شناسه خبر : 99338
سه شنبه 22 فروردين 1402 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت مدیون مجاهدت‌های شهید آوینی است

فاش نیوز - سرهنگ «آزادی» گفت: شهید آوینی شخصیت کم‌نظیری است که هنر انقلاب اسلامی و گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت و جنگ و جهاد مدیون مجاهدت‌های این اندیشمند بسیجی است.

 

گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت مدیون مجاهدت‌های شهید آوینی استبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، سرهنگ پاسدار «افشین آزادی» رییس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه امروز در مراسم بزرگداشت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی که در اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد، اظهار داشت: شهید آوینی با زبان فاخر هنر و در آثار ارزشمند خود بویژه در مجموعه روایت فتح، خدمت بسیار بزرگی به هنر انقلاب اسلامی کرد.

وی اضافه کرد: شهید آوینی شخصیتی است که هم در حوزه شعر و ادبیات و فلسفه، هم در حوزه سینما، فرهنگ، حوزه دفاع مقدس صاحب آثار ارزشمندی است و مجموعه یادداشت‌ها و سخنان وی در قالب ۱۲ جلد کتاب به چاپ رسیده است.

رییس سازمان بسیج هنرمندان کرمانشاه اظهار کرد: شهید آوینی در عمر کوتاه، اما با برکت خود هنر انقلاب اسلامی را به تعالی رساند، ‌شخصیتی که ریشه و سرچشمه اصلی تفکر ایشان قرآن، نهج البلاغه، احادیث معصومین و کلام امامین انقلاب بود. شخصیتی که با آرا و نظریات متفکران غرب آشنا بود و آنها را نقد و تحلیل می کرد.

وی گفت: شهید آوینی در تبیین مسائل گوناگون آنچنان تسلط و احاطه داشت که گویی در همان دوران زندگی می‌کرد مانند مقالات و یادداشت های ایشان در حوادث کربلا با عنوان فتح خون.

سرهنگ آزادی هدف و رسالت اصلی هنر متعهد را سوق دادن انسان به سمت تعالی و معنویت و ارزش‌ها دانست و افزود: در نقطه مقابل هنر متعالی، هنر غیر ارزشی مانند هنر هالیوودی است با تولیدات هزاران فیلم و پویانمایی برای نابودی ملتها بویژه ملت های مسلمان، لذا هنرمند متعهد بایستی مانند مبلغ دینی و بلکه فراتر از مبلغ دینی با زبان هنر از اسلام ناب، انقلاب اسلامی و ارزش‌ها دفاع کند.

وی یادآور شد: امروز که دشمنان ما در حوزه جنگ سخت توان مبارزه با ما را ندارند، لذا با زبان هنر ضد ارزشی و در قالب جنگ نرم و جنگ ترکیبی علیه ما اقدام کرده‌اند و امروز هنرمندان ما باید رزمندگان خط مقدم مقابله با جنگ نرم وجنگ ترکیبی دشمنان باشند.

رییس سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه تاکید کرد: هنرمندان ما بویژه هنرمندان جوان باید شهید آوینی را به عنوان الگوی تمام عیار هنر انقلاب اسلامی بشناسند و مانند این شهید والامقام در راستای هنر انقلاب و هنر متعهد حرکت کنند.

«ابراهیم رحیمی زنگنه» عضو هیات علمی و استاد دانشگاه رازی کرمانشاه هم در این مراسم گفت: اصلی ترین چیزی که زندگی یک مسلمان را تغییر می دهد، درک و فهم درستی از هستی است که کمال تجلی حضرت حق در هستی است.

رحیمی زنگنه افزود: در بین همه شهدای گرانقدری که بعد از انقلاب اسلامی ما داشته ایم سه شهید ویژگی های خاصی دارند نخستین این شهیدان دکتر مصطفی چمران، شهید مرتضی آوینی و شهید سردار سلیمانی بود، خصوصیات این سه شهید در چند شاخصه برجسته بود که نخستین شاخصه این سه شهید غلبه نگاه توحیدی بود، لذا شهید سلیمانی، شهید آوینی و شهید چمران درک بالایی از تجلی هستی و قرآن داشتند که توانستند به این درجه والا برسند.

این استاد دانشگاه در خصوص هنر و هنرمند انقلابی بیان داشت: نقطه مقابل هنر متعهد هنر مبتذل است، هنری که غفلت را می‌آفریند نه بیداری را لذا هنر متعهد هنر بیداری را می‌آفریند، هنرمندی که تجلی کمال هستی را درک نکند نمی‌تواند هنرمندی با الطاف خداوند و خالق اثری با روح باشد.

«رضا کریمی» معاون توسعه کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه نیز در این آیین گفت: شهید آوینی را نباید فقط یک راوی با صدای ملکوتی روایت فتح بدانیم او «سید شهیدان اهل قلم» نامیده شده است پس باید بدانیم قلم او چه آثاری به جا گذاشته است.

کریمی بیان داشت: در مورد شهید آوینی اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد تا حدی که با موضوع اندیشه‌های او یک مناظره تلویزیونی برگزار شده است، علت این اختلافات وسیع بودن ظرف شخصیتی اوست نه تشتت و ابهام در نظریاتش لذا هرکس به اندازه وسع خود به آوینی نزدیک شده است.

وی اضافه کرد: برای رفع این اختلافات باید جامعیت را در خود تقویت کنیم و وسعت ظرف وجودی خود را به او نزدیک کنیم، همچنین این افزایش ظرفیت بدون مطالعه آثار او ممکن نیست ولی متأسفانه عده‌ای بدون تسلط کامل بر نوشته‌های او نظر می‌دهند و حتی کتاب می نویسند.

وی در ادامه به معرفی اجمالی ۱۲ اثر منتشر شده از شهید آوینی پرداخت و همه را دعوت کرد که آثار او را بخوانند.

در پایان این مراسم سرود شهید حاج قاسم سلیمانی خوانده و از اثر هنرمند نقاش «سونیا رزمجو» هم رونمایی شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi