شناسه خبر : 101585
سه شنبه 13 تير 1402 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گوی ویژه خبری:

بسیاری از شایعات و گزارش‌های سیاه دشمن علیه ایران در داخل تهیه می‌شود

فاش نیوز - مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: بسیاری از گزارش‌های سیاه و دروغ علیه جمهوری اسلامی ایران که در خارج از کشور مطرح می‌شود را از داخل می‌گیرند.

 محمدجواد لاریجانی، مشاور عالی رئیس‌ قوه قضائیه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی راهکار‌های اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه، گفت: باید ارتباط و اطلاعات میان رسانه ملی و قوه قضائیه در جریان باشد اما رسانه باید مستقلا این را زمینه‌سازی کند. رسانه همانند یک بستر است و مسئول قضایی باید کم حرف بزند، دقیق حرف بزند و حرف آخر را بزند.
لاریجانی افزود: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم چرا که قوه قضائیه دستگاه وسیعی است و روزانه به هزاران پرونده مردم رسیدگی می‌کند بنابراین کار اصلی قوه قضائیه رسیدگی به دعاوی عظیم است که مردم در امور زندگی با آن مواجه می‌شوند و حجم رسیدگی‌ها نیز بسیار بالا است، بر همین اساس ‌اندازه‎گیری خدمات و ارزش قوه قضائیه فقط واکنش به حوادث نیست که به لحاظ تبلیغاتی بسیار مشهور است و اولین ‌اندازه‌گیری این بوده که قوه قضائیه خدمات قانونی خود را با چه دقت و زحماتی انجام می‌دهد. 
باید بگویند این گزارش را از کجا آورده‌اند؟!
در ادامه، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان به صورت تلفنی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما با موضوع «امنیت روانی جامعه» اظهار داشت: درست است که قوه قضائیه نمی‌تواند در همان آغاز کار بلافاصله با دروغ‌پراکنی و سیاه‌نمایی در فضای مجازی و افکار عمومی برخورد کند و این مسئله نیازمند طی زمان و تأمل و بررسی است اما اثبات شی، نفی ماعدا نمی‌کند.
شریعتمداری افزود: کارها باید تقسیم شود. یک بخشی از دستگاه قضایی وظیفه دارد که به این مسئله بپردازد. حالا نه اینکه بلافاصله، اما یک نکته‌ای اینجا است و آن اینکه، ممکن است فلان رسانه گزارش غلطی بدهد. آنهایی که بیرون از کشور هستند که حسابشان پاک است! به قول معروف، آنها نَشُسته پاک هستند. آنها محل بحث ما نیستند. مسئله درباره آنهایی است که در داخل هستند. 
وی خاطرنشان کرد: آن رسانه‌هایی که در داخل هستند اگر در یک حادثه گزارش خطا، غلط و در جهت بازی کردن با اعصاب مردم و ناامید کردن افکار عمومی می‌دهند، نمی‌گوییم بگیر و ببند باشد، اما حداقل باید آقای فلان یا خانم فلان احضار شود و بگویند این گزارش را از کجا آورده‌اند؟ اگر یکی دو بار این اتفاق رخ دهد، دیگر این‌گونه افراد و رسانه‌ها، این رویکرد غلط را تکرار نمی‌کنند و حالت بازدارندگی ایجاد می‌کند. 
مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: باور کنید که ما در جنگ هستیم؛ جنگ ترکیبی و جنگ افکار عمومی. اجازه بدهید بخشی از فرمایشات حضرت آقا را برای شما بخوانم؛ ایشان فرمودند: «یکی از حقوق عمومی مردم این است که امنیت روانی داشته باشند. یعنی هر روز یک شایعه و یا دروغی در ذهن‌ها پخش نشود. قبلا تنها روزنامه‌ها بودند امروز فضای مجازی نیز به آن اضافه شده است. یکی از وظایف قوه قضائیه برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی مردم است.»
شریعتمداری خاطرنشان کرد: شاید قوه قضائیه نتواند بلافاصله واکنش نشان دهد اما باید این قبیل موارد از سوی دستگاه قضا پیگیری شود. 
وی افزود: من این را مستند عرض می‌کنم، چون کار ما همین است که رصد می‌کنیم. نمی‌گویم همه، بلکه بسیاری از گزارش‌های سیاه و دروغ علیه جمهوری اسلامی ایران که در رسانه‌های بیگانه مطرح می‌شود را از داخل می‌گیرند. یعنی داخلی‌ها مطرح می‌کنند و آنها تکرار 
می‌کنند. 
در جنگ، رسانه یک وسیله جنگی و یک سلاح است
مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: این در حالی است که در جنگ، رسانه یک وسیله جنگی و یک سلاح است. ما نمی‌توانیم مدیریت افکار عمومی را به دشمن بدهیم. 
شریعتمداری گفت: همین امروز یکی از روزنامه‌ها مدعی شد که از سال گذشته چندین زن به قتل رسیده‌اند و با اینکه این روزنامه تاکید می‌کند که بر اساس مستندات و شواهد و اظهارات مراجع ذی‌ربط فرضیه زنجیره‌ای بودن قتل‌ها کاملا مردود است، اما مدعی می‌شود که احتمال دارد که این زنان به دلیل بی‌حجابی و یا کم‌حجابی به قتل رسیده باشند! ببینید این چه می‌کند با افکار عمومی؟! 
وی افزود: در یک نمونه دیگر یکی از روزنامه‌ها مدعی شده بود که در سیل امامزاده داوود(ع) 200 نفر در زیر آوار سیل مدفون شده‌اند. این خبر بلافاصله توسط رسانه‌های بیگانه بازنشر شده و به آن ضریب داده شد. همین روزنامه فردای آن روز اعلام کرد که‌ اشتباه شده و فقط 20 پیکر زیر آوار مانده است. پس از آن مشخص شد که تنها 3 پیکر در زیر آوار مانده بود! 
مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دستگاه قضا تحولات بسیار گسترده و ‌مثبت داشته است، عنوان کرد: واقعیت این است باید آنچه در داخل کشور و قوه قضائیه می‌گذرد که در دنیا هم بی‌نظیر است، 
معرفی شود.
وی با تاکید بر اینکه باید با مانع‌ها برخورد شود و چهره‌ واقعی نمایش داده شود، توضیح داد: دشمن با انگاره‎‌سازی عملیات روانی می‌کند، 
شکست این انگاره وظیفه رسانه و دستگاه قضاست.
شریعتمداری در بخشی دیگر با ‌اشاره به اینکه دستگاه قضا باید انگاره‌سازها را بازخواست کند، گفت: شناساندن واقعیت برعهده دستگاه قضاست.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi