شناسه خبر : 29335
چهارشنبه 16 مهر 1393 , 12:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آویشن برای سرما نخوردن!

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی) - دوباره با رنگارنگ شدن برگ درختان و اعجاز زیبای برگ ریزان پائیز و سرد شدن هوا، احتمال سرماخوردگی و شیوع آنفلوآنزا و عفونت های گلو و ریه و سینوزیت و... افزایش می یابد. به خصوص در اقشار با سیستم ایمنی پائین که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و یکی از این اقشار آسیب پذیر جانبازان گرامی می باشند که با داشتن انواع مجروحیت ها و دردها و مصرف انواع داروها، از سیستم ایمنی عموما" پائینی برخوردار هستند.

از آنجا که پیش از این در مورد مواد غذایی افزاینده سیستم ایمنی و پیشگیری کننده از بیماری های فصل سرد مانند عسل، لیموترش و سیر صحبت کردیم ، این بار به سراغ گیاهی می رویم که اثر درمانی آن در بیماری های مختلف و در بهبود سرماخوردگی و عفونت نیز ثابت شده است.

آویشن

گیاهی که اگر در بهار وارد جاده فیروکوه شوید و در مکانی بنام گدوک توقف کنید به وفور یافت می شود و خودتان می توانید از لذت چیدن آویشن تازه بهره مند شوید. این گیاه که به صورت درختچه و پربرگ است دارای گل های صورتی چتری پری ست و در قسمت های مختلف دشت ها می روید.گیاهی معطر که کوهستانی بوده و در قسمت های مختلف کشور می روید.


خواص و فواید مصرف آویشن:

1. آویشن ضد سرفه و خلط آور قوی ایست. زمانی که فرد عفونت گلو دارد و دچار سرماخوردگی شده است اگرمنظم از دمکرده آویشن استفاده کند، به شدت میزان سرفه کاهش یافته و باعث بهبود گلو درد می شود. آویشن تب بر نیز هست.

2. آویشن با داشتن مواد ضد التهاب در کاهش عوارض برونشیت و التهاب دستگاه تنفس نیز مؤثر است. این گیاه حتی در بهبود تنگی نفس و آسم نیز می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

3. آویشن دارای طبع گرم بوده و در متعادل کردن غذاهایی با طبع سرد در افراد سرد مزاج می تواند مؤثر باشد. به عنوان مثال آش یا سوپی که با حبوبات و سبزیجات و آب با طبع سرد تهیه می شود، در فرد با طبع سرد باعث ایجاد دل درد یا دل پیچه شود می تواند با داشتن آوشین، عوارض کمتری ایجاد کند.


4. آویشن یک ضدنفخ بسیار قوی نیز هست و می تواند در بهبود عوارض مصرف غذاهای نفاخ کمک زیادی بکند. بنابراین در افراد دچار گاستریت یا التهاب معده که با خوردن غذا دچار نفخ شدید می شوند یا افراد دارای معده نفاخ می تواند بسیار مفید باشد.

5. آویشن با داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچ خود در از بین بردن بیماری های قارچی و انگلی روده نیز مؤثر است.

6. کاهش دردهای مفصلی و دردهای ناشی از روماتیسم و همچنین درهای نقرس( رسوب اسیداوریک در مفاصل) نیز یکی دیگر از خواص مصرف آویشن است.

7. غرغره کردن دمکرده آویشن در درمان آفت که عموما" ناشی از ضعیف شده سیستم ایمنی ست نیز می تواند مفید باشد.

8. به دلیل داشتن کاروتنوئید یعنی پیش ساز ویتامین آ ، در تقویت بینایی نیز بسیار مؤثر است و همین طور در بهبود شرایط پوست و مو.

9.آویشن یک تفیه کننده خوب خون نیز هست .

10. این گیاه حتی می تواند نیروی جنسی را افزایش دهد.

11. در درمان بیماری های کبد و کلیه بسیار مؤثر است.


این گیاه در صنعت داروسازی برای شربت های سرفه و در صنایع غذایی مانند پاستا و پیتزا و سس ها و ادویه ها و ... استفاده می شود.

می توانید از آویشن به شکل دمکرده، ادویه پودری و عرق استفاده کنید.

نکته: مادران باردار و افرادی که در ادرار آلبومین دفع می کنند مجاز به استفاده از این گیاه نیستند!

اینستاگرام
درود بر کارشناس محترم دانستن خواص اویشن خصوصابرای ما شیمیاییها خیلی لازم بودممنون
سلام بر دکتر عزیز سرکار خانم نام آور .
جانبازان و ایثارگران سرافراز! لطفا به توصیه های ارزشمند خانم دکتر توجه بفرمایید والا اگر خدای نکرده سرما بخورید هم باعث رنج شما میشه هم من .... چون اون وقت اگه بیمه طلایی نداشته باشید یا مثل ما که با بیمه طلایی قرارداد نداریم ، مدام پیش من شکایت می کنید که پول حتی قرص استامینوفن و قرص سرماخوردگی را هم پرداخت کرده اید ؟!
هرچی هم من بگم آخه اگه قرصها مال شرکت ... باشه بهترن شما باید ما به التفاوت پرداخت کنید !قانع نمی شید هیچی با دلخوری می فرمایید :
پ ن پ می خواید بابت اون قرص هایی که مثل گچ می مونند ولی مجانی
به خوردمان می دید ما باور کنیم که قدر جانبازان را می دونید ؟!!؟
خدایش حق با شماست اما وقتی شما هم در خیلی زمینه ها اصلا به حرف خانم دکتر او کارشناسای خانم و مشاوره های آن ها اهمیت نمی دید تقصیر من چیه ؟
خانم دکتر نام آور شما هم بیشتر به ما سر بزن . خدا نگهدارت
خانم نام آور سلام . وقتی اسم جانباز شیمیایی ۱ را دیدم یک سوال برایم مطرح شد !
میگم آیا در علم تغذیه توصیه هایی وجود دارد که از طریق مصرف آن عوارض و جراحات جانبازان کم و درد آنها را تسکین دهد؟
مثلا من خودم وقتی می خواهم در سایت فاش نیوز بنویسم اول یک لیوان عرق بیدمشک و بهار نارنج می خورم که با دیدن بعضی کامنتها طپش قلب نگیرم یا اعصابم ...
بعد اینکه وقتی می بینم پزشکان امروز بیشتر شربت باریج و الوئورا و ... تجویز می کنند ترغیب شدم که بدانم آیا شما می توانید در این زمینه برای هر گروه از جانبازان توصیه های علمی داشته باشید ؟
باتشکر
با سلام
با تشکر فراوان از توجه شما به مطلب و امید سلامتی شما
لطفا" به ستون سلامت مراجعه فرمائید. ما تا کنون در رابطه با عوارض مختلف جانبازان مختلف، عوارض قلبی یا کلیوی جانبازان قطع نخاع، جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و ... و هر آنچه به خصوصا" علم تغذیه مربوط می شود، مطالبی را نوشته ایم.
به مواد غذایی موثر در بیماری های قلبی، اضافه وزن، آرام بخش، بیماری های تنفسی و ... اشاره کرده ایم.
لطفا" مراجعه بفرمایید. اگر موضوع خاص یا جدیدی به نظرتان می رسد که در این مطالب نیست، بفرمایید
سلام علیکم. ازخانم دکترسعیده نام آور ربای اطلاغ رسانی موارددرمانی و تغذیه جانبازان متشکریم و کارشان قابل تقدیر و تحسین است. ازخانم دکتر تقاضامندیم درمورد رزِم غذایی جانبازان ازاده که هپاتیتBداشته و ازضعف عمومی رنج می برند و کاهش وزن دارند مطالبی منتشرفرمایند. این دسته ازآزادگان جانباز که چندمرحله عمل جراحی درعراق داشتند و بلحاظ وضعیت نابسامان بهداشتی دربیمارستانهای عراق(بیمارستان تموزالعسگری) و عدم رسیدگی و احتمالا تزریق فرآورده های آلوده و مشکوک، به هپاتیتBمبتلا شدند و البته درایران تحت نظرپزشکی هستند و هرسالهPRCمی دهند تا خدای نکرده مسری نشود. باوجوداین که مدام تحت نظرپزشک هستیم اما علت کاهش وزن و لاغری و ضعف جسمی را خوب تشخیص نمی دهند و صرفا با آمپولهای ویتامینه رفع تکلیف می کنند. خواهشمندیم درمورد رژیم غذایی مناسب راهنمایی فرمایید. متشکریم.
برادر گرامی مطلبی راجع به بی اشتهایی که عارضه هپاتیت می باشد در ستون سلامت است. مطالعه بفرمایید.
فراموش نکنید بهترین راهکار برای این موضوع مراجعه حضوری به متتغذیه و تنظیم رژیم غذایی پرپروتئین و پرکالری ست. در ضمن سعی کنید که ویتامین ها را بیشتر از طریق خود میوه ها دریافت کنید
در تعداد وعده زیاد و حجم کم میزان مصرف مواد غذایی را بالا ببرید
سلام ، از مدیریت محترم سایت مقدس فاش نیوز که با ارائه مطالب متنوع و مفید کمک بزرگی به حل انواع مسائل میکنند بسیار متشکر و قدردان هستیم. لطفا منبع اطلاعات فوق الذکر را برای کسب جزییات خواص دارویی معرفی نمایید. با توجه به تخصص کارشناس محترم تغذیه که از خواص معجزه آسای آویشن ارائه کرده لطفا تفاوت خواص گیاه تازه و خشک را اعلام فرمایند. با عنایت به اینکه اغلب مردم ایران دارای طبع سرد و کم خون هستند آیا آویشن میتواند درمان مناسبی برای رفع ضعف و ناتوانی صبحگاهی بانوان مصرف گردد. آیا مصرف مداوم و طولانی دم کرده آویشن برای کمک به درمان و ممانعت از تکرار سرماخوردگی ، تب و سرفه دخترم همراه با داروهای تجویزی پزشک مفید است یا امکان تداخل دارویی وجود دارد؟ متاسفانه روش شناخت گیاهان دارویی وجود ندارد لذا برخی عطاران بجای گفتن کلمه نداریم ، گیاهان مشابه دیگری تحویل میدهند که امکان ضرر برای مصرف کننده دارد. تقاضا داریم چنانچه روشی عملی بجز عطر آنها که قابل توصیف نیست برای شناخت گیاهان دارویی وجود دارد ارائه فرمایند.
با سلام به برادر گرانقدر
با تشکر از اینکه مطلب را مطالعه نمئده اید، عرض می نمایم که همه گیاهان وقتی تازه هستند دارای تمام خواص و وقتی فرایندی بر روی آنها انفاق می افتد مثل خشک شدن در اثر آن مقداری از مواد مغذی خود را از دست می دهند.
آویشن در افراد با طبع سرد می تواند تأثیر خوبی داشته باشد اما ضعف را بایسد پیگیری کرد و علتش را برطرف نمود.
برای بهبود سرماخوردگی همانگونه که گفته شد، آویشن تأثیرگذار هست اما برای جلوگیری از تکرار سرماخوردگی لطفا به مطلب " موادی که مصرف کنید سرما نمی خورید" و "مرکبات ناجی فصل سرد" و " خواص معجزه آسای لیموترش" مراجعه نمایید. در این مطالب راه های پیشگیری از سرماخوردگی به تفصیل توضیح داده شده است.
مختصرا" اینکه احتمال زیاد دختر جنابعالی سیستم ایمنی پائینی دارد. روزانه مصرف 100 گرم یکی از انواع گوشت ها، غلات کامل، میوه روزانه 2تا3 عدد، سبزیجات روزانه زیاد، روزانه یک تا دو لیوان شربت عسل و آیلیمو تازه و آویشن استفاده شود.
طعم و عطر آویشن نیز مشخص است. برای خرید حتما" نمونه آن را تست کنید و بو کنید و خریداری نمایید.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi