شناسه خبر : 106189
شنبه 11 آذر 1402 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پسر تفتان؛ مستندی روایی از زندگی شهید «احمد آتشدست»

فاش نیوز - «پسر تفتان» مستندی روایی از زندگی شهید «احمد آتشدست» از شهدای سیستان و بلوچستان و هم‌تبعیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایرانشهر است.

کد خبر: ۶۳۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰ - 02December 2023
 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «پسر تفتان» مستندی روایی از زندگی شهید دکتر «احمد آتشدست» از شهدای سیستان و بلوچستان و هم‌تبعیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایرانشهر است که به قلم مرضیه نظرلو نگارش شده و توسط انتشارات صریر در ۲۱۲ صفحه روانه بازار نشر شده است.

نویسنده معتقد است که یکی از زیبایی‌های جنگ پرده‌برداشتن از رخسار انسان‌هایی است که در فرازوفرود زمانه پا در میدان عمل گذاشته‌اند.

دانشجوی شهید «احمد آتشدست» در سال ۱۳۳۹ در ایرانشهر متولد شد. در اواخر تحصیل در دبیرستان، با مقام معظم رهبری (که آن زمان در ایرانشهر در تبعید به سر می‌بردند) آشنا و از طریق ایشان وارد عرصه‌ی مبارزات سیاسی شد.
پس از پیروزی انقلاب، همچنان ارتباط خود را با مقام معظم رهبری حفظ کرد. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت. ۴۰ روز قبل از شهادتش در تهران، در بیت مقام معظم رهبری توسط معظم‌له، صیغه‌ی عقد ازدواجش جاری شد و پس از آن، جهت شرکت در عملیات «والفجر ۱» عازم میدان جنگ شد و به فرماندهی پدافند دشت فکه رسید. وی سرانجام در ۲۰ بهمن ۱۳۶۱ به شهادت رسید.

«پسر تفتان»؛ مستندی روایی از زندگی شهید احمد آتشدست

در کتاب حاضر، نویسنده معتقد است که یکی از زیبایی‌های جنگ پرده‌برداشتن از رخسار انسان‌هایی است که در فرازوفرود زمانه پا در میدان عمل گذاشته‌اند. ازاین‌رو او کتاب پسر تفتان را که مستندی روایی از زندگی آتشدست است، به‌وسیلهٔ ۳۷ ساعت گفت‌وشنود با خانواده و دوستان او در شهر‌های گوناگون نوشته است.

شهید آتشدست درسال ۱۳۳۹ در میان خانواده‌ای متوسط و مذهبی پا به دنیا نهاد. دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت پشت سر نهاد به طوری که هوش و استعداد و نبوغ خدادادی او بر سر زبان معلمین و دانش‌آموزان آن زمان افتاده بود. از همان زمان کودکی عشق و علاقه‌ای خاص به واجبات و مقدسات اسلام داشت.

پس از آن وارد دبیرستان گردید و در اواخر تحصیل در دبیرستان با استاد گرامی اش مقام معظم رهبری که آن زمان در ایرانشهر در تبعید به سر می‌بردند آشنا گردید و از فیوضات ایشان بهره‌ها جست، به جرگه یکی از یاران صدیق و باوفای ایشان درآمد و از طریق ایشان وارد عرصه مبارزات سیاسی علیه دستگاه جور پهلوی گردید و در کنار مقام معظم رهبری به مبارزه علیه دستگاه مشغول شد تا جائی که بار‌ها از سوی ساواک تهدید و ترعیب شد. اما ذره‌ای در روحیه او اثر نکرد. درآزمون سراسری شرکت نمود و با رتبه بسیارخوب و بالایی وارد دانشگاه پزشکی اصفهان شد.

«پسر تفتان»؛ مستندی روایی از زندگی شهید احمد آتشدست

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تعطیلی دانشگاه‌ها درهر جایی که در آنجا بوی اسلام و انقلاب و حزب‌الله و ولایت می‌آمد، اعم از سپاه و بسیج و جهاد و امورتربیتی و غیره حضور فعال و چشمگیر داشت و این در حالی بود که همچنان ارتباط تنگاتنگ خود را با مقام معظم رهبری حفظ کرده بود. پس از بازگشایی دانشگاه‌ها مجددا جهت ادامه تحصیل به اصفهان مراجعت نمود و در جهت سالم سازی جو دانشگاه پزشکی اصفهان زحمت فراوانی را متحمل گردید. با شروع جنگ تحمیلی بار‌ها به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و رشادت‌های زیادی درمیان همرزمانش از خود به یادگار نهاد.

چهل روز قبل از شهادتش در تهران در بیت مقام معظم رهبری توسط معظم له صیغه عقد ازدواجش با یکی از دانشجویان هم فکر و مرامش جاری گردید. سپس برای آخرین بارجهت وداع با اقوام و خویشان به شهرستان ایرانشهر مراجعت نمود و پس از آن جهت شرکت در عملیات والفجرعازم میدان نبردگردید؛ و به عنوان فرمانده پدافند دشت فکه منصوب شد و سرانجام این مجاهد خستگی ناپذیر فی سبیل الله در ظهر روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۱ در فکه پس از عمری مجاهدت و تلاش وخدمت به اسلام پس از ادای وضو جهت اقامه نماز ظهر و عصر به همراه همرزمش«شهید مجید شجاعی» روانه بودند که سینه‌های پاکشان مورد آماج گلوله‌های دشمن قرار گرفت و روحش در بهشت برین به پرواز درآمد و به آرزوی دیرینه اش که شهادت در راه خدا بود، دست یافت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi