شناسه خبر : 101694
یکشنبه 18 تير 1402 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زندگی‌نامه و خاطرات احمد متوسلیان در کردستان را در این ۲ کتاب بخوانیم

فاش نیوز - 14 تیرماه یادآور ربوده شدن یکی از فرماندهان بزرگ تاریخ دفاع مقدس است که برای مأموریتی به لبنان رفته بود، «عروج از شاخه زیتون» و «ایستاده تا همیشه» آثاری است که می‌‌شود این روزها درباره حاج احمد متوسلیان مطالعه کرد.

زندگی‌نامه و خاطرات احمد متوسلیان در کردستان را در این 2 کتاب بخوانیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ۱۴ تیرماه یادآور ربوده شدن یکی از فرماندهان بزرگ تاریخ دفاع مقدس و سه تن دیگر از دیپلمات‌های کشور عزیزمان ایران است که برای مأموریتی به لبنان رفته بودند. در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ خودرو سفارت که حامل مسؤولان سیاسی ـ نظامی ایران بود، هنگام ورود توسط حزب فالانژ لبنان متوقف و توسط نیروهای این گروه که تحت حمایت رژیم صهیونیستی بود، گروگان گرفته شدند و طبق آخرین اطلاعاتی که توسط فرمانده سپاه پاسداران اعلام شده توسط افراد این گروه به شهادت رسیدند.

با توجه به اهمیت نقش این شهید والامقام در سیر دوران دفاع مقدس انتشارات مؤسسه ایران 2 کتاب با موضوع این شهید منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است که در ادامه موضوعات این دو کتاب را با هم مرور می‌کنیم.

عروج از شاخه زیتون

این کتاب تحت همکاری مشترک با انتشارات 27 بعثت و با نویسندگی جواد کلاته عربی تولید شده است.  «عروج از شاخه زیتون» به روایت زندگی حاج احمد متوسلیان از کودکی تا اسارت می‌پردازد که در آن عکس‌هایی از دوران‌های مختلف زندگی این شهید بزرگوار به چشم می‌خورد.

در خلاصه این کتاب آمده است:

«عروج از شاخه زیتون» مجموعه روایت‌های مختلف و متفاوتی است از زندگانی فرمانده جاویدنام حاج احمد متوسلیان که در سی و سه فصل به رشته تحریر درآمده است. این مجموعه روایت‌ها حاصل مصاحبه‌های مفصل با افراد مختلفی است که هر یک در مقطعی از زندگی حاج احمد متوسلیان، از تولد تا اسارات، همراه و همنشین و همرزم او بوده و هر کدام از منظر خود به بیان خاطرات و تصویر ذهنی‌شان از زندگی و زمانه حاج احمد پرداخته‌اند. این روایت‌ها از زندگی دوران کودکی و نوجوانی او در محله بازار و تهران تا دوران جوانی و دانشجویی و مبارزات انقلابی و نیز حضور در ناآرامی‌های کردستان، جبهه‌های جنوب و کشور لبنان را شامل می‌شود. از این حیث، این اثر در میان آثار متنوعی که تا کنون در مورد حاج احمد متوسلیان به زیور طبع آراسته شده، متفاوت و پربارتر است.

ایستاده تا همیشه

این کتاب به نوعی راوی خاطرات حاج احمد متوسلیان در دوران حضور در منطقه کردستان و به ویژه مریوان است که توسط فاطمه وفایی‌زاده تدوین شده است. 

در خلاصه این کتاب آمده است:

کتاب «ایستاده تا همیشه» حاصل گفت‌وگوهای مفصلی با همرزمان جاویدنشان احمد متوسلیان است که هرکدام پس از معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهه‌های غربی، نسبت خود را با این سردار پرآوازه بازگو کرده‌اند. همرزمانی که هر کدام از گوشه‌ای به جبهه‌های حق علیه باطل شتافته‌اند و هرکدام در نقطه‌ای با فرمانده پاشنه‌کشیده، قاطع و رئوف، تلاقی کرده‌اند.

همرزمانی که هرکدام «برادر احمد» را از زاویه خودشان روایت کرده‌اند، مریم کاتبی در بیمارستان مریوان برادر سخت‌گیر به پرستار و مهربان با رزمنده بسیجی زخمی را ملاقات کرده است؛ مجتبی عسگری در کوه‌های پربرف کردستان فرمانده‌ای را دیده که خشاب اسلحه را بر کمر سربازش می‌کوبد، اما ساعتی بعد او را در آغوش می‌گیرد، نعمت‌الله حکیم سردار تنهایی را در «شنام» دیده که تنها نیروی حاضر به‌یراقش پسری 17 ساله بوده است و محمدجواد اکبری آهنگر بعد از حاج‌احمد، روزهای تنهایی در مریوان را تجربه کرده است.

«ایستاده تا همیشه» به دنبال ترسیم چهره‌ای فرشته‌گونه از فرمانده‌ای جاویدنشان نیست، بلکه تلاش دارد غبارهای روی چهره او را کنار بزند و «برادر احمد» واقعی را پیش روی مخاطب قرار دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را با مراجعه به سایت انتشارات مؤسسه ایران به آدرس «ketabir.com» تهیه ‌کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi