شناسه خبر : 84963
یکشنبه 07 شهريور 1400 , 10:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک رسانه افغانستانی خبر داد

روز حمله داعش به فرودگاه کابل، بیشتر مردم را آمریکایی‌ها کشتند

شاهدان عینی حادثه فرودگاه کابل اظهارکردند که بیشتر مردم افغانستان در روز حمله داعش نه بر اثر حمله انتحاری که، در اثر شلیک مستقیم نظامیان آمریکایی جان خود را از دست دادند!
انفجارهای انتحاری روز پنج شنبه کابل هشدارها درباره قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش و القاعده را در افغانستان بالا برده است. روز پنج شنبه بر اثر این انفجارهای تروریستی 170 نفر کشته و 1330 نفر نیز زخمی شدند. پنتاگون اعلام کرده 13 تن از کشته شدگان از نیروهای آمریکایی بوده‌اند. اما گزارش‌های جدیدی نیز منتشر شده که حاکی است ارتش آمریکا پس از این انفجار مهیب و به دنبال حمله انتحاری داعش، بنا به دلایل نامعلوم مردم بی‌گناه و بی‌پناه افغانستان را به گلوله بسته‌اند.

به گزارش تسنیم یکی از شبکه‌های اینترنتی افغانستان با افشای جزئیات حادثه فرودگاه کابل اعلام کرده بیشتر جان‌باختگان این رویداد در نتیجه شلیک مستقیم نظامیان آمریکایی به قتل رسیدند. یکی از شاهدان عینی که پس از حادثه فرودگاه  کابل در انتقال پیکر قربانیان کمک می‌کرد به این رسانه گفته بیشتر این افراد نه در نتیجه حمله انتحاری داعش بلکه توسط شلیک مستقیم نظامیان آمریکایی کشته شدند: «برخی می‌گویند داعش این افراد را از پشت سر هدف قرار‌داده است، اما وقتی اجساد را بررسی می‌کردم دیدم که هرچه گلوله به مردم اصابت کرده از طرف بالا آمده و به سر، گردن و سینه مردم خورده بود و از این پایین‌تر گلوله‌ای اصابت نکرده بود». درباره انفجار کابل، فاکس نیوز به نقل از سرلشکر «هنک تیلور» معاون عملیات منطقه‌ای ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا خبر داده که بر اساس اطلاعات تکمیلی رسیده به دست پنتاگون، تنها یک بمب‌گذار انتحاری در انفجار فرودگاه کابل نقش داشته است. با این حال، پس از شام خونین کابل صدای 7 انفجار دیگر نیز در فرودگاه کابل شنیده شده است و گفته می‌شود که با هدف انهدام تجهیزات و امکانات نیروهای آمریکایی و به صورت کنترل شده به وقوع پیوسته است؛ آن هم همزمان با حمله داعش!
قدرت‌یابی داعش
از سوی دیگر برخی گزارش‌ها از قدرت‌یابی داعش در افغانستان خبر می‌دهند. پیش از این اخبار و گزارش‌های زیادی از انتقال نیروهای داعش به افغانستان توسط آمریکا در رسانه‌های منطقه منتشر شده بود و عبور راحت تروریست‌ها از بین نیروهای آمریکایی و وقوع انفجار در منطقه تحت کنترل آمریکا تردید‌ها را درباره منشاء این حملات افزایش داده است.
« جان کربی»، سخنگوی پنتاگون دیروز در یک کنفرانس خبری به فرار هزاران زندانی داعشی طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «زمانی که نیروهای ارتش افغانستان فروپاشیدند، هزاران نفر از زندانیان داعش از دو زندان فرار کردند». سخنگوی پنتاگون با اشاره به این موضوع که تا کنون 5100 آمریکایی از افغانستان منتقل شده‌اند گفت که عملیات خروج درراستای انتقال نیروها و تجهیزات افزایش خواهد یافت. سخنگوی پنتاگون این را هم گفت که: «شرایط آینده در افغانستان هرگونه که باشد، آمریکا پس از عملیات خروج دیگر حضور نظامی در افغانستان نخواهد داشت...داعش تهدیدی خطرناک به شمار می‌آید و این تهدیدات را جدی می‌گیریم و انتظار داریم که در آینده حملاتی در افغانستان انجام بگیرد».
مهلت یک هفته‌ای طالبان به مردم
خبر دیگر از افغانستان اینکه طالبان به تمامی افرادی که در کابل زندگی می‌کنند و سلاح و سایر اموال دولتی را در اختیار دارند یک هفته مهلت داد که آنها را به این گروه تحویل دهند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «در شهر کابل به تمام کسانی که وسائط، اسلحه، مهمات و دیگر اجناس دولتی را در اختیار دارند یک هفته مهلت داده می‌شود که آن را به طالبان تحویل دهند در صورت تخلف از این دستورالعمل با متخلفان برخورد می‌شود». طالبان همچین اعلام کرده که اگر دلار یا آثار باستانی از نزد کسی هنگام سفر به دست بیاید، ضبط و با وی برخورد قانونی می‌شود. ذبیح الله مجاهد همچنین طی یک مصاحبه‌ای در واکنش به حمله انتحاری در فرودگاه کابل گفت: «حضور نیروهای آمریکایی انگیزه چنین اقداماتی را فراهم آورده و طالبان از آمریکا خواسته تا هرچه زودتر خاک افغانستان را ترک کند... پس از خروج آمریکا ما اطمینان می‌دهیم که دیگر به هیچ گروهی اجازه چنین اقداماتی داده نخواهد شد و همچنین از خاک افغانستان تهدیدی علیه دیگر کشورها وجود نخواهد داشت».
 مجاهد وضعیت فرودگاه کابل را بحرانی توصیف کرد و گفت: «نیروهای طالبان برای کنترل جمعیت در چنین وضعیتی آموزش ندیده و قادر به کنترل جمعیت نیستند». سخنگوی ارشد طالبان از مردم افغانستان خواست که در فرودگاه تردد نکنند و اطمینان داد که پس از عادی شدن اوضاع تمام افرادی که تمایل داشته باشند قادر خواهند بود خاک افغانستان را ترک کنند.
بی اعتمادی به بایدن
نیویورک پست هم با اشاره به «خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان» نوشته که: جو بایدن اعتماد ارتش، متحدان ما و مردم آمریکا را از دست داده است...او اعتماد ارتش، متحدان ما و مردم آمریکا را از دست داد. رئیس‌جمهور در ماه آوریل(فروردین) وعده داد که سربازان از افغانستان به شکل مسئولانه، حساب شده و ایمن به خانه باز خواهند گشت و هرگونه خطر مرتبط با این خروج را کم اهمیت جلوه داد. امروز او می‌گوید تخلیه هزاران نفر از کابل سخت و دردناک می‌بود، مهم نیست که چه زمانی آغاز شد و چه زمانی شروع کردیم... هیچ یک از هشدار‌ها نتوانست جلوی بایدن را در رها کردن پایگاه هوایی بگرام و خودداری کردن از ایجاد مناطق ایمن نظامی و نجات دادن متحدان افغان و آمریکایی‌های گرفتار شده در افغانستان بگیرد. تصمیمات فاجعه بار بایدن در فرودگاه کابل ازدحامی در فرودگاه کابل ایجاد کرد که نیرو‌های ما را در موقعیت نامطلوبی قرار‌داد و صد‌ها و شاید هزاران آمریکایی و دارندگان کارت سبز را در تنگنا قرار‌داد. اکنون ارتش چگونه می‌تواند به بایدن اعتماد کند؟».
برکناری فرمانده به دلیل انتقاد از بایدن
از سوی دیگر یک سرهنگ دوم تفنگداران دریایی آمریکا بعد از انتقاد از مقام‌های ارشد این کشور در ارتباط با افتضاح خروج از افغانستان، از کار برکنار شد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «استوارت شلر» در کلیپی پربازدید که ساعاتی پس از کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در حملات کابل در روز پنجشنبه منتشر کرد و بیش از ۳۸ هزار مرتبه به اشتراک گذاشته شد، رهبری آمریکا را خطاب قرار‌داد.
این تفنگدار آمریکایی در این ویدئو می‌گوید: در یک زمان احساسی قرار داریم، این کار را به این دلیل انجام می‌دهم که نارضایتی و تحقیر فزاینده‌ای نسبت به بی‌کفایتی درک شده در سطح سیاست خارجی دارم. فرمانده گردان تفنگداران دریایی گفت که آمادگی دارد از ۱۷ سال سابقه کاری خود بگذرد تا از سران آمریکا بخواهد که به شکست‌های خود در افغانستان اعتراف کنند. شلر گفت که اکنون از دوستانش در ارتش می‌شنود که می‌پرسند آیا همه جان باختگان طی دو دهه گذشته در افغانستان بعد از آنکه خروج سراسیمه آمریکا باعث قدرت گرفتن طالبان شد، ارزشش را داشت. این نظامی آمریکایی که سابقه حضور در جنگ‌های عراق و افغانستان را دارد، افزود: آنچه من (در پاسخ) خواهم گفت این است که از نظر من، احتمالاً همه آن افراد بیهوده مردند. به گزارش فارس حدود ۱۸ ساعت پس از بارگذاری ویدئوی او در فیس‌بوک، تفنگدار دریایی اعلام کرد که برکنار شده است!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi