شناسه خبر : 106948
یکشنبه 24 دي 1402 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افرادی که شیفته سلبریتی‌ها هستند؛هوش کمتری دارند

فاش نیوز - نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به سلبریتی‌ها کم‌هوش‌تر هستند.

این تیتر در نیویورک پست، توجه من را به خودش جلب کرد «Celebrity-obsessed people are less intelligent, new study boldly claims» ! و همین باعث شد که بروم و مقاله‌ای که این ادعا را کرده است، کمی دقیق‌تر مطالعه کنم (اینجا) که در ادامه بیشتر درباره آن به شما توضیح می‌دهم. البته شاید خیلی از شما بگویید که «این از قبل هم واضح بود» اما هر ادعایی نیازمند پژوهش و مطالعه علمی است. حالا این ادعا پشتوانه علمی دارد!

چرا ارتباط بین علاقه به سلبریتی و هوش ارزش مطالعاتی دارد؟

مطالعات مختلفی در گذشته هم پیرامون ارتباط بین دو متغیر «علاقه به سلبریتی‌ها» و «مهارت‌های شناختی» انجام شده است اما نتایج نه به طور محکم ارتباط را تایید کرده و نه آن را به طور محکم رد کرده! برخی مطالعات رابطه معکوس را نشان می‌دهد و برخی مطالعات دیگر وجود ارتباط را رد می‌کند (هیچ مطالعه ای نمی گوید شیفتگان سلبریتی‌ها باهوش‌تر هستند) پس فضا برای یک مطالعه گسترده تر فراهم بوده که حالا این مطالعه را Lynn E. McCutcheon در سال ۲۰۲۱ انجام داده است.

پژوهش چطور انجام شد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افرادی که به شایعات هالیوود و سلبریتی‌ها علاقه زیادی دارند، چندان باهوش نیستند – که مطمئناً برای کسانی که دوست دارند صفحات مجلات زرد را ورق بزنند و برنامه های تلویزیونی Reality Show را ببینید، یک ضربه بزرگ خواهند خورد. این مطالعه که اواخر سال گذشته در BMC Psychology منتشر شد، ادعا می‌کند که «ارتباط مستقیمی بین علاقه به سلبریتی و عملکرد ضعیف در آزمون‌های شناختی» وجود دارد که هر دو سواد و توانایی محاسباتی را اندازه‌گیری می‌کنند. این مطالعه از ۱۷۶۳ بزرگسال مجارستانی خواسته است که یک آزمون واژگان ۳۰ کلمه‌ای و یک تست جایگزین عدد را انجام دهند، سپس یک پرسشنامه «مقیاس نگرش سلبریتی» را برای تعیین میزان علاقه آنها به افراد مشهور تکمیل کنند.

|| سیدحمیدرضا عظیمی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi