شناسه خبر : 101189
چهارشنبه 31 خرداد 1402 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تقویت و ایجاد شبکه نیرو‌های جهادی و فعالان حوزه ایثار و شهادت

فاش نیوز - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین افتتاحیه نخستین اجلاس سراسری مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران با عنوان «در مسیر تحول» در مجتمع ایثار کردان کرج، گفت: تقویت و ایجاد شبکه نیرو‌های جهادی و فعالان حوزه ایثار و شهادت در دستور کار بنیاد قرار دارد.

تقویت و ایجاد شبکه نیرو‌های جهادی و فعالان حوزه ایثار و شهادت/ تحول در بنیاد شهید در راستای افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت خدمات

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین افتتاحیه نخستین اجلاس سراسری مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران با عنوان «در مسیر تحول» در مجتمع ایثار کردان کرج، ضمن گرامیداشت به مناسبت نزدیک شدن به ایام عید قربان و تشکر از برگزارکنندگان این اجلاس با اشاره به دستاورد‌های نظام اسلامی در طول سال‌های گذشته، اظهار داشت: این نظام مقدس کارآمدی خودش را به جهان ثابت کرد، از نظر دفاعی به حدی رسیده است که با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارد مقابل نظام سلطه ایستاده است و یک نمونه کارآمدی است، مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایی که دارند امیدبخشی را تکرار می‌فرمایند و با وجود مشکلات در عرصه‌هایی به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم که قابل توجه است برای همین در سایر عرصه‌ها این موفقیت نیز دست‌یافتنی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به جایگاه بنیاد در نظام اسلامی برای خدمت‌رسانی به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: برنامه تحولی بنیاد بر این اساس طراحی شده است که ما یک ساختار الگویی مبتنی بر مبانی اسلامی ایجاد کنیم. برای آینده کشور رهبران اجتماعی از بین افراد باورمند به انقلاب باشند، افرادی که این باور را اثبات کردند. در بیانات و وصیت‌نامه امام (ره) آمده است چه نگاهی به فرزندان شهدا باشد و در سیاست‌گذاری و نظارت در کشور نقش داشته باشند. اینکه نظام توسط مردم ایجاد شده است و باید توسط مردم اداره شود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در دی سال ۱۳۶۹ گفت: ایشان فرمودند که «فرض بنیاد شهید، فرض حیات انقلاب است و با همین دید هم باید به بنیاد شهید نگاه کنند؛ هم کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند و هم بخصوص کسانی که خودشان را زیر بار سنگین این کار عظیم درگیر و مشغول کرده‌اند و وظیفه را در این تشخیص داده‌اند، که تشخیص خوب و مبارکی هم هست.». همچنین مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۷۱ در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان نمونه شاهد فرمودند که «مسؤولیت بنیاد شهید و خدمتگزاری در بنیاد شهید، چیزی نیست که کسی نسبت به آن بتواند با استغناء برخورد کند. همه باید مشتاقانه دنبال خدمت در بنیاد شهید باشند. مشتاقانه دنبال خدمت به خانواده‌ی شهدا باشند. این، برای هرکس که برای بنیاد شهید و خانواده شهدا خدمت کند، افتخار است. اگر چنین فرصتی‌گیر کسی افتاد که خدمت کند، آن را باید مغتنم بشمارد. این را موهبت الهی بداند و خود را آماده کند که جواب این مسؤولیت الهی را با تلاش، کار و زحمت خود بدهد.» این سخنان را در مورد هیچ سازمان و نهاد و دستگاهی نشنیده و نخوانده‌ایم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران و توفیق خدمت به ایثارگران گفت: اول باید شناختی نسبت به آنچه در بنیاد وجود دارد از جمله اطلاعات ساختاری پیدا می‌کردم اینکه ابعاد و نیاز‌های گسترده جامعه هدف ما چیست؟ و شناختی از جامعه هدف و مسیری که بیش از ۴۰ سال طی شده است پیدا می‌کردم، بنیاد مدیران مختلفی را به خود دیده است و دو وظیفه تکریم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از وظایف بنیاد مورد بررسی قرار گرفت و باید و نباید‌های حاکم تبدیل به گزارش اولیه شد، مطالعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی جامعه هدف توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌ها تهیه شده و بر این مبنا و همچنین قوانین بالا دستی و سیاست‌های کلی برای مسیر اجرایی برنامه‌هایی در نظر گرفته شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برنامه عملیاتی و ثبت و ضبط فرآیند موجود، گفت: اجرای کار در بستر برنامه عملیاتی برای ما اهمیت داشت. نگاه این بود که اقدامات سنتی در بنیاد به سمت هوشمندسازی برود و بنیاد که نهادی خدمت‌پایه به ایثارگران است و سازمان انرژی اتمی کشور دو دستگاهی در کشور هستند که ۱۰۰ درصد خدمات آن‌ها به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. همه اقدامات و طراحی کلان ما این بود که بر اساس مبانی حرکت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر مرجعیت بخشی جامعه ایثارگری در همه مراکز اعم از دستگاه‌ها و محلات گفت: جامعه ایثارگری ما باید تبدیل به مددکار برای دیگران باشند، همچنین مدارس شاهد ما که در بیانات امام خمینی (ره) به آن اشاره شده است نقش‌آفرین و متفاوت باشند هرچند که تعداد دانش‌آموزان کاهش یافته است، ولی بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشتر به این مدارس توجه کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مأموریت‌هایی که به عهده بنیاد است، خاطرنشان کرد: مأموریت در بنیاد هدف‌گذاری برای آینده است و اینکه بنیاد از سازمان امدادی تبدیل به سازمان معاضدت کننده و مطالبه‌گر و در نهایت به سازمانی راهبری تبدیل شود، طبق ماده ۷۴ قانون ایثارگران بنیاد باید گزارش عملکرد دستگاه‌ها در مورد ایثارگران و فرهنگ ایثار و شهادت را به روسای قوا ارائه می‌کرد، مستنداتی در این زمینه نیست که این دستگاه‌ها چقدر موفق عمل کرده‌اند، ولی تهیه گزارش در دستور کار قرار گرفت و اقدامات لازم انجام شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به احیای جایگاه شورای مشاورین وزرا در دستگاه‌ها برای پیگیری مطالبات ایثارگران گفت: لازمه این کار این است که در همه دستگاه‌ها جایگاه مشاورین ایثارگران مشخص شود و سازمان اداری و استخدامی در این راستا فعالیت‌هایی انجام داده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تغییر و تحول در بنیاد و معاونت‌های جدید در بنیاد همچنین تقسیم کاری که انجام شده است، گفت: این تحول در راستای افزایش بهره‌وری و کیفیت منطبق بر مؤسسات وابسته بنیاد است، اساسنامه مؤسسات اصلاح شده است و برخی از آن‌ها به مؤسسات بزرگ تبدیل شدند و برای آن‌ها مسئولیت جدید تعریف شده است. هر موسسه در بخش اردویی، تفریحی، قضایی و حقوقی متناظر بر فعالیت‌های بنیاد در سطح ستاد و استان‌ها مدیریت خواهد داشت و ستاد به عنوان مرکز سیاست‌گذاری، پشتیبانی، تأمین منابع، برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی فعالیت خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تقویت نیرو‌های جهادی و داوطلب و فعالان حوزه ایثار و شهادت و سازمان‌دهی آنها، گفت: در گذشته معتمدین معین این کار را انجام می‌دادند، اما وظیفه آن‌ها منحصر به سرکشی و دیدار با خانواده‌ها بود. در این حوزه به صورت تخصصی‌تر عمل خواهد شد تا این عزیزان به بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک کنند و خانواده ایثار و شهادت مسئولیت این کار را به عهده دارند و باید شبکه‌ای برای خدمت به ایثارگران ایجاد شود و به همین دلیل معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تغییر ساختار ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران بر مبنای فعالیت‌های مردمی و داوطلبانه گفت: در حوزه تشکل‌های شاهد و ایثارگر کسانی باید رابط خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران باشند و در حوزه نخبگان هم سرآمدان باید زمینه رشد جامعه ایثارگری را فراهم کنند برای همین این دو حوزه در دو معاونت جدید ادامه کار خواهند داد. بستر مدارس و دانشگاه‌ها باید بیشتر به تربیت مدیران و رهبران آینده در جامعه توجه داشته باشند تا نسل آینده را بسازند تا همه بگویند‌ای کاش مدیران از بین فرزندان شهدا و جانبازان انتخاب شوند و بدین منظور معاونت تخصصی در این حوزه به نام معاونت آموزش و پژوهش به وجود آمد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تشکیل معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت و ساخت فیلم سینمایی در حوزه ایثار و شهادت، گفت: دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز مسئولیتی در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران دارد و جایگاه آن ارتقا پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: معاونت حقوقی وظیفه هماهنگی برنامه‌های بنیاد بین مجلس، قوه قضائیه و دولت را به عهده دارد،

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به پاس زحمات ایشان و راهنمایی و همراهی با بنیاد شهید و امور ایثارگران قدردانی کرد و از ایجاد یک فصل مشترک با حضور نمایندگان، ولی فقیه و ائمه جماعات در استان‌ها خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها در موازات کار مشاورین وزرا در دستگاه‌ها با مرجعیت روحانیون برای تکریم ایثارگران عزیز شکل خواهد گرفت.

 

 

منبع: دفاع‌پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi