شناسه خبر : 101109
دوشنبه 29 خرداد 1402 , 10:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بر سر طرح ریلی اتحادیه اروپا اتفاق افتاد

جنگ خیابانی پلیس و فعالان محیط زیست در فرانسه

فاش نیوز - اعتراض به ساخت خط ریلی سریع‌السیر «لیون-تورین» در فرانسه به جنگ خیابانی بین پلیس و فعالان محیط‌زیست تبدیل و در جریان این درگیری‌ها دست کم62 نفر و از جمله 12 پلیس زخمی شده‌اند.
فعالان محیط‌زیست در فرانسه به احداث خط راه آهن قطار سریع‌السیر میان این کشور و ایتالیا معترضند. آنها می‌گویند حفر تونل در پروژه احداث این خط ریلی به محیط‌زیست آسیب خواهد رساند. اما دولت فرانسه مصمم است که این پروژه را به اتمام برساند به همین دلیل وقتی فعالان محیط‌زیست روز شنبه در منطقه «ساووا» تجمع کردند، با نیروهای ضد شورش مواجه شدند. درگیری‌ها آغاز شد و به گفته مقام‌های فرانسوی، ۱۲ نیروی پلیس و ۵۰ نفر از معترضان زخمی شدند. فارس هم در این باره نوشته به نقل از رسانه‌های فرانسوی نوشته است که «بخشدار محلی گفت آنها به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند که ‌آن‌ها هم با گاز ‌اشک‌آور پاسخ دادند.» مقامات فرانسوی گفته‌اند در بازرسی‌های مرزی ۴۰۰ شی مثل چاقو و چکش کشف کرده‌اند. 
گفتنی است این خط ریلی جدید، که تحت حمایت اتحادیه اروپا است، با تونلی ۵۷.۵ کیلومتری از طریق کوه آلپ، در نهایت شهر لیون فرانسه را به تورین ایتالیا متصل خواهد کرد. هزینه برآورد شده این طرح بیش از ۲۶ میلیارد یورو (بیش از ۲۸ میلیارد دلار) است. حامیان این پروژه می‌گویند این طرح، ترافیک جاده‌ای را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد، ولی مخالفان می‌گویند خطرات زیست‌محیطی این طرح به‌ویژه برای کوه آلپ بالاست.
ناآرامی در صربستان
صربستان دیگر گوشه اروپا نیز روز شنبه شاهد تظاهرات گستردی مردمی بود و ده‌ها هزار نفر از مردم بلگراد با برپایی تظاهراتی برای هفتمین هفته متوالی، خواستار برکناری رئیس‌جمهور، وزیر کشور و رئیس ‌سرویس مخفی این کشور شدند. به گزارش «رویترز»، ده‌ها هزار معترض در بلگراد بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی این شهر را مسدود کرده و سران دولت صربستان را به‌دلیل ترویج فرهنگ خشونت که منجر به قتل ۱۸ نفر در سوم و چهارم ماه می(13 و 14 اردیبهشت) شد، مقصر اعلام کردند. در این دو روز خشونت‌های مسلحانه خیابانی جان دانش‌آموزان را گرفت و افکار عمومی صربستان را خشمگین نمود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات ضمن تاکید بر لزوم برکناری ووچیچ از ریاست‌جمهوری، خواستار استعفای «براتیسلاو گاسیچ» وزیر کشور و «الکساندر وولین» رئیس ‌سرویس مخفی صربستان به دلیل ناتوانی در منهدم کردن باندهای جنایتکار در این کشور شدند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi