شناسه خبر : 102011
چهارشنبه 28 تير 1402 , 11:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای رهیافته از ایتالیا تا آمریکا - بخش دوم و پایانی

نگاهی به تاریخچه و فعالیت‌ها و دستاوردهای انجمن شهید ادواردو آنیلی 
فاش نیوز - در بخش قبلی این گزارش، ضمن پرداختن به زندگی و کارهای شاخص شهید ادواردو آنیلی، تاریخچه و بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی را مرور کردیم. در ادامه، به دیگر شهدای رهیافته و فعالیت‌ها و دستاوردهای انجمن شهید آنیلی می‌پردازیم. 
شهید کنت لوکا گائتانی لاواتلی
انجمن شهید ادواردو آنیلی تنها مجموعه‌ای است که برای زنده نگاه داشتن نام و یاد شهید مظلوم «کنت لوکا گائتانی لاواتلی» تلاش کرده است. از جمله اقدامات انجمن در این عرصه برگزاری آیین یادبود شهید ادواردو آنیلی و شهید لوکا در بیست و یکمین نمایشگاه قرآن کریم در تیرماه 1392 با حضور قدیری ابیانه و مرحوم کاسه‌ساز بود. 
حال ببینیم این شهید ایتالیایی که شاید اسمش را نشنیده باشید، کیست؟
کنت لوکا گائتانی لاواتلی فرزند یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان شراب در ایتالیا که به سلطان شراب معروف است، می‌باشد. پدر وی مالک کارخانه‌های بزرگ و قدیمی تولید مشروبات الکلی به نام مونتالچینو است. لوکا به عنوان فیلمبردار در تلویزیون ملّی ایتالیا و همچنین با چند شبکه خصوصی کار می‌کرد.
وی از زمان کودکی از دوستان بسیار نزدیک ادواردو آنیلی بود و با هم سفرهای بسیاری داشتند. 
لوکا به همراه ادواردو آنیلی به ایران آمد. در این سفر ادواردو به قدیری ابیانه گفت که با لوکا در مورد اسلام صحبت کرده و او را تا مرز اسلام آورده، اما نتوانسته است او را مسلمان کند. او بر این باور بود که یک هُل برای اسلام آوردنش کافی است و از قدیری می‌خواهد که با لوکا صحبت کند. قدیری ابیانه نیز به مدت حدود دو ساعت با لوکا در هتلی صحبت می‌کند. جلسه‌ای که منجر به اسلام آوردن وی و پذیرش تشیع می‌شود.
سپس به اتفاق هم به منزل حضرت آیت‌الله سید علی گلپایگانی می‌روند و آن‌جا مراسم تشرف لوکا به تشیع برگزار می‌گردد. لوکا ناچار بود بین ثروت و عقیده یکی را انتخاب کند و او نیز مثل ادواردو، عقیده را برگزیده بود.
سرانجام در ۳‌ آوریل ۲۰۰۷ خبر پیدا شدن پیکر کنت لوکا گائتانی لاواتلی در زیر پل گاریبالدی در حاشیه رودخانه تراستوره در رم منتشر می‌شود و باز دست‌هایی تلاش می‌کنند آن را خودکشی جلوه دهند.
شباهت قتل هر دو نفر (ادواردو و لوکا) نشان می‌دهد که قتل توسط یک گروه انجام شده است با این تفاوت که لوکا از نظر جسمانی قوی‌تر از ادواردو بوده و مقاومت‌هایی از خود نشان داده است و زخم‌هایی بر بدن او مشاهده شده است که پلیس در صدد نسبت دادن آن به زخم‌های هنگام پرت شدن از پل بود؛ حال آنکه اگر او خود را از پل پرت کرده بود، نباید مسیر راه پله به خون او آغشته باشد.
شهید مالکوم شباز ایکس
شهید رهیافته و مظلوم دیگری که بعد از شهادتش انجمن اسلامی شهید آنیلی یادبودهایی را برگزار نموده است، شهید مالکوم شباز ایکس نوه شهید مالکوم ایکس است.
مالکوم ایکس، مبارز سیاهپوستی بود که سال ۱۹۲۵ در ایالت اوهامای آمریکا به دنیا آمد. پدر وی، ارل لتیل، کشیشى جسور و بى پروا بود که به واسطه فعالیت‌هاى گسترده‌اش در کسب حقوق پایمال شده سیاهان بارها از سوى سازمان‌هاى سیاسى وابسته به سفیدپوستان به مرگ تهدید شده بود. در سال ۱۹۲۹ خانه‌اش در میشیگان سوزانده و به تلى از خاکستر بدل شد و 2 سال بعد پیکر بى‌جانش در کنار جاده‌اى در حومه شهر پیدا شد.
مادر مالکوم دچار افسردگى شدید شد و به مؤسسه روان درمانى منتقل شد و فرزندانش نیز به پرورشگاه و یتیم‌خانه‌ رفتند.
مالکوم در جوانی چندین بار مرتکب اعمال خلاف شد و کم‌کم مسئول هماهنگى چندین باند خلافکار شد. سرانجام دستگیر و پس از محاکمه به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
در زندان با تعالیم رهبر سازمان ملت اسلامى آشنا شد. دیرى نپایید که مالکوم به عنوان سخنگوى سازمان ملت اسلامى منصوب شد و به دستور ریاست سازمان مأمور ساخت مساجد متعددى در ایالت‌هاى دیترویت، میشیگان و‌ هارلم نیویورک شد. او در راه نشر پیام‌هاى سازمان ملت اسلامى از روزنامه، رادیو و تلویزیون حداکثر بهره را مى‌برد. هدف بلند مالکوم عبارت بود از مبارزه با برده‏داریِ نُوین در آمریکا. 
او سازمانى به نام «مسجد مسلمان» تأسیس کرد و به مکه سفر کرد و پس از بازگشت از مناسک حج، نام «حاج ملک شبّاز» را برای خود برگزید و درصدد ایجاد تشکیلاتی گسترده برآمد تا به وسیله آن مسلمانان جهان را با نژادهای گوناگون به همدلی و ظلم‌ستیزی فراخواند. 
فوریه ۱۹۶۵ خانه او در نیویورک بمب‌گذارى شد که جان سالم به در برد؛ اما چند روز بعد در ۲۱ فوریه هنگام سخنرانی در سالن بالروم مانهاتان سه مرد مسلح مالکوم را ۱۵ بار از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله قرار داده و به قتل رساندند.
مقام معظم رهبری در ابتدای سخنان‌شان در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین(3 اسفند 1395) از مالکوم ایکس با عنوان «شهید» یاد نموده و فرمودند: «من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش می‌کنم حمد و قل‌هواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.»1395/12/03
شهید مالکوم لطیف شباز نوه دختری مالکوم ایکس رهبر سیاه‌پوستان مبارز آمریکا است که در ۱۹۸۴ در پاریس متولد شد. 
در دوران جوانی مدتی در زندان بود و در زندان و پس از زندان، کم‌کم با اسلام و شیعه و زندگی و تفکرات پدربزرگ خود و خدماتی که در راه شناساندن دین اسلام و دفاع از حقوق سیاه‌پوستان انجام داده است، آشنا گردید.
مالکوم در مراسم حج شرکت ‌نمود و به حوزه علمیه زینبیه در سوریه رفت و مشغول فراگیری علوم اسلامی شد و پس از مدتی، شیعه شدن خود را رسماً اعلام نمود.
وی سفرهای متعددی را به شهرهای مختلف ایالات متحده و کشورهای غرب آسیا و فرانسه، هلند و کانادا داشت. در این سفرها، فعالانه ازحقوق سیاهان دفاع و در محکومیت تبعیض و بی‌عدالتی جهانی و خشونت علیه سیاهان صحبت می‌کرد.
شباز همچنین با گروه‌های شیعه داخل و خارج آمریکا ارتباط برقرار نموده و در سال 2012 در کنفرانس شیعه کنگره مسلمانان در دیترویت سخنرانی کرده بود.
وی در حالی که قصد سفر به تهران برای شرکت در کنفرانس‌ هالیوودیسم را داشت توسط اف‌بی‌آی بازداشت شد. خبر این بازداشت را پرس‌تی‌وی در سطح گسترده منتشر نمود و شخص مالکوم پس از آزادی، نسبت به حساسیت نهادهایی نظیر اف‌بی‌آی بر وی و فعالیت‌هایش خبر داد. شباز با برخی خبرنگاران شبکه پرس‌تی‌وی در ارتباط بوده است. بنا به گفته خودش، در‌آوریل ۲۰۱۲ ارتباط قوی و مستحکمی با شبکه پرس‌تی‌وی برقرار کرد و پیش از آن نیز با این شبکه مصاحبه‌هایی داشته است. از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ ژانویه سال ۲۰۱۳ نیز با پرس‌تی‌وی برای ساخت مستندی با عنوان «نمای رؤیای آمریکایی» همکاری می‌کرده است.
نیمه اردیبهشت 1392، سرانجام هنگامی که مالکوم لطیف شباز برای دیدار با دوستش که فعال حقوق کارگری و سازمان دهنده کارگران مکزیکی شاغل در ایالات متحده بود و به تازگی توسط دولت آمریکا اخراج شده، به مکزیک رفته بود تا درباره جنبش دفاع از حقوق کارگران ساختمانی به صحبت بپردازد، در درگیری با افرادی نه چندان معلوم‌الحال، به شدت زخمی می‌شود و در راه بیمارستان جان‌به‌جان آفرین تسلیم می‌کند.
رسانه‌های غربی بعد از چند روز سکوت خبری، این حادثه را در قالب یک حادثه عادی انعکاس دادند که بر اثر درگیری با یک سری از اراذل رخ داده است تا از بُرد خبری آن بکاهند. اما از آن‌جا که خون مظلوم پایمال شدنی نیست، کم‌کم گروه‌های آزادیخواه و انقلابی در آمریکا و مکزیک برای انتشار حقایق شهادت شباز به تکاپو افتادند. انجمن شهید آنیلی نیز از عوامل انعکاس صحیح این واقعه بوده است.
انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی در همان روزها و ماه‌های اولیه بعد از شهادت مالکوم لطیف شباز ابتکار عمل را به‌دست گرفت و در جهت خنثی کردن این جریانات پلید و مسموم تلاش کرد و در این راستا به فاصله کوتاهی دو یادبود برای شهید شباز برگزار نمود. 
نخستین یادواره به فاصله کوتاهی از شهادتش برگزار شد.10 خرداد 1392، یادبود شهید مالکوم شباز دراصفهان برگزارشد. دراین جلسه که با همت انجمن شهید آنیلی و همکاری خانه مشروطه بود، دوستان و نزدیکان آن شهید از آمریکا،‌ اهالی رسانه و عموم مردم حضور داشتند و یاد آن شهید را گرامی داشتند. 
خانم مرضیه ‌هاشمی خبرنگار پرس‌تی‌وی که به عنوان مهمان و سخنران در این مراسم حضور داشت با‌ اشاره به شخصیت مالکوم و مظلومیتی که داشت گفت:‌ او از همان نوجوانی که 13ساله بود به شدت زیر نظر پلیس و تحت فشار آنها قرار داشت و اذیت می‌شد. بارها به بهانه‌های واهی او را بازداشت و زندانی می‌کردند زیرا می‌ترسیدند تا مثل پدربزرگش روزی مبارز و انقلابی بزرگی شود.
خبرنگار آمریکایی پرس‌تی‌وی در مورد شیعه شدن مالکوم هم خاطرنشان کرد: او زمانی که در زندان بود با یک شیعه آشنا شد؛ بعد از آزادی بدون این‌که راهنمایی داشته باشد تنها با تحقیق و مطالعه اطلاعاتش را بالا برد. با وجودی که از نظر مالی مشکلات زیادی داشت به سوریه سفر کرد و یک سالی در حوزه علمیه آن‌جا بود. خیلی دوست داشت به ایران بیاید و در قم تحصیلات حوزوی را دنبال کند اما نگذاشتند.
محمد حسن اسلام جمال گلزاری، از دوستان نزدیک مالکوم نیز گفت: او مسلمانی شیعه بود که تمام زندگی خود را وقف اسلام و مبارزه با استکبار کرده بود برای همین هم او را به شهادت رساندند. مالکوم برای اتحاد گروه‌های مسلمان رایزنی‌های زیادی کرده بود.
حضار و میهمانان به‌اندازه‌ای تحت تاثیر زندگی غریبانه شهید مالکوم قرارگرفته بودند که چشمان بیشتر افراد به دلیل گریه قرمز شده بود و فضای جلسه رنگ و بوی عاطفی خاصی به خود گرفته بود. مرضیه ‌هاشمی چندین بار به خاطر بغض وتأثر شدید صحبت‌هایش را قطع می‌کرد به‌خصوص این‌که مالکوم شباز بسیار مشتاق آمدن به ایران بود.
یادواره دوم برای شهید مالکوم شباز ایکس باز به فاصله کوتاهی از شهادتش از سوی انجمن شهید ادواردو آنیلی برگزار شد.
۲۶ مرداد ۱۳۹۲، در شام ۲۱ ماه رمضان همزمان با سالروز شهادت امام مظلومان حضرت علی(علیه‌السلام) در بخش رهیافتگان مراسم یادبودی برای شهید شباز برگزار گردید. مراسمی که جمع زیادی از مردم، دوستان آمریکایی مالکوم، تازه مسلمانان کشورهای مختلف و همچنین خانم ملانی فرانکلین خبرنگار آمریکایی پرس‌تی‌وی که آشنایی نزدیکی با خانواده مالکوم داشت، در آن شرکت داشتند. 
بخش رهیافتگان 
در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن کریم 
بخش رهیافتگان نمایشگاه قرآن کریم، در هر دوره بهترین بخش بین‌الملل نمایشگاه بوده است.
جمال طاهری این برنامه را چنین شرح می‌دهد: «انجمن شهید ادواردو آنیلی از سال 1391 بخش رهیافتگان نمایشگاه قرآن را تأسیس و مدیریت کرد که با استقبال بسیار خوب مردم و مسئولین مواجه شد. در بخش رهیافتگان معرفی تازه مسلمانان در سراسر جهان انجام گردیده است. در این غرفه تابلو مقالاتی در رابطه با تازه مسلمانان، مبلغین و خاطرات آنها به چشم می‌خورد. در غرفه‌های رهیافتگان علاوه‌بر نمایش محصولات مختلف در مورد شهید ادواردو آنیلی و سایر رهیافتگان، هر شب یک تازه مسلمان را به نمایشگاه می‌آوردیم. هدف بخش رهیافتگان در نمایشگای‌های بین‌المللی قرآن کریم این است که نشان دهد هر فرد مسلمانی می‌تواند مبلغ اسلام و تشیع باشد.»
در سال 1401، این شخصیت‌ها به‌صورت حضوری مهمان بخش رهیافتگان در نمایشگاه بودند: کلر ژوبرت نویسنده رهیافته فرانسوی، دکتر ژولیان پلیسیه (یاسین علی) رهیافته فرانسوی، مرضیه ‌هاشمی رهیافته آمریکایی و مجری شبکه پرس‌تی‌وی،- دکتر تاراس چرنینکو رهیافته روس،- محمد عرب تواب ایرانی مقیم آمریکا،- اتسکو هوشینو رهیافته ژاپنی، دکتر سیدناصر عمادی پزشک بدون مرز، دکتر سهیل اسعد(ادگاردو روبین) مبلغ بین‌الملل از آرژانتین، ایوت مرسدس گنزالس (زهرا) رهیافته از آمریکا، نازلی مارگاریان رهیافته از ارمنستان.
علاوه‌بر این سیرهای نمایشگاهی بهائیت، وهابیت و من یک محجبه‌ام از مشهورترین نمایشگاههای تولید انجمن ادواردو محسوب می‌شود.کنگره جهانی اربعین حسینی که عظیم‌ترین اجتماع سالانه مذهبی در دنیا است؛ بزرگ‌ترین فرصت برای فعالیتهای اعتقادی و تبلیغ اسلام و شیعه به جهانیان است. انجمن شهید ادواردو آنیلی از این فرصت نیز بهره‌برداری شایسته‌ای نموده است. اربعین سال 1397، انجمن شهید آنیلی در موکبهای مختلف از جمله موکب دانشگاه تهران حضور پر رنگی داشت.
به علاوه اینکه، انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت و از آن موقع سالگرد ادواردو را همه ساله برگزار نموده است. شاید بتوان گفت که معروف‌ترین و پرشورترین یادوارده شهید آنیلی در نوزدهمین سالگرد شهادتش برگزار شد.
این مراسم با سخنرانی آیت‌الله اراکی همراه بود و وی ضمن تأکید بر ضرورت معرفی سه شخصیت اروپایی و آمریکایی که در جریان انقلاب اسلامی متحول شدند، گفت: این سه نفر انصافاً افراد برجسته و ستارگان درخشانی هستند که رسانه‌های غرب می‌خواهند آنها فراموش شوند. یکی از این افراد «روژه گارودی» فیلسوف، جامعه‌شناس انقلابی و پیرو خط امام(ره) است.
وی افزود: روژه گارودی فرانسوی بود و در جریان انقلاب با تأثیرپذیری از ‌اندیشه انقلابی امام مسلمان شد، او درباره امام خمینی کتاب و مقاله نوشت؛ این شخصیت اروپایی به جرم نگارش کتاب «افسانه‌های اسرائیلی» (اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل) محاکمه شد.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: یکی دیگر از این شخصیت‌ها که باید به نسل جوان امروز معرفی شود، جان کوپر انگلیسی است که به یحیی کوپر تغییر نام داد. او به قم آمد و از محضر استاد مطهری بهره‌مند شد، من زمانی که در انگلیس بودم او را معرفی می‌کردم. جان کوپر در سفر به فرانسه در تصادف به طرز مشکوکی از دنیا رفت که ما احتمال می‌دهیم این تصادف ساختگی باشد، زیرا فرانسه در چنین تصادفاتی تجربه داشت. یحیی کوپر اصول کافی را به انگلیسی ترجمه کرده که بهترین ترجمه تا به امروز است.
رئیس ‌سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: شخصیت سوم حامد الگار نویسنده و متفکر مسلمان آمریکایی است که با امام(ره) مصاحبه کرد و خاطرات خوبی با ایشان داشت. اینها مانند پیامبرانی بودند که خداوند آنها را برای انتقال پیام انقلاب و امام در جهان غرب آفرید....
در ادامه نوزدهمین یادواره شهید ادواردو آنیلی خانم ورونیکا فاضلی، رهیافته و تازه مسلمان آلمانی سخنرانی کرد و ضمن معرفی خود گفت: در آلمان شرقی به دنیا آمدم و ۱۵ سال است که در ایران زندگی می‌کنم، همسرم ایرانی است.
وی گفت: برای مسلمان‌ شدن قرآن را به زبان آلمانی مطالعه کردم، آثار شهید مطهری را خواندم. بعدها با نشستن بر سر سفره اهل‌بیت(ع) و ‌اشک ریختن برای امام حسین(ع) خیلی از مسائل را درک کردم. 
وی معتقد است: به نظر من چیزی که به انسان آرامش می‌دهد معنویت و اهل‌بیت(ع) است. ما با معرفت قلبی به آرامش می‌رسیم.
اهداف بلندمدت انجمن آنیلی
آقای طاهری درباره اهداف بلندمدت انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی می‌گوید:
«هدف بلندمدت ما این است که یک مرکزی وجود داشته باشد که افرادی که مسلمان شده‌اند این‌جا مثل یک خانواده برای‌شان باشد و همدیگر را پیدا و حمایت کنند و بعد از پتانسیل‌های کمکی و تبلیغ این افراد که از کشورهای مختلف آمده‌اند برای تبلیغ اسلام استفاده کنیم. یک بخشی هم افرادی هستند که داخل ایران مسلمان شدند که مشکلات‌شان هم بسیار زیاد است و طرد می‌شوند. ما دوست داریم سازوکاری ایجاد شود که تازه مسلمانان همدیگر را پیدا کنند و حس کنند متعلق به یک خانواده هستند.
در این مجموعه از تازه مسلمانها حمایت می‌شود. ما کارگروه‌هایی داریم که در آن از نظر روانی و حقوقی به تازه مسلمانان کمک می‌کنیم.»
جمال طاهری ثمرات خون ادواردو آنیلی و حکمت بزرگ شهادت‌اش را چنین می‌داند: «همیشه یک سؤال وجود داشت که چرا فردی با این عظمت ثروت و مقام برای اسلام باقی نماند زیرا اگر ادواردو زنده مانده بود با آن ثروت افسانه‌ای، اتفاقات خوبی در جهان تشیع می‌افتاد اما یکی از مهمانان ما که قبلاً رئیس‌سابق شاخه جوانان حزب کمونیست روسیه بود و الان شیعه است، حرفی زد که به گمانم جواب این سؤال است. 
او می‌گفت ما فیلم ادواردو را به زبان روسی ترجمه کردیم و با توجه به نفوذمان گمان می‌کردیم که بتوانیم در تلویزیون روسیه آن را پخش کنیم اما دیدیم نفوذ مافیای فیات در روسیه بیشتر از تصور ماست. تنها موفق شدیم سی‌دی آن را بین جوانان شیعه مسکو توزیع کنیم و بعد از مدتی فهمیدیم که این سی‌دی به تنهایی خمس و زکات را میان شیعیان روسیه زنده کرد. من این حرف را از زبان او شنیدم و یک سال بعد حجت‌الاسلام حکیم الهی مسئول بین‌الملل جامعه المصطفی به من گفت مدتی می‌شود که بیشترین حجم خمس و زکات از طرف روسیه به آن‌جا می‌رسد و این تحول برای آنها جای سؤال دارد. خدا در شهادت او حکمتی نهاده که شاید در زنده بودنش نبود و این وظیفه ماست تا با معرفی آن شهید و سبک زندگی علی‌وار او پی به رازهای این حکمت نهفته ببریم و نگذاریم خون او پایمال شود. در شهادت ادواردو یک حکمت بزرگ است که باید از این حکمت برای تبلیغ اسلام استفاده شود.»
 
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi