شناسه خبر : 102574
دوشنبه 16 مرداد 1402 , 21:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راویان جنگ، طلایه‌داران رسالت خبرنگاری

فاش نیوز - راویان دفاع مقدس به معنای واقعی کلمه رسالت خطیر خبرنگاری را معنا کردند تا به‌عنوان الگویی برای علاقه‌مندان به این حرفه و شغل مقدس قرار گیرند.

راویان جنگ، طلایه‌داران رسالت خبرنگاری

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، خبرنگار روزنامه‌نگاری است که در مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت، به عنوان روزنامه‌نگار خبرنگار مشغول به کار است و برخلاف سایر روزنامه‌نگاران که خبرنگار نیستند، در مکانی خاص که محل وقوع خبر است، حضور دارد و به تهیه گزارش خبری می‌پردازد.

ارزش رسالت خبرنگار زمانی دوچندان می‌شود و قیمت زیادی پیدا می‌کند که این تهیه خبر و ثبت وقایع، مربوط به خلق حماسه‌ها و شجاعت‌های نشئت گرفته از فطرت پاک و خداجوی انسانی باشد.

یکی از میادین و صحنه‌هایی که تبلور خلق رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های جبهه حق علیه باطل شد، کارزار هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ایران بود که زمینه را برای فعالیت راویان و در واقع خبرنگارانی که علاقه‌مند به ثبت و ضبط وقایع جنگ به قیمت از دست دادن جانشان بودند فراهم کرد.

با گذشت چند ماه از آغاز هجوم سراسری ارتش عراق به خاک ایران، دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که آن زمان از ارکان شورای فرماندهی سپاه پاسداران محسوب می‌شد؛ بخشی به نام تاریخ جنگ تأسیس کرد و اقدام به جذب و آموزش افرادی برای تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع جنگ نمود.

چندی بعد، این افراد که راوی نامیده می‌شدند، به جبهه‌ها اعزام شدند. راویان به جای جنگیدن می‌بایست با دفترچه و ضبط‌صوت و خودکار، فقط به تاریخ‌نگاری می‌پرداختند و از طریق مصاحبه به تکمیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده مبادرت می‌ورزیدند.

آن زمان به راویان؛ سیاسی می‌گفتند. پس از عملیات بدر، بخش تاریخ جنگ از دفتر سیاسی نمایندگی، ولی فقیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجزا شد و برای ادامه این مأموریت مهم، تشکیلاتی مستقل به نام مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در حوزه فرماندهی کل سپاه شکل گرفت و به‌تدریج از نظر نیروی انسانی خودکفا شد.

ازسال ۱۳۶۴ به بعد، حضور راویان مرکز در جنگ، شکلی ثابت و دائمی یافت و راویان عضوی جدایی‌ناپذیر از سیستم فرماندهی جنگ شدند.

پس از هشت سال جنگ و دفاع از انقلاب اسلامی در جبهه‌های نبرد، راویان گنجینه ارزشمندی از دفاع مقدس را به یادگار گذاشتند. گنجینه‌ای که بعضاً با نثار خون پاکشان درصحنه‌ها و حوادث جنگ به دست آمده بود و مبنایی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی در حوزه دفاع مقدس قرار گرفت تا نسل‌های بعدی انقلاب و آیندگان با دلاورمردی‌ها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگان اسلام برای دفاع از آرمان‌های انقلابی و دینی خود آشنا شوند و این ارزش‌ها و جان‌نثاری‌ها را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

آری این راویان دفاع مقدس به معنای واقعی کلمه رسالت خطیر خبرنگاری را معنا کردند تا به‌عنوان الگویی برای علاقه‌مندان به این حرفه و شغل مقدس قرار گیرند.

در پایان اسامی شهدای راوی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی در راستای انجام مسئولیت خطیر تاریخ‌نگاری جنگ و دفاع مقدس به شهادت رسیدند ذکر می‌شود:

شهید محسن امین
شهید نادر صباغیان؛ راوی تیپ ۳۱ عاشورا در عملیات بیت‌المقدس
شهید تقی رضوانی؛ راوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در عملیات والفجر مقدماتی
شهید سعید عیسی وند؛ راوی تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات والفجر مقدماتی
شهید محمدهادی درودیان؛ راوی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در عملیات خیبر (به هنگام شهادت آرپی‌جی زن بوده است)
شهید محمدرضا ملکی؛ راوی تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) در عملیات کربلای ۴
شهید حسین جلایی پور؛ راوی لشکر ۵ نصر در عملیات کربلای ۴
شهید سید محمد اسحاقی؛ راوی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در عملیات کربلای ۵
شهید علی فتحی؛ راوی قرارگاه قدس در عملیات کربلای ۵
شهید سید محمد گرکانی؛ راوی قرارگاه فجر؛ شهادت در عملیات کربلای ۵ (به هنگام شهادت آرپی‌جی زن بوده است)
شهید حمید صالحی؛ راوی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم، در عملیات کربلای ۸
شهید محسن فیض؛ راوی تیپ امیرالمؤمنین (ع)، شهادت در عملیات کربلای ۸
شهید مجید صادقی نژاد؛ راوی لشکر ۷، ولی عصر (عج) در عملیات نصر ۸
شهید حسین الله داد؛ راوی لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)، شهادت در عملیات بیت‌المقدس ۲ (به هنگان شهادت تک ور بوده است)
شهید محمد امیری مقدم؛ راوی لشکر ۲۵ کربلا، شهادت در عملیات بیت‌المقدس ۲ (به هنگام شهادت فرمانده گروهان بوده است)
شهید وحید فراهانی از همکاران راویان در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
شهید جلال قربانی؛ از همکاران راویان در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ
جانباز شهید سید محمود موسوی؛ مسئول پشتیبانی راویان در مناطق جنوب

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi