شناسه خبر : 108144
یکشنبه 15 بهمن 1402 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چه کسانی مجاز به واردات خودرو نیستند؟

در این دوره زمانی ۱۴ ساله جانبازانی که از تسهیلات فوق "ماده ۴۵" استفاده کرده‌اند مشمول واردات خودرو ...

فاش نیوز - طبق بند "و" تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به جانبازانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی استفاده کرده‌اند مجوز واردات خودرو داده نمی‌شود. 

در خصوص شبهه به وجود آمده در واردات خودرو جانبازان و عدم بهره‌مندی برخی ایثارگران از امتیاز واردات خودرو برای جانبازانی که از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶ استفاده نموده‌اند باید گفت، با بررسی مواد قانونی مطابق بند "و" تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به جانبازانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، "مصوب ۱۳۸۶" استفاده کرده‌اند مجوز واردات خودرو داده نمی‌شود.

بند و تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به شرح زیر است:

تبصره ۷- صنعت، معدن و ارتباطات

ووزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/ ۴/ ۱۳۸۶ استفاده ننموده اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید. در خصوص سایر مشمولان ماده (۴۵) قانون مذکور از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره (۱۶) این قانون برای خرید خودرو داخلی اقدام می گردد.
گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یکبار به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می شود

 قید "در سنوات گذشته" از لحاظ شمول و محدوده زمانی از تاریخ تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شروع شده است و به زمان ماقبل خود یعنی سال تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران "۱۳۸۶" تسری پیدا می‌کند.

لذا به نظر می‌رسد که در این دوره زمانی ۱۴ ساله جانبازانی که از تسهیلات فوق "ماده ۴۵" استفاده کرده‌اند مشمول واردات خودرو نمی‌باشند و اطلاعیه شماره ۲ اداره کل مسکن و تسهیلات (در صورت فرض استفاده جانبازان) صحیح و مطابق با قانون صادر شده است.

اما موضوع جانبازانی که در زمان ریاست جمهوری دولت اسبق از مصوبه معافیت سود بازرگانی خودرو استفاده کرده‌اند شامل واردات خودرو می باشند؛ زیرا مصوبه فوق منصرف از ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.

 بر این اساس با توجه به اینکه آیین نامه‌ها و مصوبات دولت از جمله قوانین به شمار می‌آید، بهره‌مندی قبلی جانبازان از معافیت سود بازرگانی ۳۰ و ۴۰ میلیون تومانی سابق به موجب قانون جداگانه صورت گرفته است و منافاتی با استفاده مجدد آنها از تسهیلات واردات خودرو موضوع قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ندارد.

در خصوص ایراد وارده مبنی بر اینکه آیین نامه ماده ۴۵ از طرف دولت تصویب نشده است باید گفت که این امر مانع از اجرای ماده ۴۵ نبوده است. زیرا آیین نامه‌ها شیوه اجرای قانون را بیان می‌کنند و در صورت اجرای قانون تصویب آیین نامه موضوعیت نداشته و سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.

همچنین با توجه به اینکه طبق مفاد تبصره ۲ ماده ۴۵ بنیاد شهید و امور ایثارگران ملزم به تنظیم آیین نامه اجرایی نبوده است و تبصره ۲ مذکور بیان کرده" آیین‌نامه مزبور توسط بنیاد و... تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید که هیچ الزامی جهت تنظیم آیین‌نامه برای بنیاد پیش بینی نشده است.

|| حمیدرضا زارعیان

اینستاگرام
هوالرئوف
"عظیم‌ترین گناهان، خوردن به ناحق و تجاوز به مال یک مسلمان است (مولی امیرالمؤمنین، تحف‌العقول، ص 217)."
"یکایک جانبازان، شایسته تجلیل و الگو قرار گرفتن هستند (بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران، 12/11/1375)."
عطف به نامه‌ شماره ١٥٨٥٦٧٣/1402 مورخ 08/11/1402 وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)
و پیرو نامه شماره 85983/ ت 61254 ه مورخ 18/05/1402 وزرات صنعت، معدن و تجارت- بنیاد شهید و امور ایثارگران/ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛
با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص) و با احترام، همانطور که مستحضرید هیئت وزیران در جلسه 08/05/1402 به پیشنهاد شماره 47366/02/400 مورخ 10/02/1402 بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، واردات خودرو توسط جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران استفاده ننموده‌اند را تصویب نمود. در همین راستا و بر اساس بند دوم ماده 17 تصویب‌نامه نامبرده، مشمولینی که ظرف (10) سال گذشته از هیچ‌گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده ننموده‌اند، در اولویت بهره‌مندی از طرح ابلاغی معرفی گردیده است..
شایان ذکر است اینجانب جانباز 70 درصد قطع نخاعی ویژه، سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات جسمی و روانی دچار می‌باشم. علیرغم این مهم و با عنایت به مطالب مطروحه، نامبرده به دلیل استفاده از طرح حواله خودرو مورخ 22/12/1391، با توجه به اطلاعیه شماره یک دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص واردات خودرو برای جانبازان 50 درصد و بالاتر جزو مشمولین طرح واردات خودرو نمی‌باشم.  بر اساس اطلاعیه مذکور در صورتیکه جانباز بعد از تاریخ 02/10/1391 (لازم‌الاجرا شدن قانون جامع خدمت‌رسانی ایثارگران) به هر نحوی از تسهیلات موضوع ماده 45 بهره‌مند شده باشد مشمول واردات خودرو نخواهد بود. از طرفی بند دوم ماده 17 تصویب‌نامه هیئت وزیران (تصویب مورخ 18/05/1402) به صراحت مشمولینی که ظرف (10) سال گذشته از هیچ‌گونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده ننموده‌اند، در اولویت بهره‌مندی از طرح ابلاغی معرفی می‌نماید ( بیش از 10 سال از استفاده نامبرده از طرح حواله خودرو گذشته است). لذا بر اساس اطلاعیه بنیاد شهید و امور ایثارگران حق ورادات خودرو از نامبرده سلب، در حالی که تصویب‌نامه هیئت وزیران این موضوع را حق مسلم تلقی می‌نماید!!! به این ترتیب دوگانگی ایجاد شده در خصوص برخورداری از امتیاز واردات خودرو در کش و قوس بلاتکلیفی قرار گرفته و در نهایت امتیاز از نامبرده سلب گردید. در پایان خواهشمند است دستورات لازم در خصوص بررسی و استیفای حق نامبرده را مبذول فرمایید. پیشاپیش از لطف و توجه حضرتعالی سپاسگزارم و توفیق روز افزون را خواستارم.
                                                                                                                  وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ
آقای دکتر زارعیان عزیز
به مطلب حقوقی بسیار ارزشمندی اشاره نمودید
احسنت
قانون ماده 45 اجرا شد.
قانون ماده 54 را هم اجرا کنید.
حق الناس است!!!
مسئولینی که به خدا اعتقاد دارند!!!!!
بترسند...
خوب این یعنی چی همه جانبازان 70 درصد همه بازم میگم همه خودرو یا گرفتن یا حواله گرفتن فروختن الان چطور میشه یکی سال 90 گرفته تعلق میگیره یکی 93 یا.... گرفته نه این ظلم هست پس تکلف ما چی میشه چطور میشه هم رزم ادم دوبار بگیره ولی بقیه یک بار اونم نه ماشین خارجی ماشین دادن دندی کلی هزینه کردیم تا اتومات بشه که هرروز خدا تعمیرگاه هستیم بد هم میان تبلیقات میکنن به همه جانبازان خودرو دادمی شود دورغ دورغ مردم فریبی
رزمندگان وجانبازان زیر20درصد
سلام،مثل همیشه جانبازان زیر۵۰٪ سرشان بی کلاه ماند.نه از غرامت جنگی خبری هست ونه ازماشین، فکر کنم ما مردیم نوبت به ما میرسد.جانبازان بالای ۵۰٪درصدتاحالادوبار ماشین گرفتند ولی جانبازان درصدپایین فرغون هم ندادند. تورو خدا بسه دیگه تا کی تبعیض. همه جانبازان دارای درصدانتظاردارند.
با سلام ودرودیک سوال برای آقایانی که این قانون ماده 45 نوشته اند این است که اولا خوردو داخلی به قیمت روز بوده ومبلغ آن هم وام بوده که جانباز پرداخت کرده بنابر این به این امتیاز گفته نمیشود واقعا شأن یک جانباز این است که به راحتی یکی را تایید میکنند ویکی را نه یکی از دوستان جانباز من سال 94حواله خودرو گرفت وباز هم به ایشان تعلق گرفته است ولی این جانب سال 92خوردو داخلی گرفتم تعلق نگرفته در ضمن حرف بنده این نیست که چراایشان گرفته. این است که چرا برای خانواده جانباز وشهید این قوانین آزار دهنده که با اعصاب وروان عزیزان بازی میکنند پس عزیزان بدانند که هیچ گونه خدماتی به جانبازان عزیز نمیدهند فقط بین عزیزان تفرقه ایجاد میکنند ودر جامعه هم همین طور ارزش جانبازان را با این قوانینی که بدون هیچ گونه نگرش که درست باشد از بین میبرند.این یکی از هزاران مشگلی است که در قوانین جانبازان وجود دارد بنده از لحاظ چشم گوش فک و دندان آسیب دیدم الان برای در مان دندانهایم به مشگل برخورد کردم اولا در کمیسیون اول بود آسیب فک و دندان ولی بابت حق پرستاری فک را ثبت نکردند فقط سه تا دندان نوشته اند دوما همون سه تا دندان که الان تمامی دندانهایم دچار مشگل شده اند میگویند برو دکتر خرج بکن بعد فاکتور بیاورید تا ببینیم چقدر هزینه به شما میدهند .اگر عزیزان دقت کنند شبیه همین داستان خودرو است متاسفانه قانون یا ماده ای وجود ندارد که حتی یک جانباز بتواند خود را هم درمان کند الحمدالله هیچ دندان پزشک یا بیمارستانی با دی قرار داد ندارد .همه این مشکلات شبیه هم هستند و فقط صدای ساز واواز با قوانین دست پا شکسته برای جانباز میماند وبس واقعا شاید عزیزان بفرمایند که صحبت ما خودرو است این داستانها چیست .ولی حقیقت این است برادران همه قوانین خدمات جانبازان شبیه هم است انشاالله خداوند لطفی کند که عزیزان نیاز به این قوانین نداشته باشند ولی ناراحت کننده است چون که مشکلات اقتصادی برای این قشر خیلی سخت وازار دهنده است .فقط نمک بر زخم زدن را خوب اجرا میکنند آرزوی سلامتی برای تمام جانبازان عزیز
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi