شناسه خبر : 89106
شنبه 21 اسفند 1400 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نوبت به لغو تحریم و دادن تضمین که رسید آمریکا جا زد

اگرچه روند گفت وگوها در وین همچنان معطل تصمیم سیاسی آمریکایی‌هاست اما آنها سعی می‌کنند با فرار به جلو و هیاهوی رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها و ارائه تضمین زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

مذاکرات وین در حالی به مراحل حساسی رسیده که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند با بازی‌های رسانه‌ای و مقصر‌تراشی درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.
در حالی که مذاکرات وین به‌دلیل تعلل آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی پیرامون موضوعات باقی‌مانده که در محدوده خطوط قرمز ایران است، معطل مانده و مقامات و رسانه‌های غربی مدام ایران را به دروغ، مانع حصول توافق معرفی می‌کنند، درخواست روسیه برای اخذ تضمین از آمریکا نیز به عامل جدیدی برای بهانه‌جویی آمریکا تبدیل شده است.
در برهه‌ای که از نگاه ناظران و دیپلمات‌های ارشد دو طرف، هیچ زمانی تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده، غرب از بازوی رسانه‌ای خود برای تحت‌تأثیر قرار دادن طرف ایرانی بهره می‌گیرد؛ تاکتیکی که البته تازگی ندارد و همواره در جریان مذاکرات به‌کار گرفته ‌می‌شد اما در مراحل پایانی این ماراتُن شدت یافته‌ است.
محافل رسانه‌ای غرب که پیشتر مأموریت‌هایی چون دامن زدن به روسیه‌هراسی، تفرقه‌افکنی در ستون شرقی برجام، ایجاد‌ ترس و تشویش در طرف ایرانی را با طرح سازوکارهایی چون «مکانیسم ماشه» و غیره برعهده داشتند، اینک با مدد «فیک‌نیوز»‌ها درصدد اثرگذاری بر اراده طرف ایرانی برآمده‌اند که به‌طور مشخص شایعه «شکست مذاکرات» و «عبور دیپلمات‌های ایرانی از خطوط قرمز» را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.
محافل غربی در پی افزایش حساسیت مذاکرات، می‌کوشند با روایت‌های نادرست و یکجانبه و نیز تحلیل‌های ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه، جدال دیپلماتیک وین را به سود آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تحت‌تأثیر قرار دهند.
این درحالی است که واشنگتن هنوز پاسخ روشن و سازنده‌ای به ۴ موضوع مورد نظر ایران که از ابتدا نیز در دستور کار مذاکرات بوده، نداده است و همچنان راهبرد چندگانه‌ای را برای فرار از اتخاذ تصمیم سیاسی دنبال می‌کند.
در این رابطه تأکید بر این گزاره غلط که مذاکرات به پایان رسیده و متن توافق نهایی نیز آماده شده است در کنار مرتبط نمودن گره‌های موجود در مذاکرات به درخواست جدید روسیه برای معاف شدن از تحریم‌ها وحمایت ایران از این رویکرد مسکو، تلاشی برای پاسخ ندادن به مطالبات قانونی و منطقی ایران است.
همچنین آمریکایی‌ها در مقطع زمانی فعلی براساس رویکرد ثابت خود در تلاشند تا با تحریک افکار عمومی، فضا را به‌گونه‌ای سازمان دهند که با فشار بر مذاکره‌کنندگان، آنها را مجبور نمایند تا به تصمیم‌گیری در چارچوب مولفه‌های مورد نظر واشنگتن اقدام کنند.
این در حالی است که بسیار روشن است که ضرب‌الاجل‌های ساختگی متعدد و مانورهای تکراری‌ترک محل مذاکرات از سوی مقامات غربی و افزایش فوق‌العاده فشارهای رسانه‌ای نتوانسته مذاکره‌کنندگان ایرانی را از پیگیری مطالبات و خطوط قرمز غیرقابل تغییر بازدارد. طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که آمریکا حاضر است از رفتارهای ایذایی دست بردارد و رویکردی سازنده را برای دستیابی به توافق قوی در پیش بگیرد یا همچنان به امید تأثیرگذاری اقدامات فرامذاکراتی برای امتیازگیری می‌خواهد نقش خود را در مقام مانع اصلی حصول توافق حفظ کند.
درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش رو‌به‌رو کرد
در همین رابطه منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید آمریکا روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از توقف مذاکرات، رایزنی‌های برای حل مسائل باقیمانده ادامه یابد.
ایران جمع‌بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آن را به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف‌های مقابل و به‌ویژه آمریکاست.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: آمریکا با پاسخ‌ها خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فی ما بین روسیه و آمریکا نیز وجود دارد که البته به مسئله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی‌ارتباط خواهد بود و مسئله‌ای که لازم است دو کشور آمریکا و روسیه آن را میان خود حل کنند.
 وقفه در مذاکرات؛ میدل ایست آی: ادعاهای طرف آمریکایی عامل توقف 
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در توئیتی از ایجاد وقفه در مذاکرات میان ایران و۱+۴ خبر داد. بر اساس گفته بورل هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌های خود باز می‌گردند.
میدل ایست آی (Middle 
East Eye) رسانه انگلیسی درباره مذاکرات وین گزارش داد: توافق هسته‌ای که بنا به گفته بسیاری از مقامات غربی مذاکره‌کننده آماده بازگشت است، با ادعای طرف آمریکایی مبنی بر توقیف دو فروند نفتکش ایرانی که آنرا نقض تحریم‌ها خوانده، به حالت تعلیق درآمد.
این رسانه انگلیسی درادامه نوشت: جوزپ بورل نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین با استناد به «فاکتورها و عوامل خارجی» گفت که مذاکرات نیاز به یک وقفه دارد، اما با این حال بورل به صراحت گفت: «متن نهایی اساساً آماده و روی میز است».
مشکل کلیدی برجام از نگاه مشاور تیم هسته‌ای
در همین رابطه مرندی از چهره‌های رسانه‌ای مطلع از مذاکرات که در وین حضور دارد نوشت: دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی‌ماندن نام‎های ‌تروریستی، خواسته‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت‌ها، نهادها و افراد از رژیم تحریم‌های «فشار حداکثری» مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف شوند.
همچنین یک منبع مطلع به تسنیم گفت که اصلی‌ترین مسئله در مذاکرات وین مربوط به تحریم افراد و شرکت‌ها و نهادهایی است که در انتفاع اقتصادی ایران از هرگونه توافقی نقش مؤثری ایفاء می‌کنند.
وی افزود: از ابتدای مذاکرات ایران خواستار حذف این افراد و نهادها و شرکت‌ها از لیست موسوم به قرمز بوده‌ایم و طرف آمریکایی با استفاده از حربه‌های مختلف مرتباًً این کار را یا به تعویق انداخته و یا دبه کرده و رفع آنها را به مسائل فرابرجامی گره زده است.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: هم در مواضع رسمی علنی و هم در مذاکره با طرف‌های 1+4 به غربی‌ها و آمریکایی‌ها اعلام شده است که بدون لغو این تحریم‌ها توافق در کار نخواهد بود.
وی همچنین با بیان اینکه ظاهراً آمریکا به‌جای تمرکز برای اتخاذ تصمیم سیاسی لازم در جهت توافق، فرصتش را مصروف عملیات روانی کرده است، اظهار داشت: آمریکا می‌داند که بیش از هرکدام از طرف‌های دیگر برجام به توافق نیاز دارد؛ لذا این کارشکنی‌ها و عملیات روانی بیشتر به ‌ضرر آنها خواهد بود.
اصرار ایران بر خودداری از عقب‌نشینی در مذاکرات وین 
در عین حال بنگاه انتشار خبر بی‌بی‌سی پنجشنبه نوشت که مقام‌های عالی ایرانی تأکید کرده‌اند که در روزهای پایانی مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای حاضر به عقب‌نشینی نیستند.
به گزارش ایرنا، بی‌بی‌سی در گزارشی افزود: رهبر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که ایران از «حضور منطقه‌ای»، «پیشرفت علمی هسته‌ای» و «قدرت دفاعی» خود کوتاه نخواهد آمد. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز گفته دولتش به دنبال رفع تحریم‌ها است، اما از خط قرمزهایی که رهبر تعیین کرده عقب‌نشینی نخواهد کرد.
همزمان، علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران گفته آمریکا در برخورد با «پیشنهادات اصولی ایران»، پاسخ‌هایی «غیرقابل‌قبول» داده و اصرار بر «توافق سریع» نشان می‌دهد آمریکا اراده‌ای برای یک «توافق قوی» ندارد.
«آمریکا» بیشتر از «ایران» نیازمند توافق است؛ عدم توافق در صورت عدم لغو تحریم‌ها 
همچنین اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس به مهر گفت: آمریکایی‌ها در برجام خلف وعده کردند و برخلاف قوانین بین‌المللی به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نبودند. مقامات آمریکا نشان دادند که حتی به امضا و وعده خود هم پایبند نیستند و از برجام خارج شدند. آنان برای آنکه به برجام بازگردند، باید به ایران امتیاز دهند و به تعهدات خود عمل کنند.
وی افزود: آمریکا و کشورهای غربی بیشتر از جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات و توافق احتیاج دارند. حرف ما آن است که تا زمانی که همه تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران لغو نشود و طرف غربی تعهد و تضمین ندهد، توافقی انجام نخواهد شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi