خواهد کرد.

منابع: بحارالانوار – غررالحکم - میزان‌الحکمه

|| احمد رضا بهمنیار

اینستاگرام
استغفرالله ..‌.

موارد جواز غیبت‏

دادخواهی

لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما (148/ نساء)

استثنایی که خداوند در این آیه فرموده –یعنی به کسی که ستم به او شده، اجازه داده که بدی های ستمگر را اظهار کند- به این معنی نیست که مظلوم اجازه دارد تمام بدی های ظالم را به هر نحو اعلام کند و به قول معروف هر چه از دهانش درآمده به او بگیود؛ بلکه به این معناست که کسی که به او ظلم شده، اجازه دارد در همان مورد خاص سکوت نکند و برای گرفتن حقش بدی و ظلم ظالم را با صدای بلند آشکار کند و صفات بد او را که با ظلمش ارتباط دارد، به زبان آورد.

بنابراین یکی از موارد جواز غیبت، دادخواهی و اعلام مظلومیت است.(@-@)
یک فرقی بین درد و رنج کشیدن هست. تو قرار است درد را حس کنی -همه گاهی درد را حس می‌کنند- امّا لازم نیست این‌قدر زیاد رنج بکشی. تو درد را انتخاب نمیکنی، امّا رنج کشیدن را انتخاب میکنی‌.

لوری_گاتلیب
شاید بهتره با یک نفر حرف بزنی


کاربر محترم لطفا نظر روشنتری بدهید من طبق روایت اسلامی از دوستی با بدان گفتم و شما از حس درد و رنج می گوئید اصلا چرا من باید با کسی حرف بزنم اصلا راجب چه چیزی باید با یک نفر حرف بزنم اصلا چه طور است با خود شما حرف بزنم به هر حال من منتظر پاسخ شما هستم
جناب بهمنیار کامنت اول که در مقابل مطالب شما درباره عیب جویی است. بعضی افراد بد نیستند. اتفاقا خیلی هم خوب . موقر . با صفا. دوست داشتنی . دلنشین . مهربان . مودب . مردم دار ووو هستند. اما می بینیم یک ریز از کسی یا کسانی انتقاد می کند . این فرد دچار مشکلاتی شده که کسی ندیده . حالا آمده آن را برای ما بازگو می کند . او عیب جو نیست . او دارد از حقوق از دست رفته اش می گوید . خدا هم بهش اجازه داده. گفتم بدانید او گناهکار نیست . کسی را هم به گناه نمی اندازد.

کامنت دوم : بعضی افراد ظاهر موجه دارند که شما به راحتی نمی توانی پی به ذات آنها ببری. اگر کسی از اینها پیش شما حرف زد ، او آدم غیر متشرع نیست . دارد رنج می کشد. رنج با درد فرق می کند. حالا شاید یه چند وقتی تحمل کند . اما زیادی تحمل رنج باعث گستاخ شدن ظالم می شود . اینه که او باید با کسی حرف بزند. جلوی ظالم ماسک دار را بگیرد.
اما با چه کسی حرف بزند هم مهم است . والا رنجش دو برابر می شود .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi