شناسه خبر : 103485
سه شنبه 21 شهريور 1402 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش مرکز آمار نشان داد

کاهش فاصله طبقاتی در دولت سیزدهم

فاش نیوز - گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نسبت هزینه ۱۰ درصد ثروتمندترین بخش جامعه به ۱۰ درصد فقیرترین بخش جامعه، از حدود 14 برابر در سال پایانی دولت روحانی به ۱۲ برابر در دولت سیزدهم کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، مرکز آمار اعلام کرد که در سال ١٤٠١ ضریب جینی خانوارهای کل کشور سه دهم است که در مقایسه با سال قبل‌تر ‌اندکی کاهش نشان می‌دهد. همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی هم سه دهم است که باز هم نسبت به سال قبل کاهش ‌اندکی یافته است.
سهم 20 درصد کم‌ هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت هم به ترتیب شش و ٤٦ و دو دهم درصد است.
نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین هم به ترتیب ١٢ و هشت دهم، هفت و شش دهم و چهار و یک دهم است. شاخص پالما هم به یک و هشت دهم و شاخص تیل نیز به دو دهم رسیده است. 
شاخص تیل را هم فارغ از تعاریف پیچیده آماری،‌ می‌توان تعدیلی از ضریب جینی دانست. یعنی همانند ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که بالاتر بودن آن حاکی از تشدید نابرابری است.
یکی دیگری از معیارهای نابرابری هم ‌شاخص پالما است. این شاخص در حقیقت بیانگر نسبت میزان هزینه بالاترین دهک درآمدی به میزان هزینه چهار دهک پایین درآمدی است. یعنی نشان می‌دهد ۱۰ درصد پردرآمدترین خانوارهای کشور،‌ چند برابر ۴۰ درصد کم درآمدترین خانوارهای کشور هزینه کرده‌اند.
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نسبت هزینه ۱۰ درصد ثروتمندترین بخش جامعه به ۱۰ درصد فقیرترین بخش جامعه، از ۱۳ و 9 دهم برابر در سال پایانی دولت روحانی به ۱۲ و هشت دهم برابر کاهش یافته که نشانگر کاهش شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم است.
ضمن اینکه در سال ١٤٠١ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان با دو دهم و بالاترین ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان چهار دهم بوده است.
همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان ایلام به میزان دو دهم و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان همدان به میزان سه دهم بوده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi