شناسه خبر : 104361
سه شنبه 18 مهر 1402 , 11:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دومین پرونده جانبازان شیمیایی در دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی است

فاش نیوز - دهقان گفت: در دو دعوی که علیه شرکت‌های هلندی اقامه شد، یک دعوی به نتیجه نهایی رسیده و دیگری هم در حال رسیدگی است که امیدواریم رأی مناسب به سود جانبازان صادر شود.

کد خبر: ۶۲۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۸ - 10October 2023
 
معاون حقوقی رئیس جمهوری: دومین پرونده جانبازان شیمیایی در دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی است«محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده جانبازان شیمیایی در دیوان دادگستری بین‌المللی (لاهه) اظهار داشت: موضوعات حقوقی در عرصه بین‌المللی به چند دسته تقسیم می‌شود و همه پرونده‌هایی که پیش می‌آید را نباید با یک معیار مورد بررسی قرار داد. یکی دولت‌ها هستند که از مصونیت برخوردارند و دیگری اشخاص، شرکت‌ها و نهادهای غیر دولتی هستند.
 
دهقان با بیان اینکه دولت‌ها در عرصه بین‌المللی مصونیت دارند، گفت: ایالات متحده آمریکا مصونیت جمهوری اسلامی ایران را نقص کرد که این اقدام دولت آمریکا در مجلس شورای اسلامی پاسخ داده شد به گونه‌ای که قوانینی مصوب شد که جمهوری اسلامی هم می‌تواند مصونیت آمریکا را نقض کند.
 
معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: کشور کانادا هم مصونیت جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده است و ما در پی این اقدام در دیوان بین‌المللی دادگستری از کانادا به سبب اینکه خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت ایران را نقض کرده است طرح دعوی کردیم. جمهوری اسلامی ایران صرفاً با این دو کشور در خصوص مصونیت بین‌المللی به مشکل خورده است.
 
وی با بیان اینکه مصونیت بین‌المللی کشورها یک اصل و یک قاعده در حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، تصریح کرد: بنابراین ما نمی‌توانیم در موضوع پرونده جانبازان شیمیایی به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع ورود کنیم. در واقع دولت جمهوری اسلامی هم به دلیل چنین قاعده‌ای نمی‌تواند علیه دولت هلند طرح دعوی کند.
 
دهقان در ادامه تصریح کرد: اما موضوع پرونده جانبازان شیمیایی به گونه‌ای است که جانبازان عزیز ما علیه شرکت‌های هلندی که در تجهیز ارتش بعث عراق نقش داشتند، طرح دعوی کردند. خوشبختانه در دو دعوی که علیه این شرکت‌ها اقامه شد، یک دعوی به نتیجه نهایی رسیده و رأی لازم در خصوص آن صادر شده است. دیگری هم در حال رسیدگی است که امیدواریم رأی مناسب به سود جانبازان صادر شود.
 
وی خاطرنشان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری از باب وظیفه‌ای که نسبت به حمایت از اتباع ایرانی دارد نهایت کمک را جهت معاضدت قضایی به جانبازان دارد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi