شناسه خبر : 101823
چهارشنبه 21 تير 1402 , 10:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آیا تل‌آویو در آستانه سقوط است؟

اسرائیل در آتش و خون نظامیان بیشتری به معترضان پیوستند

فاش نیوز - با تصویب طرح جنجالی نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی، اعتراضات در تل‌آویو و دیگر شهرهای رژیم صهیونیستی اوج گرفته است و پلیس با خشونت بسیار زیادی در تلاش برای سرکوب معترضان است، تا آن‌جا که برخی گزارش‌ها از استفاده نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی از «تفنگ شوکر» علیه معترضان حکایت دارد. همزمان حدود 300 نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژیم اسرائیل با کناره‌گیری از خدمت نظامی به صف معترضان پیوستند.

مرکز رژیم صهیونیستی یک هفته است که نه شب آرامش دارد نه روز. از چهارشنبه گذشته که اعتراضات در تل‌آویو علیه طرح جنجالی نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی از شب به روز کشیده شد، مرکز رژیم صهیونیستی تقریبا هیچ روزی را بدون تنش، درگیری و اعتراض سپری نکرده است. البته اعتراضات علیه طرح نتانیاهو هفت ماه است که شروع شده، اما در این روزها به اوج خود رسیده است. اگرچه در هفت ماه گذشته این اعتراضات به‌صورت هفتگی برگزار می‌‎شد، اما اکنون اعتراضات در تل‌آویو و دیگر شهرهای رژیم صهیونیستی هر روز برگزار می‌شود. اعتراضات سراسری در رژیم صهیونیستی در اوایل زمستان گذشته با برداشتن گامی از سوی نتنایاهو برای دستکاری در سیستم قضایی آغاز شد و پس از آنکه کابینه نتانیاهو طرح خود برای محدود کردن قدرت دیوان عالی و حذف نظارت دیوان بر مصوبات کنست را رونمایی کرد، این تصمیم باعث اختلال گسترده در سراسر مناطق اشغالی فلسطین شد.
از شامگاه دوشنبه معترضان خیمه‌هایی را در بزرگراه‌های تل‌آویو، مرکز رژیم صهیونیستی برپا کردند، معابر را در تل‌آویو و خارج از بیت‌المقدس با آتش زدن لاستیک مسدود کرد‌ند و در سالن ورودی فرودگاه بن‌گورین به‌عنوان فرودگاه اصلی رژیم اسرائیل دست به راهپیمایی زدند. حداقل ۹۰۰ نیروی پلیس برای سرکوب معترضان در این فرودگاه مهم مستقر شده‌اند تا کنترل فرودگاه از دست خارج نشود.
علاوه‌بر بزرگراه‌ها و فرودگاه، همچنین ساختمان کنست یا همان پارلمان رژیم صهیونیستی در اواخر روز دوشنبه برای ساعاتی به تصرف معترضان درآمد و نیروهای پلیس به زور توانستند معترضان را از کنست بیرون کنند. معترضان تلاش داشتند تا با تحصن در کنست مانع کار نمایندگان و تصویب طرح جنجالی نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی شوند. با این حال طرح جنجالی نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی در مرحله دوم رای‌گیری با کسب 64 رای تصویب شد و فقط یک مرحله دیگر تا اجرای آن فاصله است. زمان برگزاری رای‌گیری مرحله سوم درباره طرح تغییر قوانین قضایی اعلام نشده، اما صهیونیست‌های معترض به‌شدت عصبانی و در تلاش برای جلوگیری از اجرای نهایی این طرح هستند. آنها می‌دانند که اجرایی شدن طرح نتانیاهو برای حذف نظارت دیوان عالی تیر خلاص بر پیکره نیمه‌جان جامعه صهیونیستی خواهد بود. ترس از اجرائی شدن این طرح باعث شده تا پول ملی رژیم صهیونیستی موسوم به شیکل سقوط کند و فقط طی یک ماه  8.1 میلیارد شیکل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی در تل‌آویو خارج شود. همچنین رؤسا و مقامات بانکی، اقتصاددانان و بسیاری از شرکت‌های با فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای اقتصادی طرح کابینه نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه هشدار داده‌اند و شاخص‌های مرکزی بورس تل‌آویو با نرخ‌های بین 10 تا 15 درصد نسبت به بورس‌های آمریکا و اروپا کاهش یافته است. این وضعیت بارزترین نشانه آن است که تل‌آویو با سرعت به سمت سقوط پیش می‌رود.
از سوی دیگر حدود 300 نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژیم اسرائیل که در بخش‌‎های سایبری ارتش خدمت می‌کردند، پس از تصویب مرحله دوم طرح نتانیاهو، از کناره‌گیری خود از خدمت نظامی خبر دادند. در واقع بحران سیاسی فعلی در تل‌آویو، کابینه راست افراطی نتانیاهو را در مقابل جامعه مدنی، نخبگان دانشگاهی و تجاری و همچنین وزرای سابق و شخصیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی قرار داده است. طی هفته‌های گذشته نیز صدها نظامی دیگر در نیروی هوایی و نیروهای ذخیره نسبت به کناره‌گیری خود از خدمت نظامی هشدار داده بودند.
بازداشت و دستگیری معترضان
تصاویر منتشر شده از خیابان‌های تل‌آویو شدت خشونت‌ در مناطق اشغالی را بسیار گسترده نشان می‌دهد. مخالفان نتانیاهو اعتراضات خود را «فلج‌کننده سراسری» نامیدند و هدف آنها تمرد و اعتصاب‌ سراسری برای فلج کردن امروز روزانه در مناطق اشغالی است. پلیس رژیم صهیونیستی دستگیری حداقل 74 معترض را به بهانه «برهم زدن نظم عمومی» تایید کرده است. همچنین پلیس برای متفرق کردن معترضانی که بزرگراه اصلی منتهی به بیت‌المقدس را مسدود کرده بودند، از ماشین‌های آب‌پاش و آب‌جوش استفاده کرد. شهروندی به نام «گریس» که چندین سال پیش به تل‌آویو نقل مکان کرده است، با حضور در اعتراضات به میدل‌ایست‌آی گفت:‌ «اسرائیل به سمت دیکتاتوری و فساد کامل رو به وخامت به پیش می‌رود و هیچ‌کس حاضر نیست که در یک دیکتاتوری زندگی کند.» خبرهای دیگری نیز از شدت زیاد خشونت پلیس علیه معترضان حکایت دارد، تا آنجا که گفته‌شده حتی خبرنگاران هم در جریان این اعتراضات از کتک و بازداشت در امان نماندند و پلیس رژیم صهیونیستی از «تفنگ شوکر» و گلوله‌های فلج‌کننده علیه آنها استفاده کرده است. «تفنگ شوکر» سلاحی است که با شلیک دو سوزن به بدن قربانی و وارد کردن شوک الکتریکی به سیستم عصبی وی، عضلات او را موقتاً فلج می‌کند تا مظنون توان مقاومت در مقابل پلیس را به‌طور کامل از دست بدهد.
روزگارمان خراب است
همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها و اعتراضات داخلی در تل‌آویو و دیگر شهرهای رژیم صهیونیستی، «گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تاکید کرد که تل‌آویو با وضعیتی بسیار پیچیده و ملتهب روبه‌رو است که سال‌هاست شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم. آیزنکوت تصریح کرد که «بازدارندگی اسرائیل در منطقه به اندازه‌ای ضعیف شده که طی دهه‌های اخیر سابقه نداشته است.» روز دوشنبه نیز، شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی موسوم به أمان هشدار داد که کاهش بازدارندگی این رژیم در برابر حزب‌الله ممکن است به یک جنگ و درگیری همه‌جانبه در جبهه شمالی منجر شود. در این ارتباط، شبکه عبری‌زبان کان به نقل از برخی منابع در أمان آورده است که کاهش بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز در نواحی مرزی و تنش ناشی از آن نمایان است.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi