شناسه خبر : 103698
سه شنبه 28 شهريور 1402 , 10:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیسی با ده‌ها برگ برنده وارد نیویورک شد

فاش نیوز - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با دست‌پر و ده‌ها برگ برنده در زمینه‌های مختلف از جمله عضویت در ‌شانگهای و بریکس، بی‌اثر کردن تحریم‌ها بر صنعت پتروشیمی‌، شکست پروژه منزوی ساختن ایران و... به نیویورک رفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه تهران را برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقصد نیویورک ترک کرد و صبح دوشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه‌بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند و دیدارهای جانبی دیگری نیز دارد. 
رئیسی در این سفر با دست‌پر و ده‌ها برگ برنده در زمینه‌های مختلف در نیویورک حضور پیدا کرد که به شرح زیر است:
اعتراف غرب به شکست پروژه منزوی ساختن ایران
ایران در دولت سیزدهم با برقراری ارتباط و روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف دنیا برنامه آمریکا و غرب مبنی بر فشار حداکثری و تحریم ایران را خنثی و از بین برد. ایجاد روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه، ونزوئلا، کشورهای آفریقایی و... تا پیمان‌شانگهای و عضویت در گروه بریکس از ابتدای سال میلادی جدید همه خبر از روابط خوب ایران با کشورهای مختلف است.
در همین راستا نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی نوشت: «ایران با موفقیت‌های بین‌المللی مانع انزوای خود شده است. چالش‌های داخلی ایران در سایه موفقیت این کشور در عرصه بین‌المللی قرار گرفته و با وجود این چالش‌ها، تهران با موفقیت‌های خود در عرصه بین‌الملل، مانع انزوای اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک خود شده است.»
عضویت ایران در سازمان همکاری‌شانگهای
 ایران در دولت سیزدهم به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری ‌شانگهای انتخاب شد. پیش از این دولت آمریکا درخواست داده بود که عضو ناظر‌شانگهای باشد اما این درخواست از سوی این سازمان رد شده بود. جالب‌تر اینکه حجم اقتصاد اعضای سازمان ‌شانگهای، ۳۲ درصد از حجم اقتصاد اتحادیه اروپا بیشتر است. بر اساس گزارش صندوق جهانی پول، طی پنج سال منتهی به پایان ۲۰۲۳، ظرفیت اقتصادی کشورهای عضو سازمان ‌شانگهای از اقتصاد گروه «جی ۷» پیشی خواهد گرفت. 
سازمان همکاری ‌شانگهای دارای 9 کشور عضو کامل، چهار کشور ناظر و ۱۴ شریک گفت‌وگو است. اعضای ‌شانگهای بیش از ۳۵ میلیون کیلومتر مربع و به عبارتی حدود یک چهارم خشکی کره زمین و ۶۰ درصد از خشکی اوراسیا و همچنین بیش از ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در برمی‌گیرند.
وضعیت فعلی سازمان ‌شانگهای، یکی از مصادیقی است که بر افول روزافزون آمریکا صحه می‌گذارد. براساس گزارش‌های متعدد و به اذعان ‌اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، آمریکا درحال از دست دادن قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود است. حذف دلار از روابط اقتصادی و همکاری ویژه کشورهای تحت تحریم آمریکا، دو نسخه‌ای است که تبعات آن مقامات آمریکایی را به وحشت ‌انداخته است. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش و پس از دیدار با مقامات چین، در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به «دنباله‌روهای آمریکا» مقاومت کند... اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب نماید... اروپا باید وابستگی خود به «فراسرزمینی بودن دلار آمریکا» را نیز کاهش دهد.»
دعوت از ایران برای عضویت در گروه بریکس
 ایران دقیقا مشابه مسیری که در پیوستن به ‌شانگهای طی کرد، برای پیوستن به سازمان بریکس نیز تکرار کرد. بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با پیشرفت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک خود برای کشورهای دیگر هر روز جذاب‌تر می‌شود چون از این فرضیه حمایت می‌کند که هر منطقه بر اساس منطقه جغرافیایی خود نیازها و منافع اقتصادی متفاوتی دارد که باید در توسعه متقابل اعضا به خدمت گرفته شود. نکته این‌جاست که آمریکا و کشورهای غربی اعتبار خود را در مقابل این گروه و کشورهای دیگر از دست داده‌ است و تاکنون 40 کشور برای عضویت در این گروه درخواست داده‌اند.
پایان یافتن دیپلماسی التماسی 
در دولت قبل کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور سابق در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.» در یک نمونه دیگر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در دولت سابق در اظهارنظری عجیب گفته بود: «شدیدترین مرحله تحریم، نفت در برابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.» این رویکرد و این دیدگاه در سیاست خارجی، لطمات سنگین و خسارات هنگفتی به کشور و مردم تحمیل کرد.
ظریف در تیرماه ۱۴۰۰ و در پایان کار دولت مدعی اصلاحات و اعتدال، اعتراف تلخی را مطرح کرد. وی گفت: «با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود رنجاندیم. اتفاقی که اگر نمی‌افتاد نه دوستان دوران سختی رهایمان می‌کردند و نه با فشار حداکثری ‌ترامپ مواجه می‌شدیم.» نشان به آن نشان که در دولت قبل، بیش از ۸ ماه در هند و بیش از ۶ ماه در چین- دو عضو مهم و کلیدی ‌شانگهای- سفیر نداشتیم!
با این همه بعد از این اعترافات و به وجود آمدن خسارات و بدهی‌های گسترده دولت به بخش‌های مختلف، همچنان برخی از مدعیان اصلاحات_ اعتدال خواستار پا پیش گذاشتن ایران برای حضور و رایزنی با آمریکا هستند! کشوری که یکطرفه از برجام خارج شد. همچنان افرادی که خود را دلسوز مردم و کشور می‌دانند مدعی سیب دادن برجامی هستند که الان پا به سن جوانی گذاشته است.
بی‌اثر شدن تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران
جواد اوجی وزیر نفت گفت: تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران بی‌اثر شده و سال قبل ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته که حدود نیمی از صادرات غیرنفتی ایران بوده است. تا پایان امسال ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود. اگر زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران تکمیل شود، کشور نیازی به درآمد نفتی نخواهد داشت. هم‌اکنون متخصصان ایرانی وارد صنعت پتروشیمی فراسرزمینی شده‌اند و برای نو‌سازی دو پتروشیمی در ونزوئلا قرارداد امضا کرده‌ایم.
همچنین وزیر نفت در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود اعلام کرد: به هرکجا بخواهیم نفت صادر می‌کنیم. یک زمان رسم بود که آنها تعیین تکلیف می‌کردند ایران چقدر نفت و گاز تولید کند اما امروز در شرایط سخت تحریم‌ها ما تعیین می‌کنیم تولید و صادرات نفت به چه مقدار باشد.
لغو انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران با ملیت‌های آلمانی و فرانسوی
در هفته‌ای که گذشت شاهد صدور بیانیه‌ای از سوی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم، بیانیه‌ای که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و با بیان اینکه پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی سه کشور اروپایی نشان می‌دهیم، گفت: اعمال فشار سیاسی علیه ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.
سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور و در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گذشته، پایبند نبوده است.
 پس از آن و در اقدامی مقتدرانه، براساس تصمیم اعلامی جمهوری اسلامی ایران انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران با ملیت‌های آلمانی و فرانسوی لغو شد.
آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده‌ ایران
محمدرضا فرزین، رئیس‌بانک مرکزی اعلام کرد: ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در ۲ بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شد. 
اتمام روند انتقال دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی (که بر اثر سوءمدیریت و در نتیجه دیپلماسی منفعلانه دولت قبل در این کشور بلوکه شده بود) نشان‌دهنده برگ دیگری از موفقیت دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم و اعتراف ناخواسته و ناخودآگاه غربی‌ها و بالاخص آمریکا به شکست در مقابل اراده ملت ایران است. آزاد‌‌سازی این دارایی‌ها علاوه‌بر اثرات مثبت اقتصادی و تجاری شکست سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا که در زمان ریاست جمهوری بایدن نیز با شدت بیشتر تداوم یافته بود را نشان داده و می‌دهد. این امر در کنار این موضوع که کشورمان با پیوستن به پیمان‌ها و اتحاد‌های جدید جهانی و بین‌المللی و روند بهبود روابط با برخی همسایگان منطقه‌ای توانسته است بر روند انزواخواهی غربی‌ها نسبت به ایران فائق آید و باعث عقب‌نشینی غربی‌ها در مسائل مختلف با ایران نیز می‌شود.
دستاوردهای بی‌سابقه در حوزه هسته‌ای
اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد: اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مشاهده دستاوردهای ما به صورت فوق‌العاده با احترام تقاضا می‌کند که این موارد را در اختیار سایر کشورهایی که معرفی می‌شوند؛ قرار دهیم. این مسئله نشان می‌دهد که کل زنجیره فعالیت ما در سوخت هسته‌ای خودکفاست.
وی تصریح کرد: اگر ما غنی‌‌سازی و سوخت هسته‌ای نداشتیم و نمی‌توانستیم هیچ رادیودارویی تولید کنیم؛ همانند برخی کشورها در تهیه این موارد دچار مشکل می‌شدیم. در حالی که اکنون و به لطف الهی در تمام این زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم.
شکست پروژه اغتشاشات و ناامن ‌سازی ایران در سالگرد مهسا امینی
پس از شکست جنگ ترکیبی دشمنان ملت ایران در سال گذشته‌، اتاق فکرهای دشمن سالگرد شروع اغتشاشات را در 25 شهریور 1402 بهترین فرصت برای احیای اغتشاشات و ایجاد چالش امنیتی برای کشور دانستند. لذا در چند ماه گذشته با ایجاد موج تبلیغاتی گسترده، این‌گونه القا نمودند که مردم در 25 شهریور امسال به خیابان‌ها خواهند آمد و حرکت‌های اعتراض‌آمیزی علیه حکومت انجام خواهند داد.
 عدم موفقیت مخالفین جمهوری اسلامی در به خیابان کشاندن ایرانیان حتی در خارج کشور که محدودیت‌های امنیتی برای آنها وجود ندارد، در کنار بسیاری از حقایق دیگری که از یک‌سال گذشته تاکنون برای همگان آشکار گردیده است، نشانه افول روزافزون آنها و حرکت آنها در سراشیبی سقوط است.
 اکنون در حالی که نشریات ایالات متحده، درباره «آمریکای فرسوده» و «زوال رؤیای قرن جدید آمریکایی» تحلیل و گزارش منتشر می‌کنند، ایران توانسته بدون کانال‌های فشار غرب (برجام و FATF) راهبرد رونق سیاست خارجی و تنوع‌بخشی به شرکای تجاری را پیش ببرد، فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد، منابع مسدود شده خود در عراق و  کُره جنوبی را آزاد کند، صادرات نفت را به سه برابر افزایش دهد و رشد اقتصادی صفر شده در دهه ۹۰ را به بالای ۴ درصد برساند. اینها علاوه‌بر موفقیت در جبران بخش مهمی از کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، و تسویه ۵۵۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات دولت غربگرا بوده است. واقعیت بزرگی که دولت مغرور آمریکا را به عجز و انفعال کشانده، این است که می‌داند فوّاره «تحریم‌های فلج‌کننده» و «فشار حداکثری» به عنوان تنها حربه باقی مانده، سرنگون شده است.
همه اینها تنها بخش کوچکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در دو سال گذشته است. موارد دیگری از جمله فعال شدن صنعت پتروشیمی فراسرزمینی، گسترش و توسعه صنعت هسته‌ای، شکست دشمن در جنگ ترکیبی، موفقیت‌های متوالی بدون برجام وFATF، موفقیت در جبران بخش مهمی از کسری بودجه 480هزار میلیاردی، ضربات کاری دستگاه‌های اطلاعاتی به گروهک‌های تروریستی_صهیونیستی، تسویه 553 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات دولت غربگرا، تأمین پایدار برق در تابستان با اتکا به توان داخل و توان دانش بنیان، قرارداد سوآپ گازی با همسایگان، بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی با دانش متخصصان ایرانی، کنترل بازار ارز، شکست پروژه‌ منزوی کردن ایران، ناامید‌سازی مردم و... همه برگ برنده‌ای در دستان رئیسی است که دست او را برای مذاکره با دنیا باز می‌گذارد و دیگر کشورها را برای رایزنی و تعامل با ایران ترغیب می‌کند.
رئیسی: زبان گویای مردم خواهم بود
تا حقایق را از تریبون سازمان ملل تبیین کنم
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک، به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تعامل با کشورهای جهان، سازمان‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی را یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند.
وی با بیان اینکه این انتظار همه کشورهای عضو از سازمان ملل متحد است، افزود: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه که اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.
رئیس‌جمهور علت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: سازمان ملل و مجمع عمومی جایگاه مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران است؛ دیدگاهی که در آن جهان مطلوب جهانی عاری از فقر، عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و عاری از بی‌عدالتی و تبعیض است که در آن کرامت انسان مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت‌های فراوان موجود در جهان در جهت جلوگیری از آفات و بلاهای طبیعی و مصائب ناشی از سیاست‌های سلطه‌طلبانه به کار گرفته می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند با قدرت امپراطوری رسانه‌ای خود مانع شنیده شدن سخن و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در جهان شود، تصریح کرد:‌ بنده به‌عنوان نماینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، زبان گویای مردم خواهم بود تا حقایق را از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای دولت‌ها و ملت‌ها تبیین کنم.
رئیسی: انتظار داریم سازمان ملل صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرت‌ها
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفته است، در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان یک ظرفیتی برای بیان سخن ملت ایران و تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم صدای ملت ایران را برسانیم.
وی ادامه داد: این صدا امروز رساتر از همیشه است چرا که ما سال گذشته در جنگ شناختی و ترکیبی دشمن علیه ملت بزرگ ایران، یک پیروزی را پشت سر گذاشته‌ایم.
رئیس‌جمهور افزود: دشمنان تصورشان این بود که انقلاب اسلامی با این تکانه‌ها صدمه می‌بیند و درخت تنومند انقلاب اسلامی دچار مشکلی خواهد شد، اما دشمن دچار ‌اشتباه محاسباتی شد.
رئیسی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، عنوان کرد: امیدوارم به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه اقتضای این نمایندگی است را بیان کنم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سازمان ملل باید صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرتمندان، تصریح کرد: انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان ملل شود و اگر سازمان قدرت‌ها باشد، صدای ملت‌ها شنیده نمی‌شود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi