شناسه خبر : 102582
چهارشنبه 18 مرداد 1402 , 09:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گذری بر زندگی تنها خبرنگار شهید هویزه «ایرج ایزدپناه»

فاش نیوز - «ایرج ایزدپناه» تنها خبرنگار حاضر در عملیات نصر بود که در این عملیات و حماسه جاودان هویزه حضور داشت.

.

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «ایرج ایزدپناه» تنها خبرنگار حاضر در عملیات نصر بود که در این عملیات و حماسه جاودان هویزه حضور داشت و گزارش و تصاویر پیروزی روز اول عملیات (۱۵ دی ۵۹) را نیز برای روزنامه اطلاعات مخابره کرد. اما در ادامه عملیات و دو روز پس از شهادت شهید علم الهدی و یارانش در روز هجدهم دی ماه سال ۱۳۵۹ به شهادت رسید و اولین شهید روزنامه اطلاعات لقب گرفت.

ایرج ایزدپناه سوم اردیبهشت ۱۳۳۵ در کرمان متولّد شد. دوران کودکی را همانجا گذراند و سپس همراه خانواده به تهران آمد. ایرج از همان کودکی و حتّی قبل از مدرسه، علاقۀ فراوان به اقامۀ نماز و خواندن قرآن داشت و به خاطر علاقه به نماز، همراه پدرش در نماز‌های جماعت شرکت می‌کرد. دانش آموز ممتاز دبیرستان بود که فعالیت سیاسی را آغاز کرد.

پس از اخذ دیپلم و شرکت در کنکور، در دانشکده زبان‌های خارجه مشغول ادامۀ تحصیل شد. مدّت اندکی از حضور او در دانشکدۀ زبان‌های خارجه گذشته بود که به دلیل فضای حاکم بر دانشکده (که موافق روحیه و طرز فکر او نبود) آنجا را ترک کرد و به انستیتو شیراز منتقل شد. در این هنگام کار‌های علمی و فرهنگی خود را نیز گسترش داد و به ترجمۀ مقالات و انتشار آن در مجلۀ دانشمند پرداخت.

با توجّه به علاقۀ فراوانش به درس، در سال ۱۳۵۶ و در ایام اوج گیری انقلاب شکوهمند به رهبری امام خمینی (ره) مجدّداً در کنکور شرکت کرد و در رشتۀ فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شد. ایرج در آن زمان تمام وجودش را وقف انقلاب و رهبری کرده بود و از شرکت در تظاهرات هم غفلت نمی‌کرد. تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید. بعد از پیروزی انقلاب، او جلسات متعدّدی در مسجد محل زندگی شان می‌گذاشت که زمینه حرکت انقلابی بسیاری از مردم در آن محلّه شد.

ایرج از قدرت برنامه ریزی فوق العاده‌ای برخوردار بود و توانست با تشکیل «کانون فرهنگی آینده سازان» طیف وسیعی را پوشش دهد. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به شرکت فعال در انقلاب فرهنگی و همکاری با جهاد دانشگاهی و جهاد سازندگی، معلمی در مقطع راهنمایی آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران و خبرنگاری روزنامه اطّلاعات» اشاره کرد. تا سال سوم دانشگاه ادامۀ تحصیل داده بود که به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز درآمد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ایرج ایزدپناه به جبهۀ سوسنگرد رفت. او در جبهه از هیچ کاری دریغ نمی‌کرد و همین روحیه باعث شد تا در عملیاتی نصر در کنار یاران سید حسین علم الهدی به جنگ با دشمن بعثی برود تا اینکه در جریان این عملیات به شهادت رسید.

پیکر او در قطعه ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.

منبع: دفاع‌پرس
اینستاگرام
سلام روز خبرنگار را به فاش نیوز عزیز و همکاران گرامی تبریک عرض میکنیم و در تمام عرصه های زندگی آرزوی موفقیت داریم و خداقوت عرض میکنیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi