شناسه خبر : 108078
پنجشنبه 12 بهمن 1402 , 12:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک شبهه بسیار جدی در بحث واردات خودرو جانبازان

روند پیگیری، تصویب آیین‌نامه، تخصیص ارز، اصلاح آیین‌نامه، محدودیت‌های خلاف قانون در آیین‌نامه و عباراتی که در متن قانون و آیین‌نامه به صورت مبهم و چند پهلو آمده نشان از...

فاش نیوز - برخی از دولتی‌ها به دلایل مختلف با واردات خودرو جانبازان موافق نبودند و اگر مجلس بر این موضوع اصرار نداشت، شاید مانع تصویب آن هم می شدند. اما روند پیگیری، تصویب آیین‌نامه، تخصیص ارز، اصلاح آیین‌نامه، محدودیت‌های خلاف قانون در آیین‌نامه و عباراتی که در متن قانون و آیین‌نامه به صورت مبهم و چند پهلو آمده نشان از نفوذ تفکر مخالفان تسهیلات ایثارگران در قوانین و آیین‌نامه‌هاست.
در متن قانون یعنی بند و تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است:
جانبازانی "که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب۳/ ۴/ ۱۳۸۶ استفاده ننموده اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات" به آنان داده می شود.
اداره کل مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اطلاعیه شماره یک اعلام کرد:
درصورتی که جانبازی بعد از تاریخ ۲/ ۱۰/ ۱۳۹۱ (لازم الاجرا شدن قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ (خودرو داخلی و یا خارجی) بهرمند شده باشد مشمول واردات خودرو نخواهد بود.
برخی نگاه‌های تنگ نظرانه که به دنبال محروم کردن همه جانبازان از واردات خودرو بودند با سوءاستفاده از متن مبهم مصوبه قانونی در صدد محروم کردن برخی از جانبازان برآمده اند.
نکات حائز اهمیت که لازم است مسئولان با حسن نیت به آن توجه کنند و جانبازان برای احقاق حق قانونی خود پیگیری کنند به قرار زیر است:

۱ - در متن بند و تبصره ۷ قانون بودجه تاریخ تصویبِ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ۳/ ۴/ ۱۳۸۶ قید گردیده است، یعنی تاریخی که مجلس آن را قبل از بروز اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان و قبل از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسانده است و اگر آن را ملاک عمل قرار دهیم همه جانبازان هفتاد درصد و بالاتر که از واردات خودرو یا امتیاز آن حسب مصوبه دولت احمدی نژاد بهره مند شده اند، از واردات خودرو در این مرحله محروم می شوند.

ثانیا" قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۲ که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است ضمانت اجرایی پیدا کرده، لذا:

الف - کلیه جانبازان هفتاد درصدی که از واردات خودرو و یا امتیاز آن بعد از این تاریخ استفاده کرده اند مستند به مصوبه سال ۸۷ دولت احمدی نژاد بوده، نه ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران.

ب - چگونگی واگذاری، میزان تسهیلات، کارمزد و میزان کمک بلاعوض واگذاری خودرو بر اساس ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مقرر شده بود در آیین‌نامه ای که هیچگاه ودر هیچ دولتی به تصویب نرسید، تعیین تکلیف شود. وقتی چنین آیین‌نامه ای که مشخصا" دولت‌های مختلف با تدوین و تصویب آن مخالف بودند، مصوب نشده، چگونه به استناد آن عده ای را از حق قانونی محروم می کنید؟

شبکه ملی ایثارگران و جانبازان محروم شده از تسهیلات واردات خودرو از رئیس مجلس بخواهند تا با بررسی این محرومیت، به استناد آیین‌نامه دولت در برداشت غلط از قانون، آن را به استناد ذیل اصل ۱۳۸قانون اساسی در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانون بررسی و ابطال نماید.
کسی نیست به آقایان بگوید قانونی که اجرایی نشده، چگونه به استناد آن عده ای را از حق خود محروم می کنید؟

|| یوسف مجتهد

اینستاگرام
سلام عزیزان
مطلب قانونی و عقلانی رو ابراز کردید .اما چه سود که آخر سال و انتخابات و اتمام فرجه قانون در پیش رو می‌باشد
وهر لحظه بهانه ای حضرات مخالف می‌تراشند
همین دوستان هم که مشغول هستند قریب به اتفاق سوار این خودروهای خارجی نمی‌توانند بشوند بلکه زیر پای دیگران ژن برتر و.....میرود و مبلغ حواله خرج بیکاری فرزند و جهیزیه و اجاره و شاید خرید یک خودروی ایرانی برای جانباز میشود !!!!!!
والله چی بگیم
ی وقت ها دست خدا به همه ی مکانها درازه
ازبس همه چی رو واسه جانبازان هفتادی خواستین و هیچ توجهی به پنجاه تا شصت و نه نداشتین این مصیبات به وجود میاد
ی کم درکارهاتون خدارو هم درنظربگیرید کار واسه رضای خدا ضرر نداره
حتی جانبازان زیر پنجاه هم ادم هستن و اونهام حق دارن چطور شما نگفتید در سنوات قبل قراربود کل جانبازان ماشین بگیرن وهمه بازرگانی هم رفتن وکد گرفتن ولی به هفتادی ها فقط دادن
برادران مدیر ومسئول در بنیاد ،کمی در حق جانبازان گشاده دست باشید،در دادن حق قانونی اینان ،با گذاشتن تبصره وتک ماده های کاملا غیرکارشناسی و من درآوردی ، مثل جریان معوقات ده ساله ی ماده38 که آخرش هم معلوم نشد، محاسبه و ارقام به چه نحوی بود!!!؟پاداش پایان خدمت،جناب مسئول برای یکبار میخواهد به این جانباز پرداخت بشه،،خدا رو خوش نمیاد،با تبصره های غیرقانونی،چنان از سر وته آن بزنید،،که امید این عزیزان،نامید شود(با همین مبلغ قرار بود،دختر شوهر بده ، برای پسرش کمکی تو کسب و کارش بشه و...) چرا !!؟
بخدا قسم اینقدر توی رسانه ها گفتید،خودروی خارجی برای جانبازان ،مسکن جانبازان ،وام ۱۰۰میلیونی بانک دی و... که همه ی ملت خیال میکنن،جانبازان در رفاه کاملند !!!! نمی‌دانند حیاتی ترین نیاز جانباز،یعنی بیمه،، باید خودت از جیب بدی ان شالله،در خوش بینانه ترین حالت، شش ماه بعد با کسر فلان و بهمان بهت بدن!!!!؟ بانک زیر نظر حضرتعالی، وام با بهره ی ۲۳ درصد میدهد واگر ۱روز دیر پرداخت شود،دیرکردش رو میگیرد، اون وقت چطور تیم حسابرسی شما،معوقات سالهای ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱ را به نرخ همان سالها محاسبه کردن، اون اعداد و ارقام در اون سالها ارزش داشت،چطور در بانک تون ، ۱روز تاخیر وام ۲۳ درصدی رو محاسبه و دریافت میکنید!!!! ولی وقتی پای منافع جانبازان در میان باشد!!!؟ الان در بحث خودرویی هم، همین روال هست، جانباز ۲۵درصدی که پس از۳۵سال هنوز نتوانسته یک خودروی وطنی با پول خودش بخرد، این زیاده خواهی هست،حق این جانباز نیست، دولت طرحهای مثل جمعیت جوانی ،مادران یک و دو فرزند... چرا تا باحال طرحی برای جانبازان گذاشته نشده!!!! آیا دولت بودجه یی متحمل میشه،،ایا بنیاد ضرر میکند،،نهایتش میخاید ی وام ۲۳ درصدی بدید!!!! چرا فقط جاهایی که حرف منافع ایثارگران هست،،ذره بین هم فکرهای جبهه ندیده ی شما هم با تمام توان بکار میفته!!!؟ در حالیکه در تخصیص ارز ، این ذره بین ها همگی خواب وگاه هم دست می شوند!!!؟ شما اگر کل کارخانه ی سایپا رو هم به جانبازی، که از شدت سرفه شب تا صبح خواب نداره وازهمه بدتر نگرانی برای بدخواب شدن دیگران دارد رو بدید،،هیچ کاری نکردید،،ولی انصافاً ،وجدانا حق اینان رو بدون تنگ نظری بدید.
سلام آقایان مسولان سهم خودرو جانبازان متوفا چه میشود لطفا جواب گو باشید
سلام و درود.....پیشنهاد سایپا به نظرم خیلی خوبه، همکاری در خرید یا فروش خودروی وارداتی برای جانبازان پنجاه به بالا، فقط شرطش گنجاندن مورد و بحث با نظارت و تایید کامل آقای اسرافیلی و دوستان شبکه ملی ایثارگران است
ای کاش زمان جنگ و عملیات هم این همه ماده واحده بود مثلا ماده45 یا........ چرا اون موقع همه یکی بودن حالا که یه امتیاز خودرو هست اینو اون داره و همه یکی نیستن
با سلام اگه قرار بود به جانبازان ۷۰ درصد خودروی خارجی بدهید چرا پیامک دادین ومجبوشان کردین که ۲۰۷ داخلی بگیرین آیا ۲۰۷ قابل مقایسه با ماشینهای خارجی قابل مقایسه است کی جوابگوی ضرر میلیاردی ما است چرا کلا هبرداری وکم لطفی کردن مسولان از کی باید پرسید۱
با سلام اگه قانون باشه باید برای همه يکسان باشه نه اینکه به بعضی‌ها با ترفند فورمول پژوی ۲۰۷ انداختن و از واردات خودرو محرومان کردن آیا حق جانبازی که ۷۰ درصد از کار افتاده میباشد و۳۴ سال که با مرگ دست وپنجه نرم میکنه اینه این عدالته که بدون هیچگونه تسهیلاتی خودروی از رده خارج بگیره واین قابل مقایسه با خودروی میلیاردی است کی باید جواب بده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi