شناسه خبر : 108375
دوشنبه 23 بهمن 1402 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امیر سرلشکر خلبان شهید «عباس بابایی»

فاش نیوز - شهید «عباس بابایی» از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از حماسه‌سازان دوران هشت سال دفاع مقدس است که ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ در حالی که مسئولیت معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی را بر عهده داشت، به شهادت رسید.

کد خبر: ۶۲۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰ - 11February 2024
 
دانشنامه شهدا | امیر سرلشکر خلبان شهید «عباس بابایی»
نام و نام خانوادگی: عباس بابایی
محل تولد: قزوین
تاریخ تولد: ۱۳۲۹/۰۹/۱۴
شاخه نظامی: ارتش جمهوری اسلامی ایران
مسئولیت: معاون عملیات نیروی هوایی ارتش
تاریخ شهادت: ۱۳۶۶/۰۵/۱۵
سن:  ۳۷ سال
محل شهادت: سردشت
مزار شهید: قزوین

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: امیر سرلشکر خلبان شهید «عباس بابایی» ۱۴ آذر سال ۱۳۲۹ در شهرستان «قزوین» متولد شد. وی سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شده و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز، سال ۱۳۴۹ جهت تکمیل خلبانی و گذراندن دوره پیشرفته، به کشور آمریکا اعزام شد.

«عباس بابایی» به‌دلیل این‌که جزو خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری F5 بود، به‌همراه تعداد دیگری از همکارانش برای پرواز با هواپیمای F14 انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.

وی پس از اوج‌گیری مبارزات ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی، به‌عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی وارد و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌­گیری انجمن‌­های اسلامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شود.

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پس از آغاز جنگ تحمیلی، رشادت‌های فراوانی در خدمت به انقلاب از خود نشان داد و به علت مهارت و ورزیدگی که در عملیات‌های متعدد داشت به کسب درجه سرهنگی نائل شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ به پیشنهاد رئیس شورای‌عالی دفاع و تائید امام خمینی (ره) به درجه سرتیپی رسید.

«عباس بابایی» در طول خدمت صادقانه خود، سمت‌های مختلفی را بر عهده داشت؛ از جمله در مرداد سال ۱۳۶۰ به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان منصوب شد و پس از آن در آذر سال ۱۳۶۲ نیز سمت معاونت عملیاتی فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به وی محول شد که تا زمان شهادتش عهده‌دار این مسئولیت بود.

وی در طول مدت فعالیت شجاعانه خود، بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های شکاری داشت و تنها طی یک سال و نیم، بیش از ۶۰ ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۶ مصادف با عید قربان با یک هواپیمای دو کابینه F5 در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان «علی‌محمد نادری» (خلبان کابین جلو) عهده‌­دار انجام مأموریت پروازی شد و پس از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت، مورد اصابت گلوله‌های ضدهوایی قرار گرفته و در سن ۳۷ سالگی به شهادت رسید.


تولد، دوران کودکی و تحصیلات

امیر سرلشکر خلبان «عباس بابایی» سال ۱۳۲۹ در شهرستان «قزوین» متولد شد. وی دوران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان «دهخدا» سپری کرد و دوران متوسطه را نیز در دبیرستان «نظام» با موفقیت به پایان رساند. «عباس بابایی» پس از اخذ مدرک دیپلم، پس از شرکت در کنکور سراسری، در رشته پزشکی پذیرفته شد؛ اما به‌دلیل این‌که به خلبانی علاقه داشت، از آن انصراف داد و سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شده و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز، سال ۱۳۴۹ جهت تکمیل خلبانی و گذراندن دوره پیشرفته، به کشور آمریکا اعزام شد.


فعالیت‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پس از بازگشت از آمریکا، با ورود هواپیما‌های پیشرفته F14 به نیروی هوایی ارتش، به‌دلیل این‌که جزو خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری F5 بود، به‌همراه تعداد دیگری از همکارانش برای پرواز با هواپیمای F14 انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. وی در مدت دانشجویی علی‌رغم گسترش فساد در بین نیرو‌های مسلح طاغوت، جزو متعهدترین و تیزهوش‌ترین افسران ایرانی بود.


ازدواج

امیر سرلشکر «عباس بابایی» ۴ شهریور سال ۱۳۵۴ با «ملیحه حکمت» دختر دایی خود  ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک دختر به نام «سلما» و ۲ پسر به نام‌های «محمد» و «حسین» است.


مبارزات انقلابی

پس از اوج‌گیری مبارزات ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی، امیر سرلشکر «عباس بابایی» به‌عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی وارد شد.


فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌­گیری انجمن‌­های اسلامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، ویژگی­‌های فردی و شخصیتی و جهد مذهبی و پایبندی «عباس بابایی» به مسائل اعتقادی و مواضع دفاعی او در مقابل انحرافات، سبب شد که وی به سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شود.

سال ۱۳۵۸ برای «عباس بابایی» سال پرکاری بود؛ چراکه نابسامانی­‌های بسیار، القائات انحرافی و دسیسه­‌های گروهک‌­های منافقین که با طرح انحلال ارتش قصد از هم­‌پاشی نیرو‌های مسلح را داشتند، کار را سخت کرده بود؛ اما او با بینش و درک عمیق خود و نیرو‌های مؤمن و انقلابی، برای حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.


فعالیت‌ها و مجاهدت‌ها در دوران دفاع مقدس

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، رشادت‌های فراوانی در خدمت به انقلاب از خود نشان داد و به علت مهارت و ورزیدگی که در عملیات‌های متعدد داشت به کسب درجه سرهنگی نائل شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ به پیشنهاد رئیس شورای‌عالی دفاع و تائید امام خمینی (ره) به درجه سرتیپی رسید.

«عباس بابایی» در طول خدمت صادقانه خود، سمت‌های مختلفی را بر عهده داشت؛ از جمله در مرداد سال ۱۳۶۰ به فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان منصوب شد و پس از آن در آذر سال ۱۳۶۲ نیز سمت معاونت عملیاتی فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به وی محول شد.

«عباس بابایی» از جمله افسران متعهد نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که همواره وفاداری خود را به جمهوری اسلامی با انجام پرواز‌های متعدد در جبهه‌های جنگ به اثبات رساند. وی در طول مدت فعالیت شجاعانه خود، بیش از سه هزار ساعت پرواز با انواع هواپیما‌های شکاری داشت و تنها طی یک سال و نیم، بیش از ۶۰ ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رسانید.

وی در طول جنگ تحمیلی، در عملیات مختلف نظامی شرکت داشت و در شرایط دشوار عملیات همواره پشتیبانی رزمندگان اسلام بود. او در قرارگاه‌های عملیاتی شخصاً حضور می‌یافت و همپای رزمندگان اسلام به بررسی طرح‌ها و نقشه‌های عملیات هوایی می‌پرداخت.

«عباس بابایی» به کمک همکارانش در مدت ایام حج سال ۱۳۶۶ طرحی را برای عبور سالم کشتی­‌های تجاری در خلیج فارس به اجرا درآورد که ماحصل‌ آن عبور امن چهل فروند کشتی غول‌پیکر تجارتی از تنگه خورموسی بود.


شهادت

سال ۱۳۶۶ نام «عباس بابایی» برای سفر حج نوشته شد و همه‌چیز برای زیارت خانه خدا مهیا بود؛ اما ناگهان وی در آخرین لحظات و در فرودگاه، از رفتن به حج صرف نظر کرد. وقتی با اصرار اطرافیان مواجه شد، گفت: «مکه من این مرز و بوم است. مکه من آب­‌های گرم خلیج فارس و کشتی‌­هایی هستند که باید سالم از آن عبور کنند. تا امنیت برقرار نباشد، من مشکل می­‌توانم خودم را راضی کنم»؛ لذا خانواده را فرستاد؛ اما خودش نرفت. در تماس تلفنی که همسرش از مکه با او داشت گفت: «ان‌شاءالله خودم را تا عید قربان به شما می‌رسانم».

امیر سرلشکر «عباس بابایی» پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۶ مصادف با عید قربان با یک هواپیمای دو کابینه F5 در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان «علی‌محمد نادری» (خلبان کابین جلو) عهده‌­دار انجام مأموریت پروازی شد و پس از بمباران مواضع دشمن و انجام ماموریت، خود را برای رسیدن به عید قربان آماده کرد.

هواپیما غرش‌کنان همچون صاعقه هوا را می‌شکافت و پیش می‌رفت. ناگهان صدای اصابت گلوله فضا را متحول کرد. «لبیک اللهم لبیک»، حاجی خود را به مسلخ عشق رساند. «عباس بابایی» سال‌ها بود که نفس خود را قربانی کرده، حال نوبت به جان دادن است و رسیدن به محبوب. صدا در کابین طنین‌انداز است عباس جان، حاجی، اما صدایی نمی‌آید. هواپیما مورد اصابت گلوله‌های تیربار ضد هوایی قرار گرفته و گلوله حنجره شهید بابائی را پاره کرده بود و وی در روز عید قربان، در سن ۳۷ سالگی ذبیح‌الله شد.

خاکسپاری

پیکر پاک و مطهر امیر سرلشکر شهید «عباس بابایی» معاون عملیات نیروی هوایی ارتش، با شکوه خاصی ساعت ۴ بعدازظهر با حضور حجت‌الاسلام «باریک‌بین» نماینده حضرت امام خمینی (ره) در استان قزوین، وزیر سپاه، فرمانده نیروی هوایی ارتش و پرسنل متعهد نیروی هوایی و نیروهای نظامی و انتظامی و خانواده‌های معظم شهدا و ده‌ها هزار تن از مردم شهر قزوین و با شعارهای کوبنده پس از عبور از خیابان‌های قزوین تا امامزاده حسین (ع) این شهر تشییع شد و سپس امیر سرلشکر شهید «منصور ستاری» فرمانده نیروی هوایی ارتش، طی سخنانی درباره مقام سرلشکر شهید بابایی و خدمات او در طول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سخنانی ایراد کرد.


سبک مدیریتی

شخصاً در عملیات‌ها شرکت می‌کرد

امیر سرلشکر «عباس بابایی» برای پیشرفت سریع عملیات‌ها به نظارت بر کار‌ها اکتفا نمی‌کرد و علی‌رغم ممانعت‌هایی که برای جلوگیری از پرواز وی به دلیل سمتی که داشت به‌وجود می‌آوردند؛ اما خود شخصاً در پرواز‌های عملیاتی شرکت می‌کرد و با مهارت و شجاعتی خاص به مقابله با دشمنان اسلام می‌پرداخت.

هستی خود را در میدان جنگ می‌بینم

«عباس بابایی» با وجود این‌که معاون عملیات نیروی هوایی بود؛ اما هیچ‌گاه خود را از صحنه نبرد جدا نمی‌کرد و همیشه در میدان‌های جنگ حضور داشت و می­‌گفت: «اگر پرواز نکنم، احساس ضعف خواهم کرد، زیرا هستی خود را در میدان جنگ می‌بینم».


وصیت‌نامه

وصیت‌نامه امیر سرلشکر شهید عباس بابایی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خدایا، خدایا، تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگهدار.

به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت می‌کشم وصیت‌نامه بنویسم. حال سخنانم را برای خدا در چند جمله ان شاءالله خلاصه می‌کنم.

خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده.
خدایا، همسر و فرزندانم را به تو می‌سپارم.
خدایا، در این دنیا چیزی ندارم، هرچه هست از آن توست.
پدر و مادر عزیزم، ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.

عباس بابایی
۶۱.۴.۲۲
۲۱ ماه مبارک رمضان»


خصوصیات اخلاقی

تقوا در آمریکا

به‌گفته یکی از همرزمان امیر سرلشکر شهید «عباس بابایی»، در دوران تحصیل آموزش خلبانی در آمریکا، روزی در بولتن خبری پایگاه آموزشی «ریس» که هر هفته منتشر می­‌شد، مطلبی نوشته شده بود که توجه همه ما را به خود جلب کرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت ۲ بعد از نیمه شب می­‌دود تا شیطان را از خود دور کند. من و بابایی هم‌اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم». او گفت: «چند شب پیش بی‌­خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع کردم به دویدن. از قضا کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه برمی‌­گشتند آن‌ها از دیدن من شگفت‌زده شدند.

کلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد، نزد او رفتم»، او گفت: «در این وقت شب برای چه می­‌دوی؟» گفتم: «خوابم نمی‌آمد خواستم کمی ورزش کنم تا خسته شوم. گویا توضیح و جواب من برای کلنل قانع‌کننده نبود. او اصرار کرد تا واقعیت را برایش بگویم»، به او گفتم: «مسائلی در اطراف من می‌گذرد که گاهی موجب می‌شود شیطان با وسوسه­‌هایش مرا به طرف خودش و گناه بکشاند و در دین ما توصیه شده که در چنین مواقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم».


سریال تلویزیونی «شوق پرواز»

مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران و به کارگردانی «یدالله صمدی» در مورد زندگی امیر سرلشکر شهید «عباس بابایی» ساخته شد که طبق نظرسنجی صدا و سیما، بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد. این سریال از شهریور سال ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال، در قالب ۲۴ قسمت به روی آنتن رفت. بازیگری نقش «عباس بابایی» در سریال «شوق پرواز»، برعهده «شهاب حسینی» بوده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi