شناسه خبر : 103376
شنبه 18 شهريور 1402 , 11:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشدید محدودیت‌ها علیه مسلمانان در سرزمین مهد آزادی!

دختران مسلمان از ورود به مدارس فرانسه منع شدند

فاش نیوز - درپی اعمال محدودیت‌های شدید برای ورود دانش‌آموزان مسلمان با پوشش عبا (یا مانتو) به مدارس فرانسه، ده‌ها دانش‌آموز دختر به‌دلیل امتناع از پیروی از این سیاست‌های ضداسلامی، به مدارس این کشور راه داده نشدند.

دولتمردان و اندیشوران فرانسوی مدعی هستند که فرانسه سرزمین «آزادی» است؛ از طرف دیگر، همزمان با آغاز رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال 2017، «امانوئل ماکرون» به‌‌عنوان یکی از نامزدهای آن دوره از انتخابات، شعار حمایت از جامعه فراگیر با تنوع فرهنگی را سر داد. اما با آغاز دوران ریاست‌جمهوری وی از سال 2017 تاکنون، فرانسه نسبت به سال‌های گذشته با رشد فزاینده‌ «اسلام‌هراسی» مواجه شده است. به عبارتی دیگر، ماکرون برخلاف شعارهای انتخاباتی‌اش، مواضع و سیاست‌های ضداسلامی زیادی را در طی دوران ریاست‌جمهوری خود داشته است و سیاستمداران و اندیشورانی که از او حمایت کردند نیز همه تیشه به ریشه ادعای «آزادی» خود زده‌اند.
گویا همه آزاد هستند الّا مسلمانان! دولت فرانسه که خود را مدافع سرسخت آزادی بیان می‌پندارد، معمولاً اقدامات سخیفی از جنس کاریکاتورهای توهین‌آمیز مجله «شارلی ابدو» را مصداق «آزادی بیان و عقیده» عنوان می‌کند در حالی که این کشور، محدود‌سازی مکرر و مستمر فعالیت‌های اسلامی و حتی پوشش اسلامی که از مصادیق نقض آزادی‌های انسانی است را در کارنامه خود دارد و حتی در این خصوص قانون تصویب کرده و به آن مفتخر است.
در ادامه اقدامات ضداسلامی و ضدانسانی دولت ماکرون، «گابریل آتال» وزیر آموزش‌وپرورش فرانسه اعلام کرده بود که با شروع مدارس از اول سپتامبر (۱۰ شهریورماه)، دانش‌آموزان اجازه حضور در کلاس‌ها را با پوشش اسلامی که منظور همان عبا است، نخواهند داشت. اما به‌رغم محدودیت‌های شدیدی که دولت فرانسه برای نوع پوشش دانش‌آموزان مسلمان به منظور کسب اجازه ورود به مدارس این کشور تعیین کرده است، گزارش وزیر آموزش‌وپرورش فرانسه نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ دانش‌آموز روز دوشنبه هفته جاری با عبای اسلامی (یا همان مانتو) به مدارس رفتند.
از طرف دیگر، آن‌طور که فارس نوشته، وزیر آموزش‌وپرورش فرانسه اعلام کرد که درپی وضع این محدودیت‌ها، اغلب دختران مجبور شدند با پوششی متفاوت به مدارس بروند و اجازه ورود به کلاس‌ها را پیدا کردند. طبق این گزارش، ۶۷ دانش‌آموز دختر به‌واسطه امتناع از پیروی از محدودیت‌هایی که دولت فرانسه برای پوشش دختران مسلمان برای ورود به مدارس تعیین کرده بود، از ورود به مدارس منع شدند. دولت فرانسه می‌گوید که مسئولان مدارس و دولت، گفت‌وگو با خانواده‌های این دانش‌آموزان را آغاز کرده‌اند که در صورتی که مذاکرات به شکست بینجامد، فرزندان‌شان از مدارس اخراج می‌شوند.
البته این سیاست در همان گام نخست به‌شدت با انتقاد برخی سیاستمداران فرانسه به‌ویژه در بین احزاب چپ مواجه شد و چهره‌هایی همچون «ژان لوک ملانشون» و دیگر اعضای ارشد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، نسبت به این موضوع به‌شدت موضع‌گیری کردند. کاربران فرانسوی فضای مجازی نیز در واکنش به ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور که از روز دوشنبه با بازگشایی مدارس با شدت و نظارت بالایی اجرا شد، انتقاد خود را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده و هشتگ «عبا» (abayas#) را در همان ساعات نخست بازگشایی مدارس، ترند شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) کردند. در این بین سخنان جنجالی رئیس‌جمهوری فرانسه که در آن موضوع ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور را ضروری دانست و یادآوری کرد که نباید فراموش کنیم در کشور ما ساموئل پتی یک معلم تاریخ به دست یک افراطی کشته شده است، موج جدیدی از خشم سیاستمداران این کشور را به همراه داشت و معترضان ایجاد ارتباط بین این دو موضوع را غیرقابل قبول ارزیابی کردند.
البته سرپیچی صدها دانش‌آموز فرانسوی از سیاست ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور به این‌جا ختم نشد و روز چهارشنبه، جمعی از معلمان نیز به صف مخالفان این طرح پیوستند و صدای اعتراض خود را به گوش دولت ماکرون رساندند. آن‌طور که ایرنا گزارش داده است، در این ارتباط روزنامه لوفیگارو روز چهارشنبه نوشت: «دبیرستانی واقع در شهرستان سن-سن-دُنی (Seine-Saint-Denis)، در اعتراض به ممنوعیت عبا در مدارس این کشور، دست به اعتراض و اعتصاب زدند.»
بسیاری از کاربران فرانسوی شبکه‌های اجتماعی در نقد این سیاست‌ها که در حقیقت مصداق اسلام‌هراسی است، تأکید دارند که اعمال محدودیت‌های جدید در مقابل آنچه دولت در برابر آزارگران در مدارس پیش‌بینی کرده است، جای تأمل دارد. برخی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته‌اند که وقتی قرار است از مدارس در برابر آزارگران محافظت شود، تلاش زیادی انجام نمی‌شود و پلیس وجود ندارد؛ سختگیری دولت ماکرون را نسبت به مسلمانان عجیب است. عده‌ای نیز با همین نگاه انتقادی، تأکید کردند: «تا این میزان برای آزارگران انرژی صرف نمی‌شود؛ چه دولت شرم‌آوری!» و برخی کاربران این رویکرد دولت ماکرون را عجیب و غریب و برخی دیگر، مشکلات دیگر این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
گفتنی است، علی‌رغم همه این دست‌وپا زدن‌های اسلام‌هراسانه، دست‌کم ۱۰ درصد جمعیت «فرانسه» مسلمان هستند و تغییر دین به اسلام نیز شتاب گرفته است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز چند سال پیش نوشته بود، هرچند شمار افرادی که دین خود را تغییر می‌دهند، نسبتاً کم است؛ ولی این میزان در ۲۵ سال گذشته، دو برابر شده و این چالشی برای فرانسه است، جایی که دولت و افکار عمومی آن نگاهی بد و حتی گاهی خصمانه نسبت به اسلام دارند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi