شناسه خبر : 90062
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 , 09:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی و مستند با موضوع شهدا

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس سازمان سینمایی در نشست مشترکی در خصوص تولید فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاه با موضوع شهدا تبادل نظر کردند.
 
ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی و مستند با موضوع شهدا/پیش‌بینی نگارش 10 فیلمنامه، تولید 3 فیلم سینمایی و بیش از 10 اثر مستند در گام اول

 دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، گفت: جامعه به فداکاری نیازمند است و جامعه‌ای که ارکان آن بر اساس فداکاری نباشد، مرده است. مردم برای توسعه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی باید حضور داشته باشند و لازم است که ما در این عرصه میدانی وارد شویم و همه دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.
معاون رئیس جمهور افزود: شهدا و شأن حماسی آنها بهترین الگو برای پویایی، تحول و اعتلای جامعه امروز هستند. ایجاد انرژی مثبت و ظرفیت‌های تازه با بهره‌گیری از میراث ارجمند شهیدان در جامعه قابل تحقق است. در این راستا، به طور قطع، سینما و ابزارهای تصویری می‌توانند در ثبت و روایت و شناسایی این الگوها بیش‌ترین تأثیر و نقش را داشته باشند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شهدا قهرمانان نسل نو تمدن اسلامی به شمار می‌آیند، ادامه داد: باید در کنار پرداختن به قهرمانان تاریخی و دینی این قهرمانان ارزشی، انسانی و اخلاقی را به نسل‌های امروز و فردا معرفی کنیم. گرامیداشت مقام شهدا و حفظ این فرهنگ حفظ امنیت آینده است. خوشبختانه، شهدا در بین اقوام و مناطق مختلف کشور وجود دارند و معرفی آنها به وحدت ملی و انسجام اجتماعی کمک می‌کند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شهدا ظرفیت آفرین هستند خاطرنشان کرد: اگر سراغ ویژگی‌های بزرگ شهدا برویم از منابع غنی بی‌نیاز می‌شویم. در میان 228 هزار شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شخصیت‌های بزرگ، ویژه، تاریخی و بی‌نظیر را مشاهده می‌کنیم که هر کدام آنها می‌تواند برای تاریخ یک ملت کافی باشد که به او افتخار کند.
وی با بیان اینکه برای ساخت 30 فیلم و سریال در هر استان درباره شخصیت‌ها و شهدای قهرمان برنامه‌ریزی شده است از آمادگی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای همکاری گسترده با سازمان سینمایی در عرصه‌های مختلف خبر داد و گفت: ما آمادگی هرگونه همکاری برای فرهنگ‌سازی و انتقال دستاوردهای معنوی و فرهنگی شهدا و شناسایی قهرمانان نسل نو تمدن اسلامی را داریم و در کنار سازمان سینمایی قرار می‌گیریم.
قاضی‌زاده هاشمی همچنین از تلاش برای ساخت چند فیلم سینمایی و مستند و کوتاه با مرجعیت سازمان سینمایی پیرامون شهدا خبر داد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز در این نشست گفت: شهدا نقش و جایگاه ممتازی در تاریخ معاصر این سرزمین دارند و حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای معنوی آنها باعث تحکیم جامعه و رشد معنوی آن می‌شود. البته فراموش نکنیم فیلم‌سازی پیرامون زندگی شهدا سختی‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد. خیلی‌ها کوشیدند در این عرصه‌ها ورود کنند ولی موفق نشدند. روایت زندگی یک شهید با حفظ شاخص‌ها و وجاهت معنوی و عرفانی و حماسی آن شهید بر پرده سینما بسیار سخت و حساس است. از این رو کار هر سینماگری نیست.
وی افزود: داشتن منابع برای این حوزه شرط کافی نیست چرا که به پشتوانه‌های فرهنگی، حرفه‌ای و اعتقادی هم نیاز دارد.
رئیس سازمان سینمایی از ضرورت پرداختن به شهدا به عنوان قهرمانان معاصر جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: سازمان سینمایی آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را با مراکز و دستگاه‌های علاقه‌مند دارد و این فعالیت‌ها را وظیفه خود می‌داند.
وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک بین سازمان سینمایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله توافقات صورت گرفته در این نشست بود افزود: این کارگروه موظف شده است پیرامون متون، ایده‌ها، قصه‌ها و زندگی‌های مختلف بررسی و ارزیابی کند و چند نمونه واجد شرایط برای ساخت فیلم در عرصه‌های سینما و آثار مستند معرفی کند.
 خزاعی با استقبال از رویکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: امیدواریم دستاورد این همکاری تولید آثار ماندگار و تأثیرگذار با موضوع شهدا باشد. در گام اول مقرر شده نگارش 10 فیلمنامه سینمایی و ساخت 3 فیلم سینمایی و بیش از 10 مستند سینمایی به صورت مشترک صورت پذیرد.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi