شناسه خبر : 90587
سه شنبه 17 خرداد 1401 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پل تاریخ قیام ۱۵ خرداد

قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم، جرقه شروع انقلاب اسلامی گردید و ۱۵ سال بعد با سرنگونی نظام شاهنشاهی به ثمر رسید و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پا گردیده و...

فاش نیوز - در این نوشتار قیام ۱۵ خرداد 1342 و قیام مردم ورامین و همچنین شهدای کفن پوش قیام 15 خرداد سال 1342 ورامین تبیین شده است.
 

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

به دنبال سخنرانی افشاگرانه امام خمینی علیه رژیم پهلوی در مدرسه فیضیه در انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب ننگین سفید؛ منجر به دستگیری امام گردید. مردم مسلمان شهرهای مختلف ایران در اعتراض دست به تجمع و راهپیمایی زدند؛ رژیم سفاک در قم، تهران و ورامین مردم را به خاک و خون کشانده و تعدادی از مردم را کشته و مجروح کردند.

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ورامین

با دریافت خبر دستگیری امام خمینی، مردم پیشوا و ورامین که در مراسم عزاداری امام حسین بودند؛ با وصیت و غسل شهادت حرکت کردند و با الحاق برخی روستاییان، جمعیتی قریب ۴ هزار نفر به سمت تهران حرکت کردند. گروه نظامیان اعزامی از تهران، در پل باقرآباد جلوی راه آنان را مسدود کرده و به گلوله می بندند و هفت نفر مظلومانه به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح می شوند. بدن های مطهرشان به بدترین وضع حمل و غریبانه در گورستان مسکرآباد به خاک سپرده شد، و رژیم سفاک اجازه برگزاری مراسم ترحیم به خانواده آنان نداد و حتی هزینه تیرهایی که به بدن مطهرشان اصابت کرده بود را از آنان گرفت!

شهدای کفن پوش قیام 15 خرداد سال 1342 ورامین

در این قیام هفت نفر از جوانان ورامینی بنام های شهید سید مرتضی طباطبایی رفیعی، متولد سال 1308 در روستای محمد آباد؛ شهید عزت‌الله رجبی، متولد سال 1312 در روستای سناردک از توابع شهر ورامین؛ شهید امیر هوشنگ معصومشاهی، متولد سال 1314 در شهر ورامین؛ شهید جعفر عرب مقصودی، متولد سال 1314 در روستای محمد آباد؛ شهید مسیب مهابادی، متولد سال 1294 روستای قلعه نو کهنک ورامین؛ شهید ابوالقاسم اردستانی، متولد سال 1313 در روستای کهنک؛ شهید حسن خانی، متولد سال 1318 در روستای جعفر آباد اخوان، با مشت های گره کرده، فریاد یا مرگ یا خمینی سر داده و از پیشوا و ورامین به سمت تهران در حرکت بودند که در پل باقرآباد به جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شدند و با خون خود ریشه های درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند.

پل باقرآباد قرچک

این پل در ۱۰ کیلومتری غرب ورامین و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع است. این پل آجری و سنگ آهکی در دوره قاجار بر روی رودخانه جاجرود احداث شده است. بزرگترین دهانه آن ۱۱ متر، و با عرض تقریباً ۷ متر و ارتفاع از کف بستر رودخانه ۸ متر (که ۶ متر آن مشاهده می شود) است. این پل به خاطر قتل‌عام معترضان مبارز توسط نیروهای رژیم سفاک پهلوی در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، اهمیت تاریخی دارد. امروزه گاهی به همین دلیل پل پانزده خرداد خوانده می‌شود. و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

یادمان شهدای 15 خرداد

در مجاورت این پل تاریخی یادمانی از این رویداد تاریخی، بنام یادمان شهدای 15 خرداد احداث گردیده که از نظر ظاهری تقریبا شبیه آرامگاه حافظ است و ضرورت دارد شهرداری نسبت به مرمت و احیای آن اهتمام ورزیده و یادآور آن ایثار و جان فشانی پرشکوه واقعه تاریخی و ترویج روحیه مقاومت و فداکاری باشد.

سخن پایانی

قیام خونین 15 خرداد سال 42 مردم، جرقه شروع انقلاب اسلامی گردید و 15 سال بعد با سرنگونی نظام شاهنشاهی به ثمر رسید و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پا گردیده و قریب 44 سال در برابر طوفان های سهمگین خارجی و داخلی مقاوم و پویا در حرکت می باشد و سند افتخاری از ولایتمداری و فداکاری مردان و زنانی است که در دفاع از حریم ولایت جان خود را تقدیم اسلام کردند و برگردن همگان حق دارند و بایستی برای صیانت و حراست از آن در برابر تهدیدات و حوادث کوشا باشیم.

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi