شناسه خبر : 108317
شنبه 21 بهمن 1402 , 10:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«احمد»؛ مجاهدت سردار حاج احمد کاظمی در زلزله بم

فاش نیوز - «احمد» روایت بخشی از رشادت‌های سردار شهید «حاج احمد کاظمی» است؛ اما نه در جبهه جنگ با دشمن بلکه برای یاری هموطنان در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم.

کد خبر: ۶۵۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳ - 10February 2024
 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سه فیلمِ «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «پرویز خان» ساخته‌ی علی ثقفی و «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری در نهمین و آخرین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

«احمد»؛ روایتِ رشادت سردار احمد کاظمی

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)؛ «احمد» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی» فیلم اولِ روز پایانی جشنواره فیلم فجر بود.

«احمد»؛ مجاهدت سردار حاج احمد کاظمی در زلزله بم/ «شور عاشقی»؛ روایت دوران اسارت خانواده شهدای کربلا

ربیعی که با ساخت فیلم‌های «ضد» و «لباس شخصی» نشان داد که فیلمسازی کاربلد در سینمای انقلاب و دفاع مقدس است، در سومین تجربه فیلمسازی‌اش به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و حضور «سردار شهید حاج احمد کاظمی» در کسوت فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه در این فضا رفته است.

«امیرعباس ربیعی» و «رضا محبی‌نوری» فیلمنامه را نوشته‌اند و «حبیب والی‌نژاد» تهیه‌کننده فیلم است که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان سینمایی سوره تولید شده است.

نویسندگان فیلمنامه «احمد»، روایت باورپذیری را از حواشی واقعه‌ی بم، به نگارش درآورده‌اند و داستان در بستری دراماتیک از ابتدا تا انتها پیش می‌رود. در روند داستان اشاراتی به دوران دفاع مقدس نیز دارد و از برخی عملیات‌ها مانند مجنون و برخی فرماندهان مانند شهید باکری یاد می‌شود که به درستی تداعی کننده‌ی نقش موثر برخی از فرماندهان دفاع مقدس در دوران پس از جنگ است.

زلزله بم در سال ۱۳۸۲ و در دوره‌ی دولت خاتمی (اصلاحات) رخ داده است که در روند داستان به دفعات و گاه برجسته به کارشکنی دولت در این واقعه اشاره می‌شود که نپرداختن به آن آسیبی به پیشبرد داستان و نشان دادن نقش شهید کاظمی نمی‌زد و اتفاقی که افتاده یحتمل موجب عدم همراهی قشر عظیمی از مخاطبان با فیلم می‌شود. سینمای انقلاب و دفاع مقدس براساس منویات و تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی باید بستری برای ایجاد وحدت و همگرایی ملی باشد و از سهم دادن و سهم‌خواهی پرهیز  کند.

ربیعی اما در ساختار فیلم موفق‌تر از نگارش فیلمنامه بوده و فضاسازی خوبی از آن سال‌ها و رخ‌داد واقعه به تصویر کشیده است. بازیگر نقش شهید احمد کاظمی چهره‌ی شناخته شده‌ای نیست که تصمیم و اتفاق درستی برای ارتباط بیشتر مخاطب با این قهرمان ملی است. فیلمبرداری فیلم که عمدتاً محدود به فرودگاهی در حوالی بم است کم‌نقص و منطقی انجام شده و رنگ و نور، مناسب فضای داستان است.

«احمد» که براساس جدول اکران فیلم‌های جشنواره قرار بود روز اول نمایش داده شود به‌دلیل آماده نبودن به روز آخر جشنواره رسید که بنظر همچنان موسیقی و صدای فیلم نواقصی دارد که در اکران عمومی مرتفع می‌شود.

«تینو صالحی» بازیگر نقش شهید کاظمی و «توماج دانش‌بهزادی»، «ساره رشیدی»، «مهیار شاپوری»، «عباس جلیل‌زاده»، «عماد درویشی» دیگر بازیگران فیلم هستند.

بیشتر بخوانید؛

سقوط هواپیمای بمب‌افکن رژیم بعث عراق در باغ کیانوش/ «آبی روشن» بر مدار انسانیت 

«پرویز خان»؛ فیلمِ ورزشی جشنواره فیلم

«علی ثقفی» در اولین تجربه‌ی سینمایی خود «پرویز خان»، فیلمی با محوریت مرحوم پرویز دهداری فوتبالیست و مربی سال‌های نه چندان دور ورزش ایران را ساخته است.

«احمد»؛ مجاهدت سردار حاج احمد کاظمی در زلزله بم/ «شور عاشقی»؛ روایت دوران اسارت خانواده شهدای کربلا

پرویز دهداری از فوتبالیست-مربیان قبل و بعد از انقلاب اسلامی است که در دوره‌ی مربیگری خود و در مقطعی که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد به دلیل برخی تغییرات دچار اختلافاتی با برخی از فوتبالی‌ها شد که ثقفی در فیلمش به آن پرداخته است.

ثقفی که خود فیلمنامه‌ی فیلم را نوشته در خلال برگزاری مسابقه فوتبال میان ایران و کویت که خط داستان بر آن استوار است، به یکی از عملیات‌های دفاع مقدس نیز اشاره داشته است.

به نگارش درآوردن فیلمنامه‌های شخصیت‌محور که قرار است پرتره‌ای از یک شخصیت را مصور کند، به‌ویژه که زمان زیادی هم از واقعه نگذشته باشد بسیار کار سختی است و به راحتی محل قضاوت و اظهارنظرهای محتلف و متفاوت قرار می‌گیرد که ثقفی با جرآت به سراغ آن رفته و توانسته آن ایام را روایت کند.

ثقفی در ساختار فیلمش، به‌ویژه‌ صحنه‌های مسابقه در زمین فوتبال عملکرد قابل قبولی داشته است. سعید پورصمیمی نقش پرویز دهداری را ایفا می‌کند و مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، یدالله شادمانی دیگر بازیگران این فیلم بیوگرافیک هستند.

«پرویز خان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی عطا پناهی است.
 
«شور عاشقی»؛ روایت خانواده شهدای کربلا

«شور عاشقی» به کارگردانی «داریوش یاری» آخرین فیلمِ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود.

«احمد»؛ مجاهدت سردار حاج احمد کاظمی در زلزله بم/ «شور عاشقی»؛ روایت دوران اسارت خانواده شهدای کربلا

یاری که نگارش فیلمنامه و تهیه‌کنندگی فیلم را نیز خود برعهده دارد در «شور عاشقی» به دوران اسارت خانواده‌ی شهدای کربلا پرداخته است که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن جماعتی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند.

یاری پیش از این نیز فیلمی مستندگونه و روایت‌بار تحت عنوان «کربلا جغرافیای یک تاریخ» درخصوص واقعه‌ی کربلا ساخته بود، و این‌بار در «شور عاشقی» به مصائب اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام، پس از واقعه عاشورا پرداخته است. یاری با تجربه قبلی از تولید فیلم با محوریت عاشورا، در محتوا و فرم فیلم عملکرد مناسبی داشته است.

محتوای فیلم در بستری داستان‌محور پیش می‌رود و مخاطب را درگیر می‌کند. همچنین ساختار فیلم هم با انتخاب لوکیشن‌های مناسب و ساخت دکورهای مورد نیاز و بازی کم‌نقص بازیگران مخاطب را نگه‌می‌دارد.

یکی از نقاط قوت فیلم موسیقی آن است که با استفاده از ساز و نواهایی حماسی و نوستالژیک به ساختار کمک زیادی کرده است. «شور عاشقی » محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است. شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی از بازیگران این فیلم هستند. 

حاشیه‌های روز پایانی جشنواره 

● نهمین و آخرین روز جشنواره فیلم فجر به زندهیاد «داریوش مهرجویی» اختصاص یافت.

● خانواده شهید احمد کاظمی در زمان پخش و نشست خبری فیلم «احمد» در محل برگزاری جشنواره حضور داشتند.

● پیشکسوتان فوتبال مانند حسن روشن در زمان نمایش فیلم «پرویز خان» در محل برگزاری جشنواره حاضر شدند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi