شناسه خبر : 101541
دوشنبه 12 تير 1402 , 11:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقتی دوباره بهسازی گلزار شهدا سر زبان‌ها افتاد

فاش نیوز - موضوع بهسازی دوباره گلزار شهدا به اواخر اردیبهشت و آیین رونمایی از ساماندهی بخشی از قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بازمی‌گردد.

 

وقت دوباره ماجرای بهسازی دوباره گلزار شهدا سر زبان‌ها افتادبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ماجرای خاطره بد مردم از بهسازی گلزار‌های شهید به اواسط دهه ۸۰ و شروع کارگروه ساماندهی گلزار شهدا که از سوی بنیاد شهید مامور به مناسب سازی گلزار‌های شهید شد باز میگردد. اتفاقی که در عنوان نه مناسب سازی بود و نه بهسازی بلکه یکسان سازی قبور شهدا و از بین بردن المان‌ها و قاب‌هایی بود که خانواده شهدا بر سر مزار شهدایشان نصب کرده بودند. نتیجه آنکه همه قبور با سنگ‌‎هایی یک شکل و اغلب در زمین صاف و یکدست قرار گرفتند و آنچه در دهه شصت نشانی از عنصر معنوی و فرهنگی را روی قبور شهدا به نمایش می‌گذاشت تماما از بین رفت.

یکرنگی ناموزون قبور شهدا

این عمل اعتراض بسیاری از خانواده‌های شهدا و زائران شهدا را به نحوه اجرای کار در پی داشت. علاوه بر این بار‌ها فعالان حوزه ایثار و شهادت و خانواده‌های شهدا در اعتراض به یکسان سازی قبور شهدا تجمع کرده و حتی بیانیه‌هایی منتشر کردند، گه گاه نیز مانع از پیشروی کار شدند، اما قدرت مسوولان وقت بنیاد شهید بر اعتراضات مردم چربید و در نهایت بسیاری از گلزار‌های مهم کشور از جمله قم، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و بسیاری از مراکز استان‌ها و حتی شهر‌های کوچکتر نیز از این تغییرات در امان نماند. آنچه مسلم بود طی ۱۵ سال و از سال ۱۳۸۳ کارگروه ساماندهی گلزار شهدا، به نام بهسازی گلزار‌های شهید و بدون در نظر گرفتن رضایت خانواده شهدا اقدام به یک شکل کردن قبور شهدا کردن که علیرغم شعار‌های اولیه نه منجر به سهولت تردد خانواده‌های شهدا شد و نه حامل نقش و نگار‌های و یادگاری‌های خانواده شهدا بود. به هر حال سرگذشت غم انگیز یکسان سازی گلزار‌های شهید به یک شکل شدن و یک رنگ شدن قبور شهدا انجامید و قطعه و ردیف‌های پرخاطره‌ای که زینت بخش آن شهدا و سلیقه خانواده‌هایشان بود خالی از روح و فرهنگ مقاومت و ایثار شد.

گلزار شهدای پایتخت به لحاظ حساسیت‌هایی که داشت از جمله اینکه پیکر‌های بسیاری از فرماندهان شهید در آغوش گرفته و به بزرگترین گلزار شهدای جهان معرفی شده تا حدودی از این اتفاقات در امان ماند. باید گفت این دغدغه‌مندان و دلسوزان فرهنگ ناب ایثار و شهادت بودند که اجازه یکسان سازی قبور شهدای بهشت زهرا (س) را ندادند و کار بهسازی آنگونه که در شهر‌های دیگر اجرا شد اتفاق نیفتاد. با این وجود در اولین اقدام برای یکسان سازی گلزار شهدای تهران، مسوولان به سراغ قطعه ۴۴ و مزار شهدای گمنام رفتند که مدعی نداشت. سابقه بد بهسازی دیگر گلزار‌های شهدا باعث شد تا خانواده شهدا و ایثاگران مانع از یکسان سازی شوند و اقدامات صورت گرفته تنها به مناسب سازی برخی معابر و ایجاد دسترسی‌هایی ختم شد.

انتقاد رهبر معظم انقلاب از کار غلط یکسان سازی

سال ۱۳۹۷ رهبر انقلاب همچون هر ساله، صبح یکی از روز‌های دهه مبارک فجر به دیدار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رفت. ایشان در صحبت‌های با اشاره به وضعیت قبور مطهر شهدا در اینباره فرمودند: «یکی از کار‌های بدی که بعضی از مدیران گلزار‌های شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا]خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها]را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.»

پس از سخنان رهبر انقلاب شواهد تغییر رویکرد مسوولان کارگروه ساماندهی گلزار شهدا را نشان می‌داد چرا که در اقدامات بعدی عملا یکسان سازی قبور متوقف و محدود به بهسازی شد. هرچند که در دوره‌های قبل بسیاری از این قبور یکسان سازی شد و دیگر کار از کار گذشته و قابل جبران نبود، اما به هر روی جای شکر داشت که مسوولان ساماندهی بر اشتباه خود واقف شدند.

صدای دوباره بهسازی از قطعه ۵۰

اواخر اردیبهشت امسال بود که جواد تاجیک مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در افتتاحیه بهسازی یک بلوک از قطعه ۵۰ اذعان داشت عملیات بهسازی گلزار شهدای بهشت زهرا (س) که مورد استقبال خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و عاشقان شهدا نیز قرار گرفته با انجام کف سازی، تعویض سقف‌ها و با حفظ سنگ مزار، حجله و کتیبه‌های شهدا اجرا می‌شود و امیدواریم بتوانیم تمام قطعات شهدا را نیز در قالب این طرح طی مدت کوتاهی بهسازی کنیم. چندی بعد، اما ویدیوئی در فضای مجازی منتشر شد که ادعا می‌کرد اتفاقی که در دهه ۸۰ و ۹۰ با عنوان بهسازی، ساماندهی و مناسب سازی بر سر گلزار‌های شهید افتاد این بار به قطعه ۵۰ رسیده و قرار است بار دیگر شاهد اختلافات و نارضایتی خانواده شهدا از یکسان سازی قبور به بهانه بهسازی آن و از بین بردن همه آثار و خاطره‌هایی باشیم که خانواده شهدا در ابتدای تدفین شهید بر جا گذاشته‌اند.

تخریب گلزار شهدا در فضای مجازی/ عده‌ای به دنبال برهم زدن آمنیت روانی خانواده شهدا هستند

بعد از این روابط عمومی گلزار شهدا اطلاعیه را صادر کرد که در آن اعلام کرد: «کلیپی صحنه سازی شده با عنوان تخریب گلزار شهدا بهشت‌زهرا (س) توسط فردی معلوم الحال در فضای مجازی منتشر شد و سر از رسانه‌های ضد انقلاب در آورد. فرد مذکور با دروغ پردازی دنبال باج گیری و برهم زدن امنیت روانی مردم و خانواده‌های معظم شهدا است.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «اما واقعیت ماجرا چیست؟

۱- قطعات گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت‌های معنوی و میراث هویتی کشورمان دارای نابسامانی کالبدی و مشکلات زیرساختی فراوانی بوده که در طرح بهسازی با رعایت ملاحظات رهبر انقلاب و خانواده شهدا در دستور کار مرمت توسط سازمان بهشت زهرا (س) و شهرداری تهران قرار گرفته و یک بلوک از قطعه ۵۰ با همراهی و رضایت خانواده‌های معظم شهدای این قطعه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسیده است و بر خلاف ادعای مطرح شده توسط فرد معلوم الحال، در جریان حضور رهبر معظم در گلزار شهدا (۱۱ بهمن ۱۴۰۱) با رضایت ایشان از این طرح استمرار یافته است.
۲- طرح بهسازی با یکسان سازی متفاوت است. در طرح بهسازی که مورد استقبال خانواده‌های معظم شهدا و زائران شهدا نیز قرار گرفته با حفظ سنگ مزار، حجله و کتیبه‌های شهدا، اقدام به مرمت کف، سقف، نور و فضای سبز می‌شود و خانواده‌های شهدا در دیگر قطعات بهشت زهرا نیر طی درخواست‌های متعدد خواستار اجرای این طرح در سایر قطعات شده اند که پیرو این درخواست‌ها کار بهسازی بلوک دوم قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت‌زهرا نیز آغاز شده است.

۳-، اما یک فرد معلوم الحال و سابقه دار که سابقه کیفری دارد امروز در اقدامی زشت و تحریف شده، تصاویری قدیمی که مربوط به طرح یکسان‌سازی سال‌های قبل بوده را با صحنه سازی منتشر کرده است.

این فرد که به دلیل انحرافات گسترده، پدر و مادرش هم در بیانیه‌ای رسمی از وی اعلام برائت کرده اند، با وجود اطلاع از رضایت رهبر انقلاب، در اقدامی سخیف به خانواده‌های معظم شهدا بی احترامی و آن‌ها را تهدید کرده است که باید علیه بهسازی قبور شهدا موضع بگیرند که با ایستادگی و مخالفت خانواده‌های معظم شهدا روبه رو شده و مجبور به ترک گلزار شده است.
سازمان بهشت زهرا (س) حق شکایت و پیگیری قضایی را با مستندات کافی بر خود محفوظ می‌دارد.»

آنچه پیداست نظر به سخنان رهبر انقلاب در خصوص تغییرات مربوط به گلزار شهدا بعید است مدیران و مسوولان فعلی گلزار شهدای بهشت زهرا (س) اقدام به یکسان سازی قبور به شکلی که در دهه‌های قبل صورت گرفت، کنند. در عین حال با توجه به اقدامات صورت گرفته خانواده شهدای نسبت به انجام کار بهسازی رضایت دارند و امید است ادامه روند کار نیز با نظر خانواده شهدا و فعالین این حوزه باشد تا آنچه از گلزار شهدا برای آیندگان باقی می‌ماند تنها به مزار و سنگی از شهدا ختم نشود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi