شناسه خبر : 106916
دوشنبه 04 دي 1402 , 15:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فقط نمایندگان مجلس بخوانند؛

یخی که مدام در حال آب شدن است!

اگر مقرر است نمایندگان مجلس با روش متوسط ۱۸ درصدی پلکانی، به افزایش‌های حقوق کارکنان و کارمندان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دهند و مساوات را در میان همه کارکنان باسابقه و کارشناس و کم سابقه دولت رقم بزنند...

فاش نیوز - قانون به پاس بخشی از خدمات و مجاهدت ایثارگران احکام متعددی را وضع کرده تا این فرزندان پاکباخته دین و میهن در دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور با بکارگیری و استخدام شوند. قانونگذار با وضع احکام استخدامی ایثارگران دستکم سه هدف اصلی را دنبال کرده است:

۱- تزریق و ترویج روحیه جهادی و انقلابی در دستگاه‌ها؛

۲- انتقال و بازخورد این روحیه به آحاد جامعه؛

۳- تکیه دستگاه‌ها به توان و خودباوری و ظرفیت های ایثارگران و ایثارگری؛

با پایان دوران دفاع مقدس رفته رفته این فرایند شکل اجرایی گرفت و پس از استخدام، قوانین کشوری و مقررات داخلی به یاری دستگاه‌ها و ایثارگران آمدند.

با اجرای این دسته از احکام قانونی و اعطای تدریجی مزایای تشویقی حداقلی در حقوق پایه ایثارگران مشمول و مستخدم، شامل جانبازان، آزادگان، والدین، فرزندان و همسران شهدا و همچنین رزمندگان، پایه حقوق جامعه هدف قدری متفاوت از دیگر کارکنان شد تا پس از بازنشستگی نیز پابرجا بماند. 

اما در حال حاضر با نحوه افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت در قوانین بودجه سالانه، بویژه در مقاطعی با اجرای روش پلکانی، سقف مزایای تشویقی ایثارگری و سقف‌های اعمالی در قانون و مقررات یاد شده رنگ باخته و حتی به پایه حقوق سایر کارمندان عادی که سابقه کمتری دارند تنزل یافته است! همانند یخی که مدام در حال آب شدن است.

در این ساختار و فرایند کاهشی، حقوق و مزایای پایه حقوق کارکنان و کارمندان ایثارگر در دو گروه خاص و عام قابل بررسی است. در گروه خاص، جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد قرار دارند که از دستگاه خود چند گروه تشویقی و مقطع تحصیلی دریافت کرده‌اند. این جانبازان بویژه هفتاد درصدها و نخاعی‌ها، که اکنون جمع زیادی از آنان بازنشسته شده‌اند و به علت مشکلات فراوان جسمی - حرکتی و افزایش سن، دیگر قادر نیستند به حرفه و شغل جدیدی روی آورند و بیشترین هزینه زندگی را دارند و آمارها و گزارش ها هم موید آن است. در چنین شرایطی از ضررکنندگان اصلی شیوه افزایش‌های پلکانی حقوق سالانه محسوب می‌شوند.

گروه دوم؛ جانبازان ۴۹ درصد و پائین‌تر، آزادگان، والدین، فرزندان و همسران شهدا و همچنین رزمندگان هستند که از ضررکنندگان بعدی این شیوه افزایشی حقوق خواهند بود. بعلاوه، بخشی از حقوق ایثارگران با شرایط خاص، در دستگاه‌هایی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، معطوف به تأمین هزینه‌های پرستاری و همیاری آنان است و اعمال شیوه افزایش پلکانی در این موارد هیچ توجیه قانونی و منطقی ندارد.

در مجموع، روش پیشنهادی متوسط ۱۸ درصدی پلکانی دولت در لایحه بودجه اولاً؛ با عدالت سازگاری ندارد. ثانیاً؛ مصداق بارز ظلم مضاعف است (حتی مساوات نیست)؛ زیرا امتیازات قانونی ایثارگران را در عمل ملغی می‌کند و مغایر با اهداف و نیات قانونگذاران و سیاست‌های کلی ابلاغی حوزه ایثار و ایثارگری است!

همگان واقف‌اند که مزایای ایثارگری در نظام اداری و اجرایی کشور تشویقی به شمار می‌آید و قطعاً ارتباطی با ارتقاء و افزایش موظف طبقات مشاغل اداری و اجرایی و محاسبه اصلی پایه در احکام حقوقی ندارد. بنابراین؛ اگر مقرر است نمایندگان مجلس با روش متوسط ۱۸ درصدی پلکانی، به افزایش‌های حقوق کارکنان و کارمندان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دهند و مساوات را در میان همه کارکنان باسابقه و کارشناس و کم سابقه دولت رقم بزنند، شایسته است به سیاست های کلی ابلاغی و قوانین خاص ایثارگران از سر تکلیف نگاه ویژه‌ای بیندازند و مزایای تشویقی کارکنان و کارمندان ایثارگر را از مزایای موظف و اصلی آنان جدا کنند؛ و فقط پایه حقوق موظف را برای افزایش حقوق سال آینده این قشر ملاک قرار دهند و به تصویب رسانند. در غیر این صورت ظلم مضاعفی را به ایثارگران (بویژه با شرایط خاص) تحمیل خواهند کرد.

|| حمیدرضا گلدوزی

 

اینستاگرام
سلام جانباز25%مستمربگیربنیادازسال62باسن63سال باکمترازحداقل حقوق مصوبه مجلس مسوالین بنیادومجریان قانون اگاهانه نسبت به پایمال حق وحقوقات قانونی راتضییع می نمایند این عدالت رادرحق جانبازان اقایان اگردرمملکت نفس میکشندبه موقعیت وموفقیت رسیده اندازایثارجان گذشتگی جوانی مال دنیا این جانبازان عزیزان بوده وهست
با سلام .عزیزان نماینده مجلس تورم و گرانی با افزایش حقوق و معیشت یونس تا 3 سال 100 درصد آیا تورم می خواهید چکار کنید نمایندگان مجلس شما قلب ملت هستید ؟؟ یک زمانی حقوق معیشت 300 هزار تومان بودش تمام خرج و مخارج کامل بودش حالا دارید چکار می کنید بخدا قسم 9 ماه هستش توان یک کلیو گوشت قرمز ندارم همچنین مرغ یک روز 100 هزار یک روز 85 هزار فکر خوب بکنید شاید دیگر نتوانید نماینده بشوید پس نام نیک بجای بگذارید والسلام مرگ بر اسرائیل
سلام ، تورم ماهیانه 30 درصد است در حالیکه در یک سال تورم 360 درصد میشود حالا برای افزایش حقوق فقط یک بار 18 درصد اضافه میشود و تا پایان سال یعنی 12 ماه همان افزایش ثابت است.
اینکه بعضی افراد محاسبه نمیدانند دلیل نمیشود اینطور برای تورم 30 درصد ماهیانه که 360 درصد در سال است 18 درصد افزایش بدهند و منت هم بگذارند.
همانطور که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به تورم 9 درصدی دولت قبل فرمودند تمام خدمات دولت برای کاهش تورم نباید روی کاغذ باشد بلکه باید در سفره مردم مشخص و تاثیر گذار باشد.
اگر دولت هر درصدی برای جبران تورم محاسبه کند مهم نیست بلکه باید طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تغییرات در سفره مردم مشخص شود و دست از سیاست بازی با مردم بردارند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi